مثل ملکه ویکتوریا کیک اسفنجی بخورید!

کیک اسفنجی ویکتوریا
آسان
6 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کیک اسفنجی ویکتوریا یک کیک کلاسیک انگلیسی است. تا قبل از این، کیک‌های اسفنجی انگلیسی فقط از تخم مرغ و شکر درست شده بودند، اما اواسط قرن نوزدهم بعد از اختراع بیکینگ پودر و استفاده از آن در کیک‌سازی، یک نابغه آشپزی متوجه شد که حالا با وجود بیکینگ پودر، می‌توان حالت فومی و اسفنجی از کره‌ و شکر درست کرد. این ترفند باعث شد کیک اسفنجی ویکتوریا وارد کیک‌سازی بریتانیا شده و به دلیل علاقه ملکه ویکتوریا به این کیک، نامش برگرفته از این موضوع شد و به کیک ویکتوریا معروف شد. با طرز تهیه این کیک همراه ما شوید و بعدازظهر امروزتان را بسازید.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی ویکتوریا

  • کره نرم دویچه مارکن۲۰۰ گرم
  • شکر (آسیاب‌شده)۲۰۰ گرم
  • عصاره یا پودر وانیلیک قاشق چای‌خوری
  • تخم مرغچهار عدد
  • آرد۲۰۰ گرم
  • بیکینگ پودریک قاشق چای‌خوری
  • مربا یا مارمالاد خانگی با طعم دلخواه به مقدار لازم
  • خامه قنادی۲۵۰ میلی‌لیتر

طرز تهیه کیک اسفنجی ویکتوریا

مرحله اول

قبل از هر چیزی باید فر را روشن کنید و روی درجه ۱۷۰ تا ۱۹۰ سانتی گراد تنظیم کنید. همچنین باید کره را زودتر از یخچال خارج کنید تا حسابی نرم بشود. شکر را هم بهتر است آسیاب کنید تا به شکل پودر قند در بیاید.

مرحله دوم

کره آب‌شده و پودر قند را داخل ظرفی بریزید و با همزن با درجه‌ متوسط هم بزنید. هم زدن را آنقدر ادامه بدهید تا کرم سفت و یکدستی ایجاد شود.

مرحله سوم

تخم مرغ‌ها را یکی یکی داخل مایع بشکنید سپس با همزن با همان درجه قبلی بزنید تا یکدست شود. وانیل را هم با تخم مرغ‌ها به مایع اضافه کنید.

مرحله چهارم

آرد و بیکینگ پودر را مخلوط و الک کنید. الک در واقع صافی‌هایی است که دانه‌های درشت آرد را ریز می‌کند. الک کردن باعث می‌شود آرد گوله گوله نشود و به راحتی با بقیه‌ مواد مخلوط شود. سپس آرد و بیکینگ پودر الک شده را با مایع مخلوط کنید و با قاشق آنقدر هم بزنید تا مایع یکدست شده و غلیظ شود.

مرحله پنجم

قالب کیک‌تان را بردارید و کف آن را با کاغذ آشپزی بپوشانید. سپس کف و دور ظرف را کمی چرب کنید تا کیک بعد از پختن به ظرف نچسبد. در این مرحله می‌توانید مایع‌تان را در دو ظرف کوچکتر تقسیم کنید و بعد از پخت، این دو کیک را به صورت لایه‌ای با خامه روی هم بگذارید. اگر داخل یک ظرف می‌ریزید حواس‌تان باشد اندازه ظرف را به گونه‌ای انتخاب کنید که ارتفاع کیک زیاد باشد، چون در مراحل بعدی باید آن را از وسط دو قسمت کنید و مارمالاد و خامه را روی آن بریزید.

مرحله ششم

قالب را داخل فر (که قبلا گرم شده است) بگذارید و اجازه بدهید ۲۰-۳۰ دقیقه بپزد تا حسابی پف کرده و اسفنجی شود. سپس آن را از فر خارج کنید و از قالب دربیاورید تا سرد شود. بهتر است کیک را روی سطحی بگذارید که از همه طرف هوا بخورد.

مرحله هفتم

خامه قنادی را با همزن بزنید تا فرم بگیرد و سفت شود. سپس مربا یا مارمالاد خانگی‌تان را بردارید. این کیک در شکل کلاسیکش، با مارمالاد توت فرنگی درست می‌شده است. اما شما به دلخواه خودتان می‌توانید از هز مربایی که دوست دارید و در دسترس‌تان است مثل مربای هلو، آلبالو، انجیر، تمشک و غیره استفاده کنید.

مرحله هشتم

اولین طبقه کیک‌تان را بردارید و سطح رویی آن را با چنگال خراش دهید. این کار را برای این باید انجام دهید که مارمالاد داخل کیک نفوذ کند. سپس مارمالاد را به میزان دلخواه روی کیک بریزید و یک لایه بزرگ خامه به آن اضافه کنید. در صورتی که کیک را در یک قالب درست کردید، آن را از وسط به دو طبقه تقسیم کنید و روی طبقه اول را طبق دستور درست کنید. سپس لایه‌ دوم را روی کیک بگذارید و روی آن را مثل مدل کلاسیک کیک اسفنجی ویکتوریا، با پودر قند و انواع میوه‌های دلخواه تزیین کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کیک ویکتوریا

  • در حین پخت کیک، در فر را باز و بسته نکنید و دائم به کیک سرک نکشید. باز و بسته کردن در فر باعث می‌شود کیک پف نکند.
  • اگر می‌خواهید بفهمید کیک پخته است یا نه، یک چنگال را داخل کیک فرو کنید. اگر چیزی به آن چسبید و خیس بود، یعنی کیک هنوز کاملا اسفنجی نشده و نپخته است.
  • این کیک اسفنجی را با تزئین‌های مختلف و حتی بدون خامه هم می‌توانید میل کنید.
  • شکر را می‌توانید به صورت دانه درشت هم استفاده کنید. اما این نکته را یادتان باشد که در شیرینی‌جات و کیک، استفاده از پودر قند بهتر از شکر دانه درشت است.
  • وانیل را به صورت پودر یا عصاره مایع (شبیه سیروپ) می‌توانید استفاده کنید. درصورتی که از عصاره مایع استفاده کنید عطر و طعم بهتری خواهد داشت.
  • با توجه به اینکه این کیک پف می‌کند، ظرف‌تان را طوری انتخاب کنید که جا برای پف کردن داشته باشد.

دیدگاه ها