طرز تهیه نان گاتا گردویی خانگی

نان گاتا
متوسط
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

غذاها و نان‌های ارمنی همیشه می‌توانند با طعم متفاوت خود، شما را غافل‌گیر کنند و در لیست علاقه‌مندی‌های همه قرار بگیرند. نان گاتا از آن دسته نان‌های سنتی است که تنها یک‌بار امتحان آن کافی است تا به دوست‌دار همیشگیش بدل شوید.

نان گاتا با وجود انرژی بالایی که دارد می‌تواند در میان وعده‌های کاری، درسی و خانوادگی شما مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه برای تهیه نان گاتا گردویی سعی شده علاوه بر آسان بودن، سلامت شما هم در نظر گرفته شود. اما فراموش نکنید که شما می‌توانید مواد داخل این نان را پر و پیمان‌تر در نظر بگیرید.

مواد لازم برای تهیه نان گاتا

  • آرد ۵۰۰ گرم
  • شیر خرید آنلاین ۲۲۰ گرم
  • عسل ۸۰ گرم
  • پودر مخمر هفت گرم
  • نمک ۱۰ گرم
  • کره خرید آنلاین دو قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ یک عدد
  • وانیل یک قاشق غذاخوری

مواد لازم برای فیلینگ نان گاتا

  • کره چهار قاشق غذاخوری
  • شکر یک دوم پیمانه
  • آرد یک دوم پیمانه
  • گردو یک سوم پیمانه
  • نمک به مقدار لازم

مواد لازم برای رو مال

  • تخم مرغ یک عدد
  • شیر یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان گاتا

مرحله اول

یک چهارم فنجان از شیر را تا دمای ۳۷ الی ۴۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید، مراقب باشید که خیلی داغ نباشد (ولرم باشد کافی‌ است). یک قاشق غذاخوری عسل یا شکر را با شیر مخلوط کرده و مخمر را داخل آن بریزید. بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بگذرد تا مخمر فعال شود.

مرحله دوم

نمک، آرد و شکر (یا عسل) را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید و هم بزنید تا یکدست شود سپس در مرکز مواد خشک یک حفره ایجاد کنید و مخمر فعال شده، به همراه تخم مرغ و نیمی از شیر باقی‌مانده را داخل مواد بریزید.

به مدت یک دقیقه به آرامی هم بزنید تا مایع توسط آرد جذب نشود و گوله نشوند.

مرحله سوم

کره ذوب شده و نیمه آخر شیر را به آن اضافه کنید تا خمیر کمی چسبناک شود. ۱۰ دقیقه روی آن را بپوشانید و کنار بگذارید تا استراحت کند.

مرحله چهارم

در این مرحله باید خمیر را مجدد به سطح کار برگردانید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ورز دهید تا نرم و منسجم شود. در صورت لزوم چند قطره شیر دیگر یا چند قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید.

مرحله پنجم

خمیر را به‌صورت یک توپ در بیاورید، سپس آن را داخل یک کاسه روغنی قرار دهید، خمیر را بچرخانید تا همه بخش‌های آن را با روغن بپوشانید. روی کاسه را حوله‌ای تمیز بپوشانید و در یک مکان گرم بگذارید تا دو برابر شود. این کار در حدود یک ساعت زمان نیاز دارد.

مرحله ششم

سپس در یک کاسه شکر، آرد، گردو و نمک را مخلوط کنید. کره را برای استفاده در این مرحله ذوب کرده و به آرامی آن را به همراه عصاره وانیل به مواد خشک اضافه کنید. به‌خوبی مخلوط کنید تا ماده‌ای منسجم به‌دست بیاید. حالا آن را کنار بگذارید تا استراحت کند.

مرحله هفتم

حالا خمیرتان را چک کنید، اگر به اندازه کافی پف کرده بود، وقت آن است که مواد داخلی را به آن بیفزایید، به این ترتیب که ابتدا کل خمیر نان گاتا را به چهار چانه تقسیم کرده و کمی ورز دهید، سپس هر کدام را به کمک وردنه کمی صاف کنید، مراقب باشید که خمیر نباید خیلی نازک شد، در حد رفع ناهمواری آن کافی‌ست.

