طرز تهیه ترشی آلبالو با سرکه سفید به ساده ترین روش

طرز تهیه ترشی آلبالو با سرکه سفید
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ترشی آلبالو یکی از انواع ترشی‌های محبوب در ایران است که طعم ترش و شیرین آن بسیار لذیذ است. اگر می‌خواهید ترشی آلبالوی خوش‌طعم و خوش‌رنگی درست کنید، با استفاده از سرکه سفید و چند ادویه ساده می‌توانید این ترشی را در خانه تهیه کنید و از خواص آلبالو بهره ببرید. طرز تهیه ترشی آلبالو با سرکه سفید را در ادامه مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی آلبالو با سرکه سفید

  • آلبالو به مقدار لازم
  • نمک به مقدار لازم
  • سرکه سفید به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی آلبالو با سرکه سفید

۱. آماده کردن آلبالوها و شیشه ترشی

تمیز کردن و آماده کردن آلبالو برای تهیه ترشی

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی آلبالو با سرکه سفید این است که آلبالوها را پاک کنید. برای این کار آلبالوها را به دقت بشویید و ساقه و دم آنها را جدا کنید. سپس، آنها را به آرامی در یک صافی بریزید تا آب اضافی آنها گرفته شود. بعد شیشه‌ها را استریل کنید. برای این کار هم شیشه‌های مورد نظر برای ترشی را به طور کامل بشویید و با آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید تا کاملا استریل شوند. درب شیشه‌ها را هم به طور جداگانه بجوشانید.

۲. ترشی انداختن آلبالوها

اکنون و در این مرحله از طرز تهیه ترشی آلبالو با سرکه سفید، آلبالوها را در شیشه‌های استریل شده بریزید. بعد در یک قابلمه، سرکه، آب، نمک، گلپر، هل و میخک را مخلوط کنید. مخلوط را روی حرارت ملایم قرار دهید و به جوش بیاورید سپس بگذارید تا مایع خنک شود و در نهایت محلول سرکه خنک را روی آلبالوها در شیشه‌ها بریزید. مراقب باشید که شیشه‌ها لبریز نشوند. در نهایت شیشه‌ها را محکم ببندید و ترشی را در جای خنک و دور از نور خورشید نگهداری کنید. ترشی آلبالو را در دمای اتاق به مدت یک تا ۲ هفته نگهداری کنید تا به طعم دلخواه برسد.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی آلبالو

طرز تهیه ترشی آلبالو با سرکه سفید

همان‌طور که دیدید تهیه ترشی آلبالو کار سختی نیست و می‌توانید خیلی راحت در فصل تابستان این ترشی را برای تمام سال خود تهیه کنید اما خوب است در حین تهیه آن نکات مهم برای تهیه و حفظ آن را هم بدانید.

نسبت سرکه به آلبالو برای تهیه ترشی آلبالو با سرکه سفید

برای تهیه ترشی آلبالو باید نسبت سرکه سفید به آلبالو حدود یک به ۲ یا یک به سه باشد. یعنی به ازای هر ۲ تا ۳ واحد آلبالو، ۱ واحد سرکه سفید باید استفاده کنید.

نسبت نمک به آلبالو در تهیه ترشی آلبالو

با توجه به این که نمک به تنظیم اسیدیته و نگهداری ترشی کمک می‌کند. برای هر یک کیلوگرم آلبالو، حدود ۱۰ تا ۱۵ گرم نمک دریایی یا نمک طعام استفاده کنید

استفاده از سرکه سیب به جای سرکه سفید

می‌توانید به جای سرکه سفید از سرکه سیب در تهیه ترشی آلبالو استفاده کرد. استفاده از سرکه سیب در تهیه ترشی آلبالو هم یک گزینه خوب و متداول است. البته در کنار استفاده از سرکه می‌توانید ترشی آلبالو را با روش‌های دیگر هم تهیه کنید. طرز تهیه ترشی آلبالو به روش‌های مختلف را در کتاب کاله بخوانید.

استفاده از آلبالوی منجمد به جای آلبالو تازه

در طرز تهیه ترشی آلبالو با سرکه سفید می‌توانید از آلبالوهای منجمد به جای آلبالوهای تازه در تهیه این ترشی استفاده کرد. در واقع، استفاده از آلبالوهای منجمد برای تهیه ترشی باعث می‌شود بتوانید در تمام طول سال هر زمان که لازم داشتید ترشی آلبالو تهیه کنید. فقط توصیه می‌شود آلبالوی منجمد را برای تهیه دوباره نشویید چون افزودن آب اضافی به مخلوط ممکن است تعادل مواد را به هم بزند و بر طعم و کیفیت نهایی ترشی تاثیر منفی بگذارد.

دیدگاه ها