طرز تهیه ترشی انبه بندری اصیل تند و ملس

طرز تهیه ترشی انبه بندری اصیل تند و ملس
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ترشی انبه بندری یکی از چاشنی‌های محبوب و خوشمزه‌ جنوب کشور است که با طعم ترش و ملس خود، طرفداران زیادی دارد و مثلا طرز تهیه ترشی انبه عربی یکی از رایج‌ترین روش‌های استفاده از انبه در جنوب ایران است. این ترشی را می‌توانید به سادگی در خانه تهیه کنید و از خواص انبه در کنار غذاهای مختلف بهره ببرید. در این دستور، طرز تهیه ترشی انبه بندری اصیل و تند و ملس را به همراه نکات و فوت‌وفن‌های مهم آن بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه ترشی انبه بندری

  • انبه تازه ۲ عدد
  • روغن زیتون یا کنجد نصف فنجان
  • سیر ۴ حبه
  • سرکه سفید به مقدار لازم
  • فلفل سیاه، تخم گشنیز و فلفل قرمز ۱ قاشق غذاخوری
  • سیاه دانه ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه ترشی انبه بندری

تفت دادن ادویه و مخلوط کردن آن‌ها

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی انبه بندری این است که تمام ادویه‌ها را تفت دهید. برای این کار تابه را روی اجاق گاز قرار دهید و ادویه‌‎ها را اضافه کنید و بگذارید کمی با حرارت تفت بخورند. فقط مدام هم بزنید. بعد ادویه‌ها را به همراه حبه‌های سیر و روغن داخل مخلوط‌کن بریزید و مخلوط کنید تا چاشنی ترشی شما آماده شود.

نکته: ادویه‌ها را برای آزاد شدن عطر و طعم‌شان بهتر است حتما تفت دهید البته اگر زمان ندارید، می‌توانید تفت ندهید.

آماده کردن انبه‌ها و انداختن ترشی

در این مرحله ابتدا پوست انبه‌ها را بگیرید و بعد آن‌ها را به اندازه مدنظرتان برش دهید. بعد در شیشه مدنظرتان یک لایه انبه و یک لایه ادویه بریزید تا ظرفتان تقریبا پر شود. بعد سرکه را داخل شیشه بریزید تا کاملا مواد ترشی را بپوشاند. در نهایت هم در شیشه ترشی را ببندید و آن را داخل یخچال بگذارید و بعد از ۵ یا ۶ روز می‌توانید آن را سرو کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی انبه

طرز تهیه ترشی انبه بندری

تهیه کردن ترشی فرقی هم ندارد چه نوع ترشی باشد، تهیه ترشی آلبالو باشد یا تهیه ترشی لوبیا سبز، در هر صورت شما باید نکات و فوت‌وفن‌های آن را بدانید تا ترشی شما خوب باشد.

بهترین نوع انبه برای تهیه ترشی

برای تهیه‌ این ترشی از انبه کال هم می‌توانید استفاده کنید. دقت کنید انبه‌های خیلی رسیده برای ترشی مناسب نیستند. اما اگر دوست دارید طرز تهیه ترشی انبه با انبه کال را با جزییات بدانید حتما به کتاب کاله مراجعه کنید.

استفاده از انواع مختلف فلفل برای تند کردن ترشی انبه

می‌توانید از انواع مختلف فلفل قرمز در این ترشی استفاده کنید. اگر به دنبال طعم تندتری هستید، از فلفل‌های تندتر استفاده کنید. در کل اگر چاشنی‌های تند را می‌پسندید و دوست دارید غذاهