طرز تهیه آبگوشت بزباش اصفهانی اصیل و سنتی به روش محلی

طرز تهیه آبگوشت بزباش اصفهانی
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

آبگوشت بزباش اصفهانی که به آن گوشت و لوبیا اصفهانی هم می‌گویند یکی از غذاهای سنتی اصفهان است که می‌تواند گزینه خوب و البته مقوی برای برنامه غذایی همه باشد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه آبگوشت بزباش اصیل و طرز تهیه آبگوشت بز باش تهرانی را مرور کرده بودیم و در ادامه می‌خواهیم طرز تهیه آبگوشت بزباش اصفهانی را مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت بزباش اصفهانی

  • لوبیا سفید ۲ پیمانه
  • گوشت ۱۵۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • سبزی مناسب (تره، شنبلیله و جعفری) ۵۰۰ گرم
  • برنج ۱/۵ پیمانه
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت بزباش اصفهانی

۱. آماده کردن حبوبات و مواد

اولین مرحله از طرز تهیه آبگوشت بزباش اصفهانی درست مثل هر غذای دیگری از جمله آبگوشت این است که حبوبات آن را در آب بخیسانید تا خوب نفخش گرفته شود. برای این کار لوبیا سفید را بعد از شستن در مقداری آب بگذارید تا حداقل به مدت ۸ ساعت خیس بخورد. سپس سبزی آبگوشت بزباش اصفهانی که شامل شنبلیله، تره و جعفری است را بشویید و خرد کنید.

نکته مهم: سبزی آبگوشت بزباش اصفهانی را نباید خیلی خرد کنید.

۲. بار گذاشتن گوشت و لوبیا

اکنون زمان آن است که در یک قابلمه مناسب پیاز را نگینی خرد کنید و بعد از این که کمی سرخ شد، گوشت را داخلش بریزیدو بگذارید تفت بخورد تا رنگش عوض شود بعد لوبیا سفید را اضافه کنید و در نهایت مقداری زردچوبه بریزید و آب مورد نیاز برای پخت را اضافه کنید و بگذارید گوشت و لوبیا به مدت حداقل یک ساعت و نیم خوب بپزد.

نکته ۱: اگر عجله دارید می‌توانید مواد را داخل زودپز بریزید تا در کمتر از نیم ساعت بپزند.

نکته ۲: بهتر است در تهیه آبگوشت بزباش درست مثل طرز تهیه آبگوشت از مقداری دنبه هم استفاده کنید.

۳. اضافه کردن سبزی و باقی مواد

در آخرین مرحله از طرز تهیه آبگوشت بزباش اصفهانی وقتی گوشت و لوبیا پخت نوبت آن است که سبزیجات را به ظرف اضافه کنید بعد از این که سبزی پخت برنج و البته نمک و فلفل اضافه کنید و بگذارید خوب بپزند. بعد از اضافه کردن سبزی حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا آبگوشت بزباش شما آماده شود. بعد می‌توانید آب و مواد را درست مثل آبگوشت از هم جدا کنید و مواد را بکوبید تا کوبیده را جدا و آب آبگوشت را جدا سرو کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی تهیه آبگوشت

طرز تهیه آبگوشت بزباش اصفهانی

تهیه آبگوشت بزباش اصفهانی کار ساده‌‎ای است فقط کافی است مواد اولیه را از قبل آماده داشته باشید تا بتوانید این غذای مقوی را هر زمان که خواستید برای خود و خانواده آماده کنید.

روش‌های مخلتف تهیه آبگوشت بزباش اصفهانی

در تهیه و پخت آبگوشت بزباش اصفهانی از مواد مختلف دیگر هم در ترکیبش استفاده می‌شود مثلا عده‌ای برنج را در این غذا به کار نمی‌برند یا عده‌ای دیگر به آن سیب زمینی هم اضافه می‌کنند. پس بسته به ذائقه خود می‌توانید این مواد را حذف یا اضافه کنید.

البته در کنار تمام این موارد برخی حتی گوشت را تفت هم نمی‌دهند و می‌گذارند کاملا در آب بپزد. پس بسته به سلیقه خود می‌توانید گوشت را تفت دهید یا ندهید.

سبزی مناسب آبگوشت بزباش اصفهانی

سبزی‌های اصلی آبگوشت بزباش اصفهانی شامل تره، گشنیز و جعفری است که معمولا گفته می‌شود بهتر است تره و جعفری به صورت درشت خرد شوند و گشنیر هم بهتر است خشک شده باشد. اما اگر خشک آن را در دسترس ندارید می‌توانید از سبزی تازه هم استفاده کنید. بهتر است تره این غذا دو برابر جعفری در نظر گرفته شود.

فوت و فن گوشت و لوبیا

در طرز تهیه گوشت و لوبیا اصفهانی یا همان آبگوشت بزباش اصفهانی باید به این نکات دقت داشته باشید. دقت داشته باشید که این غذا را هم درست مثل آبگوشت باید به صورت آبگوشت و گوشت کوبیده جدا تهیه کرده و میل کنید. فقط بهتر است برای این کار با گوشت‌کوب دستی مواد را له کنید و از گوشت‌کوب برقی استفاده نکنید.

روش‌های مختلف پخت آبگوشت بزباش در شهرهای مختلف ایران

همان‌طور که آبگوشت به روش‌های مختلف پخته می‌شود مثلا طرز تهیه آبگوشت کرمان با باقی جاها تفاوت دارد. آبگوشت بزباش هم در شهرهای مختلف با مواد و ترکیب‌های مختلف و البته به روش‌های مختلف پخته می‌شود. مثلا طرز تهیه آبگوشت بزباش کرمان با طرز تهیه آبگوشت بزباش همدان یا آبگوشت بزباش کرمان تفاوت دارد.

+

دیدگاه ها