طرز تهیه آبگوشت با گوشت چرخ کرده، ساده و خوشمزه

طرز تهیه آبگوشت با گوشت چرخ کرده
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

همه آبگوشت اصیل را به ترکیب گوشت تکه‌ای با نخود و لوبیا می‌شناسند اما برخی برای تهیه آبگوشت فوری، آن را با گوشت چرخ‌کرده تهیه می‌کنند. این غذا به اشکال مختلف و با نام‌های مختلف در ایران رواج دارد اما در ادامه طرز تهیه آبگوشت با گوشت چرخ کرده را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت با گوشت چرخ کرده

  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • لپه ۱ پیمانه
  • نخود (اختیاری) ۱ پیمانه
  • سیب زمینی ۳ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • آب به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت با گوشت چرخ کرده

۱. تفت دادن پیاز و گوشت چرخ‌کرده

پخت گوشت چرخ کرده برای تهیه آبگوشت با گوشت چرخ کرده

اولین مرحله از طرز تهیه آبگوشت با گوشت چرخ کرده این است که پیاز را خرد کرده و در قابلمه مناسب در روغن تفت دهید تا رنگش طلایی شود بعد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید و در نهایت گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند.

۲. پخت آبگوشت با گوشت چرخ‌کرده

پخت آبگوشت با گوشت چرخ کرده

در این مرحله لپه یا نخود یا ترکیب هر دو را که از قبل چندین ساعت در آب خیسانده‌اید تا نفخ نداشته باشد، به ترکیب گوشت اضافه کنید و کمی تفت دهید بعد رب گوجه را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگش کاملا خارج شود در نهایت به مقدار لازم آب اضافه کنید و اجازه دهید گوشت و حبوبات حداقل به مدت یک ساعت یا یک ساعت‌ونیم بپزند.

در نهایت سیب زمینی را با یک لیمو عمانی به مخلوط اضافه کنید و اجازه دهید آبگوشت  حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر بپزد تا آماده شود.

آب این آبگوشت را در ظرف جدا بریزید و بار یا همان باقی مواد را با گوشت کوب درست مثل گوشت کوبیده آبگوشت اصیل بکوبید و از آن لذت ببرید. نوش جان.

نکات تکمیلی طرز تهیه آبگوشت با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه آبگوشت با گوشت چرخ کرده

پخت آبگوشت چه تهیه آبگوشت بزباش باشد چه تهیه آبگوشت با مرغ، هر کدام روش، نکات و فوت‌وفن‌های خود را دارد که خوب است به آن‌ها دقت کنید.

طرز تهیه آبگوشت با گوشت چرخ کرده به شکل گوشت قلقلی

یکی از روش‌های تهیه آبگوشت با گوشت چرخ کرده این است که گوشت را قلقلی کنید. برای تهیه، گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده مخلوط کنید و آب اضافه را بگیرید و با نمک، فلفل و ادویه مزه‌دار کنید و ورز دهید. این مخلوط را به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

در نهایت گوشت را در دستتان قلقلی کنید و در ماهیتابه‌ای که کمی روغن در آن ریخته‌اید، قرار دهید تا از همه طرف سرخ شود. بعد از آن لپه خیس‌خورده را به همراه پیاز بپزید و بعد در نیمه‌های پخت لپه، گوشت‌های قلقلی را اضافه کنید.

در انتها هم سیب زمینی را به همراه ربی که در مقداری روغن تفت داده‌اید، به آبگوشت اضافه کنید و اجازه دهید مواد خوب بپزند. این غذای خوشمزه را می‌توانید همراه با نان میل کنید.

طرز تهیه آبگوشت قاتق گوشت

قاتق گوشت، غذای سنتی از کرمان است که شبیه آبگوشت با گوشت چرخ‌کرده است. مواد اصلی این غذا نخود، پیاز، زیره، سیب‌زمینی، رب، ترخون و گوشت چرخ‌کرده هستند که باید در هاون بکوبید تا چسبندگی پیدا کنند. طرز تهیه کامل قاتق گوشت را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

استفاده از حبوبات پخته و نیمه آماده برای تهیه آبگوشت فوری

در تهیه آبگوشت با گوشت چرخ کرده که عده‌ای آن را با لپه و عده‌ای دیگر مثل آبگوشت اصیل با نخود و لوبیا تهیه می‌کنند، می‌توانید اگر زمان کافی ندارید از حبوبات نیمه آماده یا کاملا آماده کنسروی استفاده کنید تا آبگوشت فوری شما زودتر آماده شود.

انتخاب گوشت مناسب آبگوشت

برای تهیه آبگوشت با گوشت چرخ کرده درست مثل طرز تهیه آبگوشت می‌توانید از گوشت گوساله، گوسفندی یا مخلوط هر دو استفاده کنید اما اگر به دنبال طعمی قوی‌تر هستید، از گوشت گوسفندی استفاده کنید و برای طعمی ملایم‌تر، از گوشت گوساله استفاده کنید.

دیدگاه ها