یبوست در دوران بارداری و ساده‌ترین راه‌های درمان آن

با شروع زندگی یک عضو جدید در داخل شکم، تغییرات زیادی در بدن مادر خواهد رخ داد. این تغییرات به صورت علائم و نشانه‌های نه چندان مطلوب در بدن مادر ظاهر می‌شود اما هر خانم باردار آگاهی با دقت کردن در تغذیه روزانه خود، استفاده از تجربیات بزرگان و اطرافیان و انجام برخی کارهای ساده، این دوره سخت را برای خود و همسرش شیرین و دلچسب‌تر می‌کند و در نهایت فرزند سالم‌تری به دنیا خواهد آورد. یکی از علائم دوران بارداری، یبوست است که ازمشکلات شایع محسوب می‌شود. در ادامه به علل بروز یبوست در دوران بارداری و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

یبوست در بارداری

علل بروز یبوست در دوران بارداری

حدود سه‌چهارم زنان حامله با احساس درد در ناحیه شکم  یبوست را تجربه می‌کنند. به طور کلی یبوست در بارداری ناشی از کند و شل شدن عضلات روده، کاهش حرکت و جابه‌جایی مدفوع و مواد غذایی است. حرکت کند مدفوع در روده نیز منجر به از دست دادن آب و سفت‌تر و خشک‌تر‌ شدن روده شده و یبوست را تجدید می‌کند. اما علل اصلی بروز این مشکل چیست!

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی ناشی از بارداری موجب شل شدن عضلات روده در نتیجه کاهش حرکات روده‌ای می‌شود. این روند سرعت حرکت مواد غذایی داخل روده را کاهش می‌دهد و مدفوع آب بیشتری را از دست داده و سخت‌تر دفع می‌شود.

رژیم غذایی نامناسب

متاسفانه بسیاری از محصولات کارخانه‎ای مانند ماکارونی، کیک، شیرینی و نان سفید بر اثر تصفیه شدن، فیبر خود را از دست داده و مانند گچ سفت می‌شود؛ در نتیجه مصرف این مواد نه تنها این مشکل را حل نمی‌کند، بلکه زنان باردار را بیش‌تر مستعد یبوست قرار می‌دهد.

کاهش اشتها در دوران بارداری

تهوع و استفراغ یا به اصطلاح عامیانه ویار، منجر به کاهش اشتها و میل به غذا و آب در فرد باردار می‌شود. این امر موجب کاهش حرکات روده‌ای و ابتلا به یبوست می‌شود.

مکمل‌های آهن

مقدار بسیار زیادی از مکمل‌های آهن مصرفی در فرآیند هضم، جذب نشده و مانند یک توده چسبنده به مواد غذایی داخل روده می‌چسبند؛ در نتیجه آهن بسیار کمی وارد خون می‌شود. مصرف مکمل با آب فراوان تا حدودی می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

درمان یبوست در بارداری

ورزش

زنان باردار باید زیر نظر پزشک معالج خود، هفته‌ای دو تا سه بار فعالیت ورزشی داشته باشند. ورزش منجر به افزایش حرکات روده شده و از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند.

پرهیز از مصرف خودسرانه دارو

مصرف خودسرانه دارو بدون تجویز پزشک، نه تنها از یبوست جلوگیری نمی‌کند بلکه با تحریک درد‌های دوران بارداری و کم‌آبی بدن سلامت جنین و مادر را تهدید خواهد کرد.

مصرف مایعات

نوشیدن روزانه ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب می‌تواند از ابتلا به یبوست بارداری جلوگیری کند.

ملین‌ها

اگر باردار هستید مصرف روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر و میزان کافی سبزیجات از قبیل کاهو، اسفناج، کلم، کرفس، شاهی و میوه‌های ملین و تازه مثل آلو، انجیر، زردآلو، پرتقال، نارنگی، انگور و حبوبات و چربی‌های اشباع شده مثل چربی‌های حیوانی و چربی‌های اشباع نشده مثل روغن زیتون، تخم کتان، آووکادو و روغن کبد ماهی را فراموش نکنید.

مصرف محصولات لبنی حاوی باکتری پروبیوتیکی تحت نظر پزشک، در کاهش یبوست بسیار موثر است. لاکتیویا تنها محصول لبنی‌ای است که حاوی باکتری پروبیوتیک لاکتیگوار است و به بهبود عملکرد روده‌ها و تنظیم دستگاه گوارش کمک به سزایی می‌کند.

برای مصرف دارو‌های ملین در دوران بارداری حتما باید با پزشک خود مشورت کنید چون مصرف این دارو‌ها بدون تجویز پزشک معالج، ممکن است اختلالات و عوارض جانبی ایجاد کند که برای درمان آن باید زمان زیادی مصرف کنید. هومئوپاتی، طب فشاری، آروماتراپی و رفلکسولوژی از دیگر راه‌های درمان یبوست هستند.

دیدگاه ها