طرز تهیه آبگوشت بز باش تهرانی سنتی و مخصوص

طرز تهیه آبگوشت بز باش تهرانی
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

آبگوشت بزباش نوعی آبگوشت خوشمزه است که به خاطر وجود سبزی کمی متفاوت از آبگوشت رایج و سنتی است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه آبگوشت بزباش اصفهانی را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه آبگوشت بز باش تهرانی را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت بز باش تهرانی

  • لوبیا سفید یا لوبیا چیتی نصف پیمانه
  • گوشت و دنبه ۴۵۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • سیب زمینی ۲ عدد
  • سبزی مناسب آبگوشت بزباش ۲۰۰ گرم
  • لیمو عمانی ۳ عدد
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت بز باش تهرانی

۱. آماده کردن حبوبات

خیساندن لوبیا سفید برای تهیه آبگوشت بزباش

اولین مرحله از طرز تهیه آبگوشت بز باش تهرانی این است که حبوبات این غذا را آماده کنید. برای این کار حبوبات را خوب بشویید بعد در یک ظرف آب بگذارید تا خیس بخورند و اصطلاحا نفخ‌شان گرفته شود. بهتر است حبوبات حداقل ۸ ساعت خیسانده شوند. در این مدت می‌توانید یک یا دو بار آب حبوبات را عوض کنید.

۲. پخت گوشت

پخت گوشت با آب

برای تهیه و پخت آبگوشت بزباش بعد از آماده کردن حبوبات باید گوشت این آبگوشت خوشمزه را بپزید. پس گوشت را همراه با مقداری پیاز خرد شده تفت دهید تا رنگش عوض شود بعد دنبه را اضافه کنید و به مقدار لازم داخل قابلمه آب بریزید و بگذارید گوشت حداقل به مدت یک ساعت بپزد.

نکته مهم: در دقایق اول بعد از به جوش آمدن آب آبگوشت، کف ایجاد شده روی آب را با کف‌گیر بگیرید تا رنگ آبگوشتتان بهتر شود.

۳. اضافه کردن حبوبات و باقی مواد

پخت آبگوشت بز باش تهرانی

بعد از این‌که گوشت آبگوشت بزباش تهرانی شما نیم‌پز شد، حبوباتی که خوب خیس خورده‌اند را به مخلوط گوشت اضافه کنید و بگذارید حداقل یک تا یک‌ونیم ساعت دیگر حبوبات و گوشت بپزند. وقتی حبوبات هم پخت نوبت آن رسیده که سبزی آبگوشت بزباش که شامل تره، جعفری، شنبلیله را اضافه کنید برای این کار سبزیجات را در مقداری روغن تفت دهید بعد همراه با لیمو عمانی به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و بگذارید بپزد. در نهایت در ۲۰ دقیقه آخر پخت غذا سیب زمینی پوست کنده را به مخلوط اضافه کنید و اجازه دهید خوب بپزد.

نکات تکمیلی برای تهیه آبگوشت بزباش

طرز تهیه آبگوشت بز باش تهرانی

تهیه و پخت آبگوشت بزباش تهرانی یکی از کارهای جذابی است که می‌توانید در منزل انجام دهید چون این غذا ترکیبی از آبگوشت و قرمه است. اما نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آبگوشت بزباش را هم در ادامه بخوانید تا آبگوشت بزباش تهرانی شما کامل باشد.

گوشت مناسب آبگوشت بزباش

معمولا گوشت مناسب آبگوشت بزباش، گوشت بز است اما اگر به گوشت بز دسترسی نداشتید می‌توانید از گوشت گوسفند یا گوشت گوساله و گاو هم استفاده کنید. درست مثل گوشت آبگوشت سنتی می‌توانید برای تهیه آبگوشت بزباش از مخلوط استخوان و گوشت استفاده کنید یا گردن گوسفند را بپزید. اما یادتان باشد حتما در این غذا هم دنبه بریزید.

سبزی مناسب آبگوشت بزباش

سبزی اصلی آبگوشت بزباش شامل جعفری، تره و شنبلیله است. اما اگر به این ترکیب دسترسی ندارید می‌توانید مقداری سبزی قورمه استفاده کنید. معمولا سبزی آبگوشت بزباش را تفت نمی‌دهند اما برای لعاب انداختن بهترِ این غذا خوب است آن را کمی تفت دهید.

حبوبات مناسب آبگوشت بزباش

در تهیه آبگوشت بزباش بسته به شهری که این غذا در آن پخته می‌شود حبوبات متفاوت است مثلا در برخی شهرها لوبیا چشم بلبلی حبوبات اصلی این غذاست اما در برخی آبگوشت‌های بزباش از لوبیا سفید و لوبیا قرمز استفاده می‌شود. برخی هم از ترکیب لوبیا سفید و لوبیا چشم بلبلی استفاده می‌کنند.

+

دیدگاه ها