طرز تهیه نان سیب زمینی خانگی ؛ یک نان مقوی و خاص

نان سیب زمینی
متوسط
5 نفر
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

نان سیب زمینی انتخاب متفاوتی است که می‌توانید با کمی صبر و حوصله در خانه آماده‌اش کنید و از طعم خاص آن لذت ببرید. تهیه نان با سیب‌زمینی تجربه جالبی است که پیشنهاد می‌کنیم حتما امتحانش کنید.

این نان با بافتی نرم و اسفنجی، به یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین نان‌هایی تبدیل شده که حالا شما شانس آماده کردن آن در خانه را خواهید داشت. نان سیب زمینی در ایران هم محبوب بوده و مصرف آن به خصوص در شهرهایی مانند قوچان، نیشابور و بجنورد بسیار معمول است.

برای تهیه این نان به مواد اولیه عجیبی نیاز نخواهید داشت، پس همین حالا دست به کار شوید و این نان خوش طعم را تهیه کنید و تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مواد لازم برای تهیه نان سیب زمینی خانگی

  • تخم‌مرغ یک عدد
  • سیب‌زمینی بزرگ (پخته و له‌شده) یک عدد
  • آرد سه و نیم پیمانه
  • شکر یک قاشق چای‌خوری
  • کره پاستوریزه کاله (ذوب‌شده) خرید آنلاین ۵۰ گرم
  • خمیرمایه یک و نیم قاشق غذاخوری
  • شیر کم چرب کاله خرید آنلاین دو پیمانه
  • نمک یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه نان سیب زمینی خانگی

مرحله اول

برای شروع ابتدا باید خمیر نان را آماده کنید. ابتدا یک عدد سیب زمینی بزرگ را آب‌پز کنید و سپس آن را پوست کنده و با کمک گوشت‌کوب خوب له کنید.

مرحله دوم

تخم‌مرغ، کره و شیر را از یخچال بیرون بیاورید تا با محیط هم‌دما شوند. آرد را در ظرفی تمیز الک کنید.

مرحله سوم

سپس یک کاسه بزرگ بردارید و سیب زمینی له شده را با شیر، خمیر مایه، کره پاستوریزه آب شده، شکر، نمک و آرد مخلوط کنید. مواد را به خوبی با هم ترکیب کرده و ورز دهید تا خمیری یکدست به دست بیاید.

مرحله چهارم

وقتی دیدید که چسبندگی خمیر به حالت مطلوب رسید به مدت پنج دقیقه دیگر ‌آن را ورز دهید (اگر دستگاه همزن مخصوص دارید می‌توانید خمیر را در آن ریخته و به مدت هشت دقیقه ورز دهید). روی خمیر را با استفاده از نایلون بپوشانید و یک ساعت و نیم به آن استراحت دهید.

مرحله پنجم

بعد از گذشت یک ساعت و نیم استراحت خمیر، در این مرحله خمیر را به اصطلاح چانه بزنید؛ یعنی خمیر را  گرد کنید و بعد از آن‌که کل خمیر را به چانه‌های گرد تبدیل کردید آن‌ها را در ظرف قرار داده و نیم ساعت به آن‌ها استراحت دهید در این مدت حجم خمیر‌ها حدود دو برابر خواهد شد.

مرحله ششم

ظرفی که می‌خواهید نان را در آن بپزید ابتدا چرب کنید و چانه نان سیب زمینی را داخل آن باز کرده و صاف کنید.

مرحله هفتم

داخل کاسه‌ای یک تخم‌مرغ بشکنید و آن را هم بزنید و با استفاده از برس مخصوص روی خمیر نان‌ها که آماده است بمالید. می‌توانید روی خمیر‌ نان  خود مقداری کنجد هم بریزید. ظرف نان یا سینی را داخل فر قرار داده و در دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ دقیقه بپزید.

مرحله هشتم

پس از گذشت ۲۰ دقیقه زمانی که نان شما خوب پف کرد و پخته شد آن را از فر خارج کنید و کمی منتظر بمانید تا خنک شود، نان سیب زمینی خوشمزه شما آماده است و می‌توانید آن را در ظرف دلخواهتان بریزید و به همراه عزیزانتان میل کرده و لذت ببرید. نوش جان!

فوت و فن و نکات تهیه نان سیب زمینی

  • نان سیب زمینی یک نان مقوی و پرانرژی با طعمی خاص است که شما می‌توانید برای ساندویچ صبحانه خود از آن استفاده یا در کنار بشقاب صبحانه انگلیسی خود سرو کنید. این نان بافتی نرم وئ اسفنجی داشته و با کمی صبر و حوصله در خانه قابل تهیه است.
  • اگر خمیرتان چسبندگی زیادی دارد می‌توانید مقداری آرد به آن اضافه کنید (دقت کنید که آرد را کم‌کم اضافه کنید، اگر آرد خمیر زیاد شود بافت آن سفت خواهد شد)
  • اگر ظرف مخصوص ندارید می‌توانید از یک ظرف با دیواره بلند استفاده کنید یا سینی فر را چرب کنید.
  • این نان را تا چند روز می‌توانید داخل یخچال نگهداری کنید.

نان سیب زمینی چه فایده ای دارد؟

نان سیب زمینی حاوی آهن، پتاسیم، کلسیم و منیزیم بیشتری نسبت به نان سفید است. طعم نان سیب زمینی با مرغ بدون چربی یا ژامبون به خوبی هماهنگ می‌شود. حتی می‌توانید از این نان برای تهیه ساندویچ پنیر کبابی استفاده کنید.

چه چیزی نان سیب زمینی را متفاوت می‌کند؟

نان سفید از آرد معمولی یا آرد همه منظوره که هر دو از گندم به دست می‌آیند تهیه می‌شود، اما نان سیب‌زمینی با استفاده از آرد سیب‌زمینی یا پوره سیب‌زمینی در کنار آرد گندم تهیه می‌شود. وقتی صحبت از محتوای تغذیه‌ای به میان می‌آید، نان سفید فیبر، ویتامین و مواد معدنی کمتری نسبت به نان سیب‌زمینی دارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بهه همین دلیل که این نان ترکیبی از سیب زمینی و آرد است، در دوران جنگ نان غالب مردم بوده و حتی گاهی آن را نان جنگ می‌نامند.

دیدگاه ها