همه چیز درباره پنیر سیامزگی و خواص بی‌نظیر این پنیر با شیر بز

پنیر سیامزگی کاله

پنیر سیامزگی یک پنیر محلی خوشمزه است که از دل روستای سیاهمزگی از توابع شفت در استان گیلان برخاسته و معمولا از شیر خالص بز یا گوسفند تهیه می‌شود که خامه آن گرفته نشده باشد. کیفیت بالای طعم، بافت، عطر و مزه این پنیر باعث شده تا این محصول قابل رقابت با انواع پنیرهای ایرانی و خارجی باشد. پنیر سیامزگی طعمی نمکین و تند و تیز دارد و با بافتی نیمه سخت شبیه به پنیر خیکی یا پنیر کوزه‌ آذربایجان است که معمولا در وعده‌های صبحانه با نان گرم و گردو و سبزی یا در انواع سالاد مصرف می‌شودیا به عنوان تارت مصرف می‌شود. بومی‌های قدیمی، سیاهمزگی  را به صورت خانگی تهیه می‌کردند و در پوست گوسفند قرار می‌دادند تا دوره رسیدگی خود را طی کرده و به عمل بیاید؛ اما محبوبیت این پنیر به قدری افزایش یافت که به یکی از سوغاتی‌های معروف استان گیلان تبدیل شد و حالا برای فروش به صورت عمده تولید می‌شود.

پنیر سیامزگی کاله با شیر بز تهیه می‌شود که طعمی متفاوت‌تر داشته و مصرف آن برای سلامتی بسیار مفید است. این پنیر پس از طی کردن مراحل تولید در کارخانه به مدت سه ماه در نایلون‌های وکیوم خاص نگهداری می‌شود که عملکردی مشابه به پوست گوسفند دارند و فرآیند تولید را بهداشتی‌تر می‌کنند. دوره رسیدگی سه ماهه این پنیر به تجزیه ترکیبات چربی و پروتئین شیر بز منجر می‌شود و علاوه بر ایجاد عطر و طعم منحصر به فرد، باعث کاهش رطوبت و تغییر بافت سیامزگی نیز می‌گردد.

چرا از شیر بز در تولید پنیر سیامزگی استفاده شده است؟

ارزش غذایی شیر بز بسیار بالاتر است و این نوشیدنی لبنی با طعم خوشمزه و فواید فراوانی که دارد شما را شگفت‌زده می‌کند. استفاده از شیر بز شاید هنوز در دنیای غرب به آن شدت مرسوم نباشد اما در سایر نقاط دنیا محبوبیت زیادی داشته و جزو پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها است. تولید پنیر سیامزگی با شیر بز به هضم و جذب راحت‌تر پروتئین‌ها و مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر، مس، روی، پتاسیم و منیزیم کمک می‌کند و با اثرات آنتی اکسیدانی و همچنین تاثیر بر کاهش چربی‌های خونی برای بیماران قلبی عروقی مناسب است .

پنیر سیامزگی

فواید شیر بز نسبت به شیر گاو چیست؟

شیر بز در مقایسه با شیر گاو دارای ارزش غذایی بالاتری است و خواص بیشتری دارد. مصرف شیر بز یا محصولاتی که با این شیر تهیه می‌شوند به هضم راحت‌تر، عضله سازی و استحکام استخوان‌های شما کمک می‌کند و حاوی مواد آلرژِی‌زای کمتری است که باعث ایجاد التهاب می‌شوند.

شیر بز حاوی مواد مغذی بی‌شماری است که از نظر ارزش غذایی می‌توان آن را با شیر مادر مقایسه کرد؛ به همین علت هم مصرف شیر بز پس از اتمام دوره شیردهی مادر برای کودکان توصیه می‌شود. در پایین به چند مورد از فواید مصرف شیر بز برای بدن پرداخته‌‎ایم:

هضم راحت‌تر

یکی از فواید اصلی و مهم شیر بز هضم آسان آن برای بدن است. با وجود یکسان بودن میزان چربی شیر بز و گاو، به علت کوچک‌تر بودن سایز مولکول‌های چربی یا همان اسیدهای چرب زنجیره کوتاه در شیر بز هضم آن نیز برای بدن آسان‌تر است. هنگامی که شما شیر بز می‌نوشید پروتئین‌های موجود در آن به معده شما کمک می‌کند تا هضم آسان‌تری داشته باشید. شیر بز همچنین دارای میزان لاکتوز کمتری نسبت به شیر گاو است که برای افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند می‌توانید گزینه مناسب‌تری باشد.

عضله سازی

پنیر تهیه شده از شیر بز یک منبع غنی پروتئینی است و اسید آمینه‌های موجود در آن به استحکام و حفظ بافت عضلانی بدن بسیار کمک می‌کند. درصد پروتئین موجود در پنیر سیامزگی با شیر بز از میزان پروتئین پنیرهایی که با شیر گاو تهیه می‌شوند بالاتر است و به همین دلیل منبع پروتئینی مناسب‌ و ارزان‌تری محسوب می‌شود که می‌تواند نیاز ورزشکاران، گیاهخواران یا افرادی که امکان مصرف گوشت ندارند را تامین کند.

استحکام استخوان‌ها

شیر بز سرشار از کلسیم و اسیدهای چرب است که در مقایسه با شیر گاو ۳۳ درصد از نیاز‌های روزانه کلسیم بدن انسان را تامین می‌کند. به همین دلیل مصرف پنیر بز به استحکام استخوان‌ها کمک میکند و برای مینرالیزاسیون و استخوان سازی درون غشایی لازم است. پنیر سیامزگی با شیر بز حاوی ۱ تا ۲/۱ گرم کلسیم است و همچنین منبع فوق‌العاده‌‌ای برای جذب فسفر محسوب می‌شود که به استحکام و ترمیم بافت استخوان‌ها کمک می‌کند.

آلرژی‌زایی کمتر

افرادی که بیماری عدم تحمل لاکتوز را دارند توانایی هضم شیر گاو را نداشته و در واقع به یکی از پروتئین‌های موجود در این نوشیدنی یعنی کازئین ۱A حساسیت دارند. کازئین A1 به شدت در کودکان حساسیت‌زا بوده و می‌تواند منجر به بیماری‌های نظیر سندرم روده تحریک پذیر یا کرون و کم‌خونی شود. اما در این بین شیر بز که بیشتر حاوی کازئین A2 است هیچکدام از این اثرات التهابی را پس از مصرف ایجاد نمی‌کند و بدون نگرانی از ایجاد حساسیت می‌توانید از آن برای مصرف روزانه خود و کودکانتان استفاده کنید.

دیدگاه ها