طرز تهیه بلال مکزیکی به سبک خیابانی به ۲ روش

طرز تهیه بلال مکزیکی به سبک خیابانی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

چه در خانه باشید، چه در پیک نیک، بلال مکزیکی یا همان ذرت مکزیکی می‌تواند یک میان‌وعده خوشمزه و مقوی باشد. با وجود اینکه در ایران، طرز تهیه بلال مکزیکی کمی با تهیه آن در مکزیک متفاوت شده است، اما این خوشمزه همچنان یک غذای خیابانی محبوب در ایران است. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید بلال مکزیکی به روش‌های مختلف تهیه می‌شود که در ادامه این مطلب، طرز تهیه بلال مکزیکی را به روش‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه بلال مکزیکی

  • ذرت شیرین کنسروی ۲ قوطی
  • قارچ (اختیاری) ۱ پیمانه
  • سس مایونز قاشق غذاخوری
  • پنیر پارمزان رنده شده ۴ قاشق غذاخوری
  • ادویه چیلی و آویشن ۴ قاشق چایخوری
  • لیمو ترش ۱ عدد

طرز تهیه بلال مکزیکی

یکی از ساده‌ترین روش‌های تهیه بلال مکزیکی یا همان ذرت مکزیکی این است که ذرت‌های خارج شده از کنسرو را در یک تابه روی حرارت متوسط گرم کنید تا حدود ۵ دقیقه بخارپز شود بعد آن را از روی حرارت بردارید و آب اضافی آن را خالی کنید. سپس چند لیوان یا فنجان را تا نیمه از ذرت پر کنید بعد به هر لیوان یک قاشق غذاخوری سس مایونز، یک قاشق غذاخوری پنیر پارمزان و یک تا ۲ قاشق چایخوری ادویه چیلی و آویشن و ادویه‌های مدنظر خود اضافه کنید. در آخر آب لیموترش را روی آن بریزید و نوش جان کنید.

نکته: برای اضافه کردن قارچ به بلال مکزیکی هم باید قارچ‌ها را به شکل زیبا قارچ و خرد کنید بعد در مقداری کره تفت دهید تا سبک شود و آن را هم با بقیه مواد مخلوط کنید تا بلال مکزیکی شما کامل‌تر و خوشمزه‌تر باشد.

مواد لازم برای تهیه بلال مکزیکی با ذرت کامل

  • بلال متوسط ۶ تا ۸ عدد
  • خامه ترش نصف فنجان
  • سس مایونز نصف فنجان
  • گشنیز خرد شده نصف فنجان
  • سیر خرد شده ۱ حبه
  • فلفل سیاه ۱/۴ قاشق چایخوری
  • آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه بلال مکزیکی با ذرت کامل

۱. گریل کردن ذرت

گریل کردن ذرت برای تهیه بلال مکزیکی

در این روش ابتدا ذرت کامله را پوست کنده و رشته‌های ابریشمی آن را جدا کنید بعد بلال‌های پوست کنده را مستقیما روی گریل یا اجاق گاز قرار دهید. به مدت حدود ۳ دقیقه بدون جابه‌جایی بپزید تا دانه‌ها طلایی رنگ و کمی سوخته شوند. سپس بلال‌ها را برگردانید و طرف دیگر را هم به همین ترتیب بپزید. تا زمانی که همه طرف‌های بلال طلایی رنگ شود، این فرآیند را ادامه دهید تا در نهایت بلال‌ها را از روی گریل برداشته و در یک ظرف قرار دهید.

۲. آماده کردن سس

اکنون خامه، سس مایونز، گشنیز، سیر، فلفل و آبلیمو را با هم مخلوط کنید. مخلوط را بچشید و در صورت نیاز با نمک مزه‌دار کنید و کنار بگذارید.

۳. اضافه کردن سس و پنیر

ریختن سس روی بلال مکزیکی

از یک برس یا قاشق استفاده کنید تا هر خوشه بلال را با سس پوشش دهید و بعد میل کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه بلال مکزیکی

برای آنکه بتوانید یک بلال مکزیکی خانگی به خوشمزگی نمونه‌های خیابانی تهیه کنید، دانستن چند نکته و فوت‌وفن ضروری است. از انتخاب بهترین نوع ذرت گرفته تا ترکیب صحیح ادویه‌ها، هر مرحله از این دستور اهمیت ویژه‌ای دارد. با رعایت این نکات، یک بلال مکزیکی بی‌نظیر خواهید داشت که همه را شگفت‌زده خواهد کرد.

انتخاب برای انتخاب ذرت مناسب

اگر می‌خواهید برای تهیه بلال مکزیکی از ذرت تازه استفاده کنید بهتر است نکاتی را مدنظر داشته باشید. از جمله نکاتی که برای تهیه بهترین ذرت یا بلال مکزیکی باید بدانید این است که حتما از ذرت تازه استفاده کنید. ذرت تازه دانه‌های پر و شیرین‌تری دارد. ضمنا ذرت‌هایی با اندازه متوسط تا بزرگ برای گریل کردن مناسب‌تر هستند. ضمنا حتما قبل از پختن، پوست و رشته‌های ابریشمی ذرت را به طور کامل جدا کنید.

روش‌های پخت ذرت

ذرت بلال مکزیکی را هم می‌توانید بپزید و بعد با سس مخلوط کنید هم می‌توانید روی گاز یا آتش گریل کنید. پس بسته به سلیقه خود از یکی از روش‌ها استفاده کنید. طرز تهیه بلال در فر را می‌توانید با جزییات کامل در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکاتی برای گریل کردن ذرت

برای پخت ذرت به روش گریل باید حتما حرارت متوسط استفاده کنید و اگر نگران سوختن بلال هستید بهتر است از حرارت غیرمستقیم استفاده کنید. اما خوب است نکات زیر را هم مد نظر داشته باشید:

  • زمان پخت: بلال‌ها را به مدت ۳-۴ دقیقه از هر طرف گریل کنید تا دانه‌ها طلایی رنگ و کمی سوخته شوند.
  • چرخاندن بلال: در حین پخت، بلال‌ها را چندین بار بچرخانید تا به طور یکنواخت پخته شوند.

نکاتی برای آب پز کردن ذرت

یکی از بهترین روش‌های پخت ذرت، آبپز کردن آن است. در این روش یک قابلمه بزرگ را پر از آب کرده و به جوش آورید بعد کمی نمک و ادویه دلخواه مانند پودر پیاز اضافه کنید و البته نکات زیر را هم مد نظر قرار دهید:

  • زمان پخت: بلال‌ها را به مدت ۵-۷ دقیقه در آب جوش بجوشانید.
  • سرد کردن: بعد از پخت، بلال‌ها را از آب خارج کرده و اجازه دهید کمی خنک شوند.

سس و طعم‌دهنده‌های مناسب ذرت مکزیکی

برای تهیه ذرت مکزیکی اصل مکزیک سسی خاص با اسم کرم مکزیکی (Crema Mexicana) که طعم اصیل به بلال می‌دهد، استفاده می‌شود. اما شما می‌توانید برای تهیه سس مناسب ذرت مکزیکی از مخلوط خامه ترش و ماست یونانی هم استفاده کنید.

یکی دیگر از مواد غذایی جذاب برای تکمیل طعم ذرت مکزیکی انواع پنیر است. پنیرهای مناسب برای تهیه بلال مکزیکی شامل پنیر پیتزا، پنیر فتا یا پنیر چدار رنده شده است که بخصوص برای تزیین بلال مناسب هستند.

ادویه‌ها دیگر اجزای ذرت مکزیکی هستند که نباید از آن‌ها غافل شوید. بهترین ادویه‌های بلال مکزیکی شامل پودر چیلی، پودر پاپریکا، آویشن، پودر سیر و فلفل سیاه است.

البته آب لیمو، جعفری تازه، آووکادو و گشنیز هه می‌توانند به بلال مکزیکی طعم دلپذیری بدهند.

نکات تکمیلی برای بلال مکزیکی به سبک آشپزان خیابان‌های مکزیک (الوتس)

ذرت مکزیکی در مکزیک جزییاتی دارد که اگر دوست دارید طعم ذرت مکزیکی اصیل را تجربه کنید، خوب است آن‌ها را هم بدانید. اولین نکته در تهیه بلال مکزیکی الوتس قارچ نقش اساسی دارد و معمولا از قارچ گریل شده استفاده می‌شود.

پنیر کاراملی هم یکی دیگر از اجزای بلال مکزیکی است که طعمی شیرین و دلچسب به بلال می‌دهد. طرز تهیه پیاز کاراملی را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

مواد پرکننده برای تهیه بلال مکزیکی

علاوه بر مواد اصلی ذرت مکزیکی می‌توانید از مواد پرکننده دیگری مانند نخود فرنگی، نخود فرنگی و یا گوشت چرخ‌کرده تفت داده شده یا حتی کالباس استفاده کنید.

دیدگاه ها