تغذیه سالم برای کودکان با رژیم غذایی رنگین کمانی

نگران استخوان‌های ظریفش هستید؛ می‌ترسید خوب رشد نکند، در مدرسه از همکلاسی‌هایش جا بماند و بی‌اشتهایی‌اش او را خسته، ضعیف و کم‌حافظه کند؟ حق دارید نگران باشید! تامین تغذیه سالم برای کودکان ، بر رشد جسم و بیشتر شدن توانایی‌های مغز آنها تاثیر می‌گذارد و اگر مواد غذایی رنگارنگی را در بشقاب فرزندتان بگذارید، بسیاری از نگرانی‌هایتان در مورد رشد و سلامت او برطرف می‌شود.

تغذیه سالم برای کودکان یعنی تغذیه رنگارنگ

درست است که مصرف گوشت قرمز، غذاهای دریایی و کربوهیدرات‌هایی مانند برنج برای کودکان ضروری است، اما مواد غذایی دیگری هم هستند که بدون هیچ بهانه‌ای باید بعد از شروع غذای کمکی به سفره کودک شما وارد شوند. ما در این مطلب میوه‌ها و سبزیجات ضروری برای کودکان را، با توجه به رنگشان به شما معرفی می‌کنیم و دلیل ضروری بودن آماده شدن میان‌وعده و غذای کودک شما با این خوراکی‌ها را برایتان روشن می‌کنیم. می‌خواهید برنامه تغذیه سالم برای کودکان را روشن کنید؟ این مطلب را بخوانید.

قرمز‌های خستگی در کن

تغذیه سالم کودکان

از زمان شروع غذای کمکی، میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ، نقش مهمی را در تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سرطان و آلزایمر بازی می‌کنند و به همین دلیل صحبت کردن از تغذیه سالم برای کودکان بدون معرفی آنها بی‌معنا به‌نظر می‌رسد. آنها سرشار از آنتی‌اکسیدان مهمی به نام لیکوپن هستند؛ یعنی همان ماده‌ای که از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند و احتمال ابتلا به سرطان پوست را پایین می‌آورد.
رساندن لیکوپن کافی به بدن کودک، به معنای کم شدن احتمال درگیری او با آسم، خستگی و تنگی نفس در زمان ورزش و بازی است.

فلفل دلمه قرمز

شاید میوه‌ها و سبزیجات خام در تغذیه کودکان زیر شش ماه جایی نداشته باشد، اما در برنامه غذایی بعد از شش ماهگی آرام آرام جایی برای این مواد غذایی ارزشمند باز می‌شود. فلفل دلمه قرمز، همان فلفل دلمه رسیده سبز است که میزان دو برابر بیشتر ویتامین C و نه برابر بیشتر ویتامینA  را نسبت به نوع سبز آن در خود جا داده است.

گوجه‌فرنگی

گوجه فرنگی، پادشاه سبزیجات حاوی لیکوپن است. این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین A و ویتامین C است و بخاطر ویتامین K موجود در آن، مصرفش به محکم شدن استخوان‌های کودکان کمک می‌کند.

جالب اینجاست که لیکوپن در گوجه پخته شده، بیشتر از گوجه خام است و با پختن و طعم‌دار کردنش، می‌توانید سس سرشار  از آنتی‌اکسیدانی را برای غذای کودک آماده کنید.

هندوانه

می‌توانید مسئولیت مبارزه با رادیکال‌های آزاد را به هندوانه بسپرید. این میوه سرشار از ویتامین‌های C و A هم هست.

گریپ‌فروت

درست است که گریپ‌فروت به سرخی گوجه‌فرنگی نیست، اما درست مانند آن سرشار از آنتی اکسیدان است. اضافه کردن تکه‌های آن به سالاد، درست کردن اسموتی با کمکش یا گرفتن آبش می‌تواند روش‌های خوبی برای وارد کردن آن به رژیم غذایی کودکان باشد.

