طرز تهیه سمبوسه با گوشت چرخ کرده فوری و آسان

طرز تهیه سمبوسه با گوشت چرخ کرده فوری
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

سمبوسه، ملکه‌ غذاهای خیابانی از آن دسته غذاهای فوری است که با آن عطر دل‌انگیز و طعم بی‌نظیرش محبوب خاص و عام است. اما این میان‌وعده خوشمزه و پرطرفدار که ریشه در فرهنگ‌های مختلف دارد، حالا دیگر فقط مختص خیابان‌ها نیست. با کمی حوصله و مواد اولیه ساده می‌توانید این لذت را به خانه بیاورید و با خانواده و دوستانتان به اشتراک بگذارید. پس دست به کار شوید و با ما همراه شوید تا طرز تهیه سمبوسه با گوشت خانگی را اینجا بخوانید.

مواد لازم برای تهیه سمبوسه با گوشت

  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • پیاز متوسط (رنده شده) ۲ عدد
  • سیر (رنده شده) ۲ حبه
  • نخود فرنگی ۲۰۰-۲۵۰ گرم
  • فلفل دلمه ای ۱ عدد
  • سیب زمینی متوسط (پخته و رنده شده) ۱ عدد
  • سبزیجات معطر خشک (شامل شوید، نعناع، گشنیز) به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه سمبوسه با گوشت

۱. آماده سازی مواد میانی

تهیه و پخت مایه میانی سمبوسه گوشت

اولین مرحله از طرز تهیه سمبوسه با گوشت چرخ کرده درست مثل طرز تهیه سمبوسه آبادانی این است که پیاز و سیر را در روغن تفت دهید تا طلایی شود بعد گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگش تغییر کند. بعد فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی پخته و رنده شده را به همراه سبزیجات معطر خشک به گوشت اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه تفت دهید. در نهایت زردچوبه، پودر فلفل قرمز، نمک و فلفل سیاه را به مواد اضافه کنید و باز هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. به این ترتیب مواد میانی سمبوسه شما آماده است.

۲. پیچیدن سمبوسه

پیچیدن سمبوسه با گوشت

اکنون و در این مرحله نان لواش را روی سطح صاف پهن کنید و بعد مقداری از مواد میانی را به صورت نواری در طول نان قرار دهید سپس لبه پایینی نان را روی مواد بکشید تا یک رول تشکیل شود بعد لبه‌های رول را با تخم مرغ زده محکم کنید و بچسبانید تا باز نشوند.

نکته: مواد میانی سمبوسه باید کاملا سرد باشد قبل از اینکه در خمیر قرار گیرد.

۳. سرخ کردن سمبوسه

سرخ کردن سمبوسه گوشت

اکنون و در این مرحله در یک تابه مناسب مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط گرم کنید. وقتی روغن خوب داغ شد رول‌های سمبوسه را به آرامی در روغن بگذارید تا یک طرفش خوب برشته و طلایی شود بعد آن را برگردانید تا سمت دیگرش هم خوب برشته شود. در نهایت سمبوسه‌های سرخ‌شده را روی دستمال جاذب روغن بگذارید تا روغن اضافه آن گرفته شود.

نکات تکمیلی برای تهیه سمبوسه

طرز تهیه سمبوسه با گوشت

سمبوسه، یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که با طعم‌های مختلف و روش‌های متنوعی تهیه می‌شود. سمبوسه گوشت، با ترکیب گوشت چرخ‌کرده، پیاز، ادویه‌های خوش عطر و نان لواش یا یوفکا، طعمی بی‌نظیر دارد. اما برای اینکه سمبوسه‌ای ترد، خوشمزه و طلایی داشته باشیم، به نکات و فوت‌وفن‌هایی نیاز داریم تا طعم و بافت آن را بهبود بخشیم.

تهیه سمبوسه ترد

برای اینکه سمبوسه‌ها تردتر شوند، می‌توانید قبل از سرخ کردن، آن‌ها را به مدت چند دقیقه در فریزر قرار دهید.

تنوع مواد میانی سمبوسه

اگر دوست دارید سمبوسه‌هایتان طعم متفاوتی داشته باشد، می‌توانید به مواد میانی خود انواع سوسیس یا کالباس یا سبزیجات متنوع را اضافه کنید البته استفاده از سبزیجات و ادویه‌های دلخواه مثل قارچ هم آن را متفاوت و خوشمزه می‌کند. طرز تهیه سمبوسه گوشت و قارچ هم یکی از جذاب‌ترین روش‌های تهیه سمبوسه است که می‌توانید خیلی ساده در منزل تهیه کنید.

حتی اگر می‌خواهید که سمبوسه مدرن‌تری داشته باشید می‌توانید سمبوسه را به شکل پیتزایی آماده کنید. طرز تهیه سمبوسه پیتزایی را در کتاب کاله با جزییات مطالعه کنید. یا حتی گوشت را کامل حذف کنید و سمبوسه سبزیجات بپزید. طرز تهیه سمبوسه سیب‌زمینی را هم می‌توانید با تمام نکات در کتاب کاله مطالعه کنید و لذت ببرید. البته ما به شما توصیه می‌کنیم طرز تهیه سمبوسه مرغ را هم امتحان کنید.

طرز تهیه سمبوسه در فر

برای اینکه سمبوسه‌ها کمتر روغن جذب کنند، می‌توانید آن‌ها را در فر نیز بپزید. فر را با دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت گرم کنید. یک ورقه پخت را با فویل آلومینیومی بپوشانید. سمبوسه‌ها را با برس روغن‌مالی کنید بعد آن‌ها را روی ورقه پخت قرار دهید و بین هر کدام حدود سه سانتی‌متر فاصله بگذارید، ۲۵-۳۰ دقیقه بپزید. بعد از حدود ۱۵ دقیقه، آن‌ها را برگردانید و با کمی روغن بیشتر برس بزنید.

طرز تهیه سمبوسه در ایر فرایر

برای پخت سمبوسه در ایر فرایر ابتدا آن را با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲ دقیقه گرم کنید سپس سمبوسه‌ها را در سبد ایر فرایر در یک لایه قرار دهید، بین آن‌ها حدود نیم سانتی‌متر فاصله بگذارید. سمبوسه‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد سرخ کنید.

در نهایت سبد را از ایر فرایر خارج کنید، سمبوسه‌ها را برگردانید، آن‌ها را با روغن چرب کنید و به مدت ۱۰ دقیقه دیگر سرخ کنید. بهتر است باز هم سبد را از ایر فرایر خارج کنید، سمبوسه‌ها را با روغن چرب کنید، دمای ایر فرایر را به ۲۰۰ درجه سانتیگراد افزایش دهید و به مدت ۱-۲ دقیقه سرخ کنید تا سمبوسه‌ها طلایی و برشته شوند.

تهیه سس مناسب سمبوسه

سمبوسه معمولا در یک سس بسیار تند و داغ فرو برده می‌شود. اما اینکه چقدر تند باشد، بستگی به ذائقه شما دارد بنابراین براساس سلیقه خود سس تندی را برای سمبوسه خود تهیه کنید و در کنار غذا بخورید.

استفاده از انواغ خمیر برای تهیه سمبوسه

برای تهیه سمبوسه می‌توانید از خمیر فیلو هم استفاده کنید. البته تهیه خمیر سمبوسه هم کار آسانی است که فقط نیاز به صرف وقت دارد. طرز تهیه خمیر یوفکای خانگی را هم می‌توانید با جزییات در کتاب کاله بخوانید.

+

دیدگاه ها