طرز تهیه کباب ساطوری یا بناب اصل آذربایجان

کباب ساطوری
آسان
4 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کباب از آن دسته غذاهای بی نظیر سنتی است که کمتر کسی از کنار آن ساده می‌گذرد. اما بسیاری از افراد آماده کردن این کباب خوشمزه را در منزل شبیه یک رویا می‌بینند و همیشه بر این باورند که برای امتحان کردن یک کباب خوشمزه فقط باید به رستوران‌ها سر زد. اگر شما هم همچنین دیدی در مورد پختن کباب دارید در ادامه همراه ما باشید تا یکی از جذاب ترین کباب‌های سنتی ایرانی یعنی کباب ساطوری یا همان کباب بناب اصل آذربایجان را به شما آموزش دهیم تا یک کباب خانگی و خوشمزه را در منزل خودتان نوش جان کنید.

طرز تهیه کباب ساطوری

  • گوشت پرچرب گوسفندی یک کیلوگرم
  • پیاز متوسطدو عدد
  • نمک و فلفلبه مقدار لازم

طرز تهیه کباب ساطوری یا بناب

مرحله اول

برای آماده کردن مواد کباب ساطوری ابتدا باید پیازها را به شکل مکعب‌های ریز خرد کنید. پیازهای خرد شده را رو تخته گوشت قرار دهید و به کمک ساطور برش‌های افقی و عمومی روی تخته بزنید تا پیازها ریزتر شوند. در این قسمت مراقب باشید تا آب پیاز در نیاید. به عبارتی توجه داشته باشید تا پیازها نه خیلی درشت باشند که زیر دندان بیایند و نه خیلی زیر!

مرحله دوم

گوشت گوسفندی را دوبار چرخ کنید و بعد از چرخ کردن، آن را در کاسه‌ای بزرگ قرار دهید و پیاز را آرام آرام به آن اضافه کنید و با دست، مواد را ورز دهید تا گوشت و پیاز به خوبی با هم مخلوط شوند.

نمک و فلفل را هم به مواد اضافه کنید و پس از یکدست شدن مواد هم روی مواد سلفون بکشید و اجازه دهید مواد 2 تا 3 ساعت استراحت کنند. دقت کنید که برای آرام گرفتن مواد نیاز نیست تا آن را در یخچال قرار دهید همین که در دمای محیط قرار  بگیرد کافی است.

مرحله سوم

حالا پس از 3 ساعت مواد را باز کنید و سیخ‌های کباب را کنار دست‌تان قرار دهید. یک کاسه آب گرم هم کنار دست خود بگذارید و دست خود را در آب گرم بزنید و پس از آن به اندازه یک کوفته از گوشت را به دست بگیرید.

مرحله چهارم

بعد از اینکه گوشت را به دست گرفتید سیخ مناسب کباب کوبیده را در دست چپ و گوشت را از پهنا به سیخ بکشید. حالا با دست گوشت را به آرامی به بالا و پایین سیخ کباب پخش کنید تا شکل یک دست پیدا کند.

مرحله پنجم

وقتی گوشت روی سیخ کباب به صورت یک دست قرار گرفت به کمک انگشت شصت و انگشت اشاره شیارهایی را با فاصله‌های یکسان به روی گوشت ایجاد کنید.

مرحله ششم

حالا نوبت هیجان انگیزترین قسمت ماجرا یعنی پختن کباب است. در این مرحله ابتدا منقل یا کباب‌پز خود را در بالاترین حرارت ممکن قرار دهید و سیخ‌های کباب را روی شعله آتش بگذارید. در این مرحله حتما در نظر داشته باشید که باید به سرعت و هر 10 ثانیه یکبار کباب‌ها را بچرخانید تا حرارت را به خود بگیرد و گوشت خام از سیخ رها نشود.

مرحله هفتم

در مرحله اول پخت، گوشت پس از دو دقیقه به رنگ کرم در می‌آید. در این مرحله دیگر به آرامی سیخ ها را پشت و رو کنید تا گوشت از حالت خام بودن در بیاید و پخته شود. کباب ساطوری شما حالا دیگر آماده است. نوش جان!

نکات کلیدی برای آماده کردن کباب ساطوری بناب آذربایجان

  • برای به سیخ کشیدن کباب بناب حتما از سیخ‌های پهن و مناسب کباب کوبیده استفاده کنید چرا که اگر از سیخ نازک استفاده کنید مواد کباب از سیخ می‌ریزد.
  • بسیاری از آشپزهای با سلیقه برای طعم‌دار کردن کباب، داخل مواد زعفران اضافه می‌کنند و یا در انتهای مراحل پخت، زعفران دم کرده را به کمک قلمو به سطح کباب اضافه می‌کنند. اضافه کردن زعفران جزو دستور پخت کباب ساطوری نیست اما در صورت تمایل می‌توانید این کار را انجام دهید.
  • یکی دیگر از موادی که به صورت سلیقه‌ای به مواد کباب بناب اضافه می‌شود، جعفری ساطوری شده است. در نظر داشته باشید که در صورت اضافه کردن جعفری به گوشت مقدار جعفری نباید به اندازه‌ای باشد که رنگ کباب را تغییر دهد.
  • برای تهیه کباب بناب ساطوری می‌توانید به جای یک کیلوگرم گوشت گوسفندی از میزان مساوی گوشت گوسفندی و گوساله هم استفاده کنید.
  • در نظر داشته باشید که مهم‌ترین نکته در خصوص پخت این کباب، مراحل ساطوری کردن پیازها است. آب پیاز به هیچ عنوان نباید گرفته شود چرا که پیاز مزه بی‌نظیری به گوشت می‌دهد. پس به هیچ عنوان مراحل ساطوری کردن گوشت را با رنده کردن پیاز جایگزین نکنید.

دیدگاه ها