مرحله هشتم

برای ادامه مواد داخل خمیر را که در مرحله قبل آماده کردید، وسط خمیر بگذارید، گوشه‌های خمیر را جمع کنید تا حالتی بقچه‌ای بگیرد و مواد کاملا بین آن بماند. یک‌بار دیگر به آرامی روی آن‌ها را وردنه بزنید تا کاملا بسته شود.

مرحله نهم

روی خمیر را با چنگال یا قالب‌هایی که دوست دارید، طرح بزنید، دوباره آن را کنار بگذارید تا حدود نیم‌ساعت استراحت کند.

مرحله دهم

در همین زمان فر را روشن و دمای آن را روی ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا فضای فر گرم شود.

مرحله یازدهم

سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر نان را داخل آن بچینید، مواد رومال را با برس روی گاتا بکشید و آن را به فر منتقل کنید. برای پخت نان گاتا ۳۰ دقیقه زمان لازم است که این عدد در گازهای مختلف متغییر است.

پس از آن‌ که نان‌ها طلایی شدند، آن‌ها را از فر خارج کرده و اجازه دهید سرد شوند. نان گاتای شما آماده است. نوش جان!

فوت و فن تهیه گاتا

  • در صورتی‌که به گردو حساسیت دارید، می‌توانید آن را از این دستور حذف کنید.
  • نان گاتا را می‌توان با مغزهای دیگری هم آماده کرد.
  • برای خوش‌عطر شدن نان می‌توانید از مقدار بسیار کمی دارچین در مغزی آن استفاده کنید.
  • می‌توانید به جای ۸۰ گرم عسل از ۵۰ گرم شکر استفاده کنید.
  • درست کردن نان در خانه می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشد، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه نان قندی و نان سیمیت را هم امتحان کنید.

تاریخچه نان ارمنی گاتا

گاتا (به ارمنی: Գաթա) که به کاتاها و گاتها هم شناخته می‌شود یک شیرینی یا نان شیرین ارمنی است. گاتا در ارمنستان تنوع زیادی دارد و هر شهر یا منطقه در ارمنستان نسخه خاص خود را دارند.

به طور کلی می‌توان این نان سنتی ارمنی را در اشکال، اندازه‌های مختلف و به صورت تزئین شده یا بدون تزئین هم یافت.

در گذشته گاتا را در تنور می‌پختند اما اکنون در فر پخته می‌شود. این نان به طور سنتی در جشن‌های ویژه خورده می‌شود اما در جشن‌های دیگر هم خورده می‌شود. این نان شیرینی را معمولا با یک فنجان چای یا قهوه می‌خورند.

دیدگاه ها

    1. سلام راحیل عزیز
      متاسفیم که دستور پخت نتیجه مورد نظر شما را نداشته. در نگارش دستور سعی شده تا همه جوانب در نظر گرفته شوند. لطفا دقیق تر بفرمایید که از چه لحاظی بافت و مزه مطابق خواست شما نبوده تا بتونیم راهنمایی و در صورت لزوم دستور را اصلاح کنیم.

  1. سلام، در مرحله اول گفتین شیر رو ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه سانتیگراد گرم کنید، در صورتی که در سایت اصلی گفته به فارنهایت، یعنی ۳۷ تا ۴۳ درجه سانتیگراد، لطفا اصلاح بفرمایید.
    خمیر مایه یک باکتری هستش که تو دمای ۱۰۰ درجه کشته میشه و عمل نمیکنه

    1. سلام حسین جان
      روزتون بخیر
      ممنون از توجه‌تون. از بابت این اشتباه عذرخواهی می‌کنیم و ممنون که با دقت نظر به بهتر شدن کیفیت رسپی‌ها کمک می کنید.