۱۰ فرمان پخت استیک در ماهیتابه

پخت استیک در ماهیتابه
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

پخت استیک در ماهیتابه ، یکی از ساده‌ترین کارهاست. اگر ریزه‌کاری‌های ساده تهیه آن را بدانید می‌توانید در کمتر از ۱۰ دقیقه یک استیک طعم‌دار و ترد را آماده کنید. ما در این مطلب فوت و فن‌هایی که سرآشپزهای حرفه‌ای برای پخت استیک ماهیتابه‌ای به کار می‌گیرند را با شما درمیان می‌گذاریم. کافی است این قوانین ساده را رعایت کنید تا یک گوشت خوشمزه و پخته شده را روی میز غذایتان بگذارید.

مواد لازم برای تهیه استیک

  • گوشت راسته گوساله برش‌هایی به ضخامت یک سانت
  • روغن زیتون پخت و پز دو قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

۱۰ فرمان پخت استیک در ماهیتابه

فرمان اول؛ برش نسبتا ضخیمی از گوشت را انتخاب کنید

ضخامت برش گوشتی که برای استیک انتخاب کرده‌اید، باید بین دو و نیم تا چهار سانتی‌متر باشد. زمان مناسب برای گریل شدن هر طرف گوشت، به ضخامت آن بستگی دارد. اما حداقل زمانی که برای هر طرف باید صرف کنید، سه دقیقه است.

فرمان دوم؛ گوشت را خشک کنید

شاید به نظرتان عجیب برسد اما واقعا بهتر است که قبل از انداختن گوشت در تابه آن را خشک کنید. می‌توانید چند تکه از دستمال حوله‌ای یکبار مصرفی که در آشپزخانه دارید جدا کنید و به آرامی روی هر طرف استیک فشار دهید تا آب اضافی‌اش گرفته شود. این کار واقعا به پخت استیک خوشمزه‌تر و تردتر کمک می‌کند.

فرمان سوم؛ در نمک زدن دست و دلباز باشید

در نمک زدن به گوشت کاملا دست و دلبازی کنید و از نمک دریا استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم که از یک شب قبل به دو طرف گوشت استیک نمک بزنید و در یک ظرف در بسته در یخچال قرار دهید. با اینکار مازاد چربی‌ها از گوشت بیرون می‌آید و بافت داخلی آن هم طعم‌دار می‌شود. اما یادتان نرود که باز هم قبل از انداختن گوشت در تابه باید آن را خشک کنید.

فرمان چهارم؛ تابه را خوب داغ کنید

گوشت را وقتی داخل تابه بیندازید که روغن حسابی داغ شده و نزدیک است بخار شود. روغن داغ دلیل اصلی پخت سریع استیک است و زمان پخت کوتاه و تردی گوشت را تضمین میکند. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید چه نوع استیکی را آماده کنید. چه قصد طبخ استیک بلوچیز را داشته باشید و چه بخواهید فیله استیک آماده کنید.

فرمان پنجم؛ گوشت سرد را در تابه نیندازید

شاید بارها و بارها این توصیه را شنیده باشید. اما هر چه گفته شود کم است. هرگز گوشت را بلافاصله بعد از بیرون آوردن از یخچال در تابه نیندازید. آن را برای ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا برای پخت آماده شود. بعد از آنکه گوشت با اتاق هم‌دما شد، آن را به آرامی با  دستمال خشک کنید و در تابه داغ بیندازید.

فرمان ششم؛ گوشت بدون استخوان را انتخاب کنید

برای پخت استیک روش‌های مختلفی وجود دارد و بسته به گوشتی که انتخاب می‌کنید، روش پخت شما هم تفاوت پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید استیک تی‌بن که از قسمت جلویی گوشت کمر گوساله تهیه می‌شود را حاضر کنید، بهتر است از دستگاه گریل استفاده کنید اما اگر می‌خواهید استیک بدون استخوان دنده را بپزید، بهتر است سراغ ماهیتابه بروید.

فرمان هفتم؛ گوشت گرم بخرید

استفاده از گوشت‌های یخ زده و بسته بندی شده برای استیک را کنار بگذارید و از یک قصابی محلی، گوشت گرم و تازه تهیه کنید. گوشت را به اندازه مناسب برش بزنید و بعد از خشک کردن و نمک زدن، برای ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید. گوشت تازه و گرم بهترین گزینه برای آماده کردن استیک خوشمزه و ترد است؛ به شرط آنکه در همان لحظه خرید به فکر طبخ کردنش نباشید.

فرمان هشتم؛ از دماسنج استفاده کنید

برای آنکه از پخت کافی استیک مطمئن شوید، به چشم‌هایتان اعتماد نکنید و حتما از دماسنج استفاده کنید. اگر می‌خواهید استیک آبدار باشد، باید دمای داخل آن ۱۳۵ درجه باشد، برای استیک مدیوم دمای ۱۴۰ درجه مناسب است و برای استیک ول‌دان دما باید ۱۴۵ درجه باشد.

فرمان نهم؛ استیک را زیاد مزه‌دار نکنید

اگر فکر می‌کنید برای پخت استیک خوشمزه باید آن را برای چند ساعت در پیاز و آبلیمو بخوابانید در اشتباهید. گوشت استیک را تنها با نمک طعم‌دار کنید و اگر خواستید به آن فلفل سیاه بزنید، آن را در دقایق پایانی پخت روی گوشت بپاشید. یادتان نرود که برای پخت استیک نیازی به پودر آویشن یا پودر سیر ندارید و خلاقیتتان را می‌توانید در پخت سس استیک به نمایش بگذارید.

فرمان دهم؛ بگذارید گوشت استراحت کند

استیک را بلافاصله بعد از پخت برش نزنید و میل نکنید. آن را در ظرف دلخواه بکشید و چند دقیقه صبر کنید تا گوشت استراحت کند. سپس گوشت را برش بزنید و بعد از گوشت چهار یا پنج دقیقه از پخته شدن آن، استیک را میل کنید. می‌توانید دورچین‌های دلخواهتان مثل پوره سیب‌زمینی، هویج کبابی یا سس قارچ را هم در ظرف استیک سرو کنید یا آنکه آن را با سس گوجه فرنگی یا سس فرانسوی لویی میل کنید.

دیدگاه ها