طرز تهیه ته چین مرغ در فر مجلسی و رستورانی

طرز تهیه چین مرغ در فر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ته چین مرغ، با آن رنگ طلایی و عطر دل‌انگیز، همیشه یکی از مهمانان ویژه سفره‌های ایرانی بوده است. شاید تصور کنید تهیه ته چین کار سختی باشد، اما با استفاده از فر، این غذا به سادگی و در کمترین زمان آماده می‌شود. البته قبلا در کتاب کاله طرز تهیه ته چین در قابلمه را مرور کرده بودیم و در ادامه می‌خواهیم طرز تهیه یک ته چین مرغ در فر را به شکل مجلسی به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه ته چین مرغ در فر

  • مرغ ۵۰۰ گرم
  • برنج ۳-۴ پیمانه
  • پیاز ۲ عدد
  • زعفران به مقدار لازم
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • ماست ۱ پیمانه
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه ته چین مرغ در فر

۱. دم کردن زعفران و آماده کردن برنج

در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین مرغ در فر ابتدا زعفران را با هاون آسیاب کنید. زعفران آسیاب‌شده را روی ۲ تا ۳ حبه یخ در یک کاسه یا فنجان کوچک بپاشید. بگذارید یخ در دمای اتاق ذوب و زعفران به آن رنگ دهد و آماده شود.

اکنون به سراغ برنج مورد نیاز برای تهیه ته چین بروید. برای این کار برنج را بشویید. یک قابلمه آب بگذارید تا به جوش بیاید. برنج را بعد از جوش آمدن آب به آن اضافه کنید. حدود ۵ تا ۷ دقیقه بجوشانید تا نیم‌پز شود، به این معنی که دانه‌ها از بیرون نرم و از داخل هنوز سفت هستند. برنج را آبکش کرده و کنار بگذارید.

۲. آماده کردن مرغ

پختن مرغ برای تهیه ته چین مرغ با فر

روغن را در تابه‌ای روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. پیاز را تفت دهید تا طلایی و نرم شود. مرغ‌هایی که به شکل مکعب‌های کوچک خرد کرده‌اید را به همراه ادویه اضافه کنید. حدود ۱۰ دقیقه ‌بپزید تا مرغ پخته شود بعد یک قاشق غذاخوری زعفران را اضافه کنید و حرارت را خاموش کنید و مواد را کنار بگذارید.

۳. تهیه مخلوط ته چین

تهیه مخلوط ته چین مرغ
اکنون زمان آن رسیده که مواد میانی ته چین را آماده کنید. برای این کار در یک کاسه بزرگ، تخم مرغ، ماست، روغن و زعفران را با هم مخلوط کنید تا مخلوط شوند. برنج نیم‌پز را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط همه دانه‌های برنج را بپوشاند.

۴. پخت ته چین در فر

در آخرین مرحله از طرز تهیه چین مرغ در فر ابتدا کف یک ظرف ترجیحا شیشه‌ای یا پیرکس را با برس روغن بزنید و نیمی از مخلوط برنج را در تابه بریزید. مخلوط مرغ را روی آن ریخته و با بقیه مخلوط برنج تمام کنید. این کار را تا جایی انجام دهید که آخرین مرحله برنج باشد. قالب یا همان ظرف را با فویل آلومینیومی بپوشانید و در دمای ۳۵۰ درجه به مدت یک ساعت و ۲۰ دقیقه بپزید تا روی آن سفت و طلایی شود.
در نهایت اجازه دهید تهچین به مدت ۲۰ دقیقه بدون مزاحمت خنک شود. برنج را از همه طرف شل کنید، یک بشقاب بزرگ روی تابه قرار دهید و آن را سریع و مطمئن برگردانید. ته چین شما آماده است آن را با ماست و انواع سالاد می‌توانید سرو کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه ته چین مرغ

طرز تهیه چین مرغ در فر

ته چین مرغ، یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه ایرانی است که گاهی با مرغ و گاهی با مواد دیگر مثل اسفناج تهیه می‌شود، قبلا در کتاب کاله طرز تهیه ته چین اسفناج شمالی را هم مرور کرده بودیم. برای تهیه این غذا با کمی حوصله و رعایت چند نکته می‌توانید آن را به بهترین شکل در خانه تهیه کنید. در ادامه، به برخی نکات مهم و فوت‌وفن‌های تهیه این غذا می‌پردازیم.

آماده‌سازی مرغ برای ته چین

برای تهیه ته چین مرغ چه در فر، چه در تابه باید نکاتی از جمله روش مزه‌دار کردن مرغ و پخت درست آن را رعایت کنید. یادتان باشد مزه‌دار نکردن مرغ می‌تواند حاصل کارتان را از زیبایی خارج کند پس برای خوشمزه کردن مرغ آن را حتما با زعفران، پیاز و سیر، زردچوبه، فلفل و ادویه‌های دلخواه قبل از پخت مرینیت کنید و بعد بپزید.

انتخاب ماست مناسب برای تهیه ته چین

با توجه به این که وا نرفتن و مستحکم بودن ته چین بعد از برگرداندنش یک هنر است، باید بدانید که یکی از نکات مهم برای وا نرفتن ته چین این است که از ماست مناسب استفاده کنید. بهترین ماست برای تهیه ته چین هم ماست چکیده و البته پرچرب است. این نوع ماست باعث می‌شود ته چین شما کش‌دارتر و خوشمزه‌تر شود.

ضمنا ماست را قبل از اضافه کردن به مواد دیگر، خوب هم بزنید تا یکدست شود.

نکته مهم برای استفاده از تخم مرغ در ته چین

برخی افراد برای ته چین، فقط از زرده تخم مرغ استفاده می‌کنند تا ته چین آن‌ها زردتر شود. اما استفاده از تخم مرغ کامل هم باعث می‌شود ته چین شما پف کند و بافت بهتری داشته باشد.

روش‌های تهیه ته چین مرغ

ته چین از گذشته به روش‌های مختلف تهیه می‌شود. اما رایج‌ترین روش تهیه آن، پختش در تابه است که معمولا در روش سنتی، ته چین را در قابلمه مسی یا چدن تهیه می‌کنند. طرز تهیه ته چین مرغ در قابلمه به سبک رستورانی را می‌توانید با جزییات کامل در کتاب کاله مطالعه کنید. یکی دیگر از روش‌های تهیه که اینجا خواندید تهیه ته چین مرغ در فر است.

البته با متنوع کردن مواد میانی ته چین هم می‌توانید ته چینی متفاوت تهیه کنید و از تنوع آن لذت ببرید.

نکاتی برای برگرداندن ته چین

برای این که بعد از طرز تهیه چین مرغ در فر، ته چین به راحتی از تابه یا ظرف خارج شود اول اجازه دهید ته چین بعد از پخت به طور کامل سرد شود سپس ظرف را به آرامی روی یک بشقاب برعکس کنید. البته قبل از ریختن مواد ته چین در ظرف آن را خوب چرب کنید تا ته چین به ظرف نچسبد.

دیدگاه ها