نارنجی‌های ضد بیماری

تغذیه سالم کودکان

بتاکاروتنی که در میوه‌ها و سبزیجات نارنجی رنگ پیدا می‌شود، با وارد شدن به بدن کودک، نیاز او به ویتامین A را تامین میکند. ویتامین A یک آنتی‌اکسیدان قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، ارتباط بین سلول‌ها را بهبود می‌دهد و از آسیب دیدنشان بخاطر هجوم رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

کدو حلوایی

در کدو حلوایی، می‌توانید ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را پیدا کنید. این کدو سرشار از ویتامین B، فولات، منگنز و فیبر است و به افزایش انرژی کودک و بهبود عملکرد عضلات و دستگاه گوارشش کمک می‌کند.

پرتقال

غول میوه‌های حاوی ویتامین  C را می‌توانید پرتقال بدانید. این میوه خاصیت ضدالتهابی دارد و از آنجا که پالپ‌های آن هم سرشار از خاصیت است، بهتر است به جای گرفتن آبش، خود میوه را به کودکتان بدهید.

هویج

هویج یک گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و بخاطر بیوتینی که دارد، به افزایش انرژی و بهبود وضعیت سوخت و ساز بدن هم کمک می‌کند؛ پس حتما از آن در تهیه غذای کودک استفاده کنید.

گرمک

برای تقویت بینایی کودکتان، گرمک را در رژیم روزانه او جا دهید. این میوه سرشار از ویتامین A و ویتامین C به افزایش گلبول‌های سفید خون کمک می‌کند و سلامت ریه را هم تضمین می‌کند.

زردهای انرژی بخش

غذای کودک

میوه‌ها و سبزیجات زرد رنگ، در عین اینکه خواصی شبیه نارنجی‌ها دارند، سرشار از کاراتینوئیدها هم هستند و بدون آنها نمی‌توان از تغذیه سالم برای کودکان چیزی گفت. آنها احتمال ابتلا به سرطان ریه و آرتریت در آینده را کمتر می‌کنند. بچه‌هایی که در رژیم غذایی‌شان میزان زیادی از آنها را گنجانده‌اند، در پرش و انجام فعالیت‌های بدنی سخت، توانایی بیشتری دارند.

فلفل دلمه زرد

این رنگ از فلفل دلمه، تنها ویتامین C فراوانی ندارد، بلکه بخاطر طعم شیرین‌تر و عطر کمترش، خوردن آن برای بچه‌ها لذت‌بخش‌تر است.

ذرت

تیامین فراوان ذرت، ارزش غذایی آن را بیشتر از بسیاری از گیاهان کرده است. این ماده به انتقال بهتر پیام‌های عصبی به مغز و بهبود عملکرد اعصاب کمک می‌کند. مصرف ذرت، انرژی بچه‌ها را بیشتر کرده و مغزشان را هم برای یادگیری به انجام فعالیت‌های روزانه آماده‌تر می‌کند.

آناناس

کاراتنوئید فراوان موجود در این میوه، فواید زیادی را به بدن کودک می‌رساند. این میوه به بهبود سینوزیت و برونشیت کمک می‌کند، خاصیت ضدالتهابی دارد و هضم غذا را هم آسان‌تر می‌کند.

موز

ماهیچه‌ها و استخوان‌های بچه‌ها برای استحکام بیشتر، به موز و پتاسیم موجود در آن نیاز دارند. این میوه سرشار از پروبیوتیک‌ها هم هست و سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت می‌کند.

سبزهای ترمیم کننده

غذای کودک

میوه‌ها و سبزیجات سبز، نقش مهمی را در ترمیم بافت‌های بدن بازی می‌کنند. آنها توان باکتری‌ها برای رشد کردن در بدن را پایین می‌آورند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

کدو

کدو سرشار از امگا ۳ است و در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن، به کاهش حملات آسم و بهبود فعالیت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

کلم بروسل

اگر کلاس و درس کودکتان را زود خسته می‌کند، در میان‌وعده‌اش کلم بروسل بریزید. این کلم کوچک خستگی را کم می‌کند. نام انواع کلم، همیشه با تغذیه سالم برای کودکان همراه می‌شود.

آواکادو

چربی‌های مفید موجود در آواکادو، به حفظ سلامت مغز کمک می‌کنند و از قلب هم در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند. باور کنید تغذیه سالم کودکان ، بدون کمک گرفتن از میوه‌ها و سبزیجات ضروری، شدنی نیست.

مارچوبه

کربوهیدرات‌های خاصی که در مارچوبه وجود دارد، به سلامت کودکان کمک بزرگی می‌کند. مارچوبه ملین و تب‌بر است و به افزایش گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

کاهو

هر چه از فایده سبزیجان برگ‌سبز بگوییم، کم گفته‌ایم. ویتامین K و فولیک اسید موجود در کاهو، به استحکام استخوان‌های کودکان و سلامت قلب آنها کمک می‌کنند.

بروکلی

برای تامین بخشی از نیاز بدن کودک به پروتئین، می‌توانید روی بروکلی حساب کنید. این کلم ویتامین C و ویتامین K فراوانی هم دارد. می‌بینید؟ مصرف شیر غنی‌شده کودکان به رشد و سلامت کودکتان و بلند شدن قد کودک کمک می‌کند، اما ترکیبات لبنی به تنهایی از پس تامین نیازهای غذایی او برنمی‌آیند.

نخود فرنگی

یک فنجان نخود فرنگی، بیشتر از سه برابر نیاز روزانه کودکتان به فیبر را تامین می‌کند. مصرف نخود فرنگی به استحکام استخوان‌های کودک کمک می‌کند و ویتامین B6 موجود در آن خلق و خو را بهتر می‌کند.

اسفناج

یکی از غنی‌ترین منابع فولات را می‌توانید اسفناج بدانید. مصرف این گیاه احتمال کم خون شدن کودک را پایین می‌آورد. سعی کنید برای حفظ تنوع در برنامه غذایی فرزندتان، از ایده‌های ساده و جذاب برای افزایش اشتهای او کمک بگیرید.

بنفش‌های حافظه‌ساز

غذای کودک

برای تقویت حافظه فرزندتان می‌توانید سراغ مواد غذایی گیاهی بروید. برای بهبود حافظه فرزندتان، سراغ میوه‌ها و سبزیجات بنفش بروید. آنها سرشار از فلانوئیدها هستند و اگر به غذای کودک شما وارد شوند، در کنار تقویت حافظه کوتاه‌مدت، به حفظ سلامت قلب او هم کمک می‌کنند.

بادمجان

این گیاه نیروبخش است، احتمال ابتلا به سرطان را پایین می‌آورد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و با آهن فراوانی که دارد، مانع کم خون شدن بدن کودک می‌شود. شما می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات پرخاصیت را با بهانه‌های متفاوت به رژیم غذایی آنها وارد کنید تا از خواص بی‌شماره آنها بهره‌مند شود.

انگور بنفش

برای تقویت فعالیت مغز فرزندتان، به او انگور بنفش بدهید. این میوه ضد باکتری و انرژی بخش است و احتمال ابتلای کودک به آسم را کمتر می‌کند.

ترب‌سیاه

شاید کمتر پیش آمده باشد که ترب را به غذای کودکتان اضافه کرده باشید، اما اگر بدانید که این ریشه سرشار از ویتامین C است و به بهبود وضعیت گوارش کودک هم کمک می‌کند، ممکن است از این به بعد سراغش بروید.

چغندر

برای اینکه سرطان از فرزندتان دور بماند، روده‌هایش بهتر کار کند، استخوان‌ها و عضلاتش جان بگیرند و انرژی‌اش بیشتر شود، گاهی برایش عصرانه لبو درست کنید. شما می‌توانید از چغندر پرخاصیت، در تهیه میان‌وعده‌های سالم برای کودکتان کمک بگیرید.

آلو بنفش

هرچقدر درباره خواص آنتی‌اکسیدانی آلو بنفش بگوییم، کم گفته‌ایم. مصرف این میوه به جذب بهتر آهن در بدن کمک می‌کند و سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت می‌کند.
 

parents

دیدگاه ها