طرز تهیه ترشی لیته بادمجان کبابی اصلی و اشتها برانگیز

طرز تهیه ترشی لیته بادمجان کبابی اصلی
آسان
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ترشی لیته، یکی از محبوب‌ترین ترشی‌های ایرانی است که اشتها را باز می‌کند. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که با یک تغییر کوچک، طعم این ترشی را متحول کنید؟ کبابی کردن بادمجان‌ها قبل از اضافه کردن به ترشی، یک روش ساده و در عین حال موثر برای ایجاد یک طعم دودی و خوشمزه است. این کار باعث می‌شود تا ترشی لیته‌ شما، طعمی متفاوت و فراموش‌نشدنی پیدا کند. در این مطلب، ما به شما طرز تهیه ترشی لیته با بادمجان کبابی را آموزش می‌دهیم تا روشی متفاوتی از تهیه لیته را مثل طرز تهیه ترشی لیته با تمبر هندی یاد بگیرید و طعم جدیدی به سفره‌های خود بیاورید.

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته بادمجان کبابی

  • بادمجان ۱۰-۱۲ عدد
  • هویج متوسط ۳ عدد
  • کرفس ۵-۶ ساقه
  • فلفل دلمه قرمز و سبز از هر کدام ۱ عدد
  • گل کلم ۱ عدد
  • ترخون تازه ۲ قاشق غذاخوری
  • نعنا تازه ۲ قاشق غذاخوری
  • جعفری تازه نصف دسته
  • شنبلیله خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • سیاه دانه ۱ قاشق غذاخوری
  • گشنیز خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • برگ بو ۱۰-۱۲ عدد

طرز تهیه ترشی لیته بادمجان کبابی

۱. کبابی کردن بادمجان

گرفتن پوست بادمجان کبابی برای تهیه ترشی لیته بادمجان کبابی

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته بادمجان کبابی این است که بادمجان‌ها را کبابی کنید. برای این کار ابتدا بادمجان‌ها را بشویید و خشک کنید. سپس روی منقل یا گریل یا روی گاز کبابی کنید تا پوستشان سیاه شود. بعد اجازه دهید بادمجان‌های کبابی خنک شوند. پوست آن‌ها را بگیرید و با چاقو کاملا ساطوری کنید.

۲. تهیه باقی سبزیجات ترشی

خرد کردن مواد ترشی لیته بادمجان کبابی

اکنون که بادمجان‌های کبابی ترشی آماده است نوبت آن رسیده که باقی مواد ترشی لیته را آماده کنید. برای این کار هویج، کرفس، فلفل دلمه‌ای، گل کلم و سبزی‌های معطر را ابتدا خوب بشویید بعد که خشک شدند، خرد کنید. برای خرد کردن مواد ترشی می‌توانید از غذاساز یا خردکن استفاده کنید تا همه مواد به یک اندازه ریز شوند.

۳. آماده کردن مخلوط سرکه

وقتی همه مواد ترشی آماده شد، سرکه سیب، رب انار (دلخواه)، شکر، نمک و فلفل سیاه را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و با هم مخلوط شوند.

۴. انداختن ترشی لیته بادمجان

انداختن ترشی لیته بادمجان کبابی

در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته بادمجان کبابی، بادمجان‌های خرد شده، مخلوط سبزیجات و ادویه‌ها را در شیشه‌های تمیز بریزید بعد مایع مخلوط سرکه را به شکل داغ روی مواد در شیشه بریزید تا کاملا مواد ترشی را بپوشاند. در انتها هم در شیشه‌های ترشی را محکم ببندید و به مدت حداقل یک هفته تا ۱۰ روز آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا ترشی شما آماده شود.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی لیته

طرز تهیه ترشی لیته بادمجان کبابی

همان‌طور که دیدید تهیه ترشی لیته با بادمجان کبابی کار ساده‌ای است اما برای این که ترشی شما ماندگاری بهتری داشته باشد و خوش‌طعم باشد بهتر است نکات و فوت‌وفن‌های لازم برای تهیه بهتر آن را بدانید.

تنوع در مواد ترشی لیته

ترشی لیته معمولا با انواع سبزیجات و صیفی‌جات قابل تهیه است بنابراین حتما در تهیه این ترشی خلاقیت به خرج دهید و از سبزیجات و صیفی‌جات متنوع مناسب فصل استفاده کنید مثلا طرز تهیه ترشی لیته با رب گوجه فرنگی را امتحان کنید. اما در میان تفاوت‌های مختلفی که ترشی لیته دارد می‌توانید میزان یک ماده داخل ترشی را بیشتر در نظر بگیرید. طرز تهیه ترشی لیته بادمجان فوری یا طرز تهیه ترشی لیته گل کلم خوشمزه را به عنوان دو روش متفاوت از تهیه این ترشی در کتاب کاله بخوانید.

انتخاب بهترین سرکه برای ترشی لیته

برای تهیه ترشی لیته بهتر است تا حد امکان از سرکه سیب یا سرکه انگور استفاده کنید چون این دو نوع سرکه به خاطر طعم ملایم و طبیعی خود طعم بهتر و ملایم‌تری به ترشی لیته شما می‌دهند. البته اگر ترجیح می‌دهید ترشی شما طعم تند و تیزتر باشد می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید اما دقت کنید که مقدار آن را کمتر از سرکه سیب یا انگور بریزید.

اما اگر دوست دارید ترشی لیته شما تندتر باشد می‌توانید میزان فلفل و تنوع فلفل مورد استفاده در این ترشی را بیشتر کنید. طرز تهیه ترشی لیته بندری حرفه ای و طرز تهیه ترشی لیته مخلوط تند را می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این نوع ترشی مطالعه کنید.

بهترین روش کبابی کردن بادمجان

کبابی کردن بادمجان باعث می‌شود بادمجان خوش‌طعم‌تر شود اما برای این که بادمجان را کبابی کنید نیازی نیست حتما آن را روی آتش مستقیم دودی کنید. بلکه می‌توانید آن را حتی در فر یا روی گاز کبابی کنید. فقط دقت کنید که اگر روی شعله گاز بادمجان را کبابی می‌کنید حتما شعله پخش‌کن استفاده کنید تا بادمجان شما نسوزد.

نکته مهم دیگری که باید بعد از کبابی کردن بادمجان به آن دقت کنید این است که بعد از کبابی کردن بادمجان‌ها، برای این که پوست آن‌ها را راحت‌تر جدا کنید، حتما اجازه دهید کمی خنک شوند.

ادویه مناسب برای ترشی لیته

ترشی‌ها هم مثل انواع غذا به ادویه نیاز دارند تا طعم و عطر بهتری داشته باشند. بنابراین علاوه بر نمک و فلفل یا زردچوبه حواستان باشد حتما ادویه مناسب ترشی استفاده کنید. این ادویه‌ها معمولا شامل سیاه‌دانه، گلپر و یا ترکیب ادویه‌های مختلف است. اگر دوست دارید با ادویه انواع ترشی آشنا شوید حتما به کتاب کاله سر بزنید.

سبزی‌های مناسب برای ترشی لیته بادمجان

استفاده از سبزیجات تازه یا خشک هم یکی دیگر از راه‌های مناسب برای افزایش طعم و عطر ترشی است. اما در میان سبزیجاتی که می‌توانید برای انواع ترشی بخصوص ترشی لیته استفاده کنید حتما از ترخون و گشنیز و البته شوید غافل نشوید. هر چند ادویه‌هایی مثل جعفری و نعنا هم طعم و عطر خوبی به ترشی می‌دهند.

روش‌های نگهداری و جلوگیری از کپک زدن ترشی لیته بادمجان کبابی

یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از تهیه ترشی با آن روبرو شوید، کپک زدن آن است. برای این که ترشی‌هایتان کپک نزند باید حتما به شستشو و خشک کردن شیشه‌های ترشی دقت کنید و بعد از ریختن ترشی در شیشه هم مطمئن شوید در شیشه به خوبی بسته شود تا هوا در فرایند آماده شدن ترشی وارد آن نشود.

از دیگر نکات مهم برای حفظ ترشی این است که حتما ترشی آماده را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید. یخچال بهترین مکان برای نگهداری انواع ترشی است. ضمنا حتما از مقدار کافی سرکه طوری که روی تمام مواد ترشی را بپوشاند هم غافل نشوید.

ترشی ناز خاتون یا ترشی لیته بادمجان کبابی!

ترشی لیته بادمجان کبابی خیلی شبیه تهیه ترشی نازخاتون است که یک ترشی اصیل مازندرانی است چون در ترشی ناز خاتون هم بادمجان پخته استفاده می‌شود. البته یک تفاوت دیگر ترشی نازخاتون و ترشی لیته بادمجان کبابی این است که در ترشی نازخاتون معمولا از آبغوره به جای سرکه استفاده می‌شود.

دیدگاه ها