طرز تهیه سرکه سیب خانگی

طرز تهیه سرکه سیب خانگی
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

ممکن است برای شما عجیب باشد که یک ماده غذایی خواص و فواید به این زیادی داشته باشد. از خواص سرکه سیب می‌توان به شادابی پوست و بهبود بیماری‌هایی از جمله: قند خون، دل درد و پوکی استخوان اشاره کرد. از طرفی، سیب حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است. به همین دلیل، مصرف سیب در روزهای سرد سال برای پیشگیری از سرماخوردگی و درگیری بدن با ویروس‌ها توصیه می‌شود. در این مطلب طرز تهیه سرکه سیب را آموزش داده‌ایم. می‌توانید برای انواع سالاد پاییزی و یا تهیه ترشی از آن استفاده کنید. طعم این سرکه منحصر به‌ فردتر از سرکه انگور است بنابراین، برای پخت بسیاری از غذاها می‌توانید آن را جایگزین سرکه انگور کنید. طرز تهیه سرکه سیب کار سختی نیست. رعایت تنها چند نکته ساده کافی است تا یک سرکه خانگی باکیفیت داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه سرکه سیب خانگی

  • سیببه تعداد لازم
  • شکربه ازای هر لیوان آب، یک قاشق غذاخوری
  • آب دو سوم ظرف سرکه

طرز تهیه سرکه سیب خانگی

مرحله اول

برای شروع تهیه سرکه سیب، ظرف مورد نظر با اندازه دلخواه انتخاب کنید. سیب‌ها را به خوبی با آب بشویید. ساقه سیب‌ها را جدا کنید و دور بریزید. برای تهیه سرکه از پوست سیب و قسمت میانی سیب که هسته دارد، استفاده کنید. سیب‌ها را پوست بکنید و قسمت هسته‌های سیب را جدا کنید. دقت کنید که به اندازه سه‌چهارم ظرف شما باید سیب باشد.

مرحله دوم

در این مرحله از طرز تهیه سرکه سیب، باید آب را درون ظرف بریزید به طوری که سطح سیب را پر کند. سپس، به ازای هر لیوان آب یک قاشق غذاخوری شکر درون ظرف بریزید. حواستان باشد که حدود یک‌چهارم روی ظرف حتما خالی باشد.

مرحله سوم

درب ظرف را محکم ببندید. می‌توانید برای پلمپ کردن ظرف، از پلاستیک یا کاغذ فیلتر قهوه هم استفاده کنید. زمانی که از محکم بودن درب ظرف مطمئن شدید، آن را در یک مکان گرم و تاریک بگذارید و اجازه دهید برای مدت دو هفته در آن‌ مکان بماند.

مرحله چهارم

در صورت تمایل می‌توانید هر چند روز یک بار درب ظرف را باز کنید و مواد را هم بزنید. پس از گذشت دو هفته ظرف سرکه را بردارید و با استفاده از یک صافی، مایع را از دیگر مواد (تفاله‌ها) جدا کنید. در این مرحله مایع، بوی آب سیب می‌دهد و هنوز بوی تند سرکه را به خود نگرفته‌ است.

مرحله پنجم

سرکه صاف‌شده را درون ظرف بریزید. سپس، به مدت دو تا چهار هفته کنار بگذارید. این مرحله برای تثبیت رنگ و طعم سرکه است. در طول مدت دو تا چهار هفته می‌توانید بو و مزه آن را امتحان کنید تا به طعم دلخواه خود برسد. سرکه سیب شما آماده است. از این سرکه خانگی می‌توانید درست مثل دیگر سرکه‌هایی که از مغازه خریداری می‌کنید در آشپزی استفاده کنید.

نکات طرز تهیه سرکه سیب خانگی

  • برای بهتر تخمیر شدن سیب‌ها، آب نباید کلر داشته باشد. بنابراین، بهتر است از آب تصفیه شده استفاده کنید.
  • در مرحله اول تهیه سرکه اگر یک لایه خاکستری رنگ، روی سطح مایع تشکیل شده بود، نگران نباشید. کافیست با کمک یک قاشق بزرگ تمیز روی آن را جدا کنید و دور بریزید.
  • ممکن است در مرحله آخر روی سطح سرکه شما یک حباب ژلاتینی شناور تشکیل شده باشد. به آن «سرکه مادر» می‌گویند که می‌توانید برای تهیه مقدار بیشتر سرکه سیب از آن استفاده کنید.
  • برای تهیه سرکه سیب، قسمت اصلی سیب‌ها کنار گذاشته می‌شود. بنابراین، می‌توانید از آن‌ها برای تهیه آب سیب داغ و دارچین یک نوشیدنی تقویتی سیستم ایمنی استفاده کنید.
  • این سرکه را می‌توانید برای تهیه انواع سالاد به خصوص سالاد پاییزی پانزانلا استفاده کنید. سالاد پانزانلا به ویژه برای نیمه دوم سال که هوا سردتر است، باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

دیدگاه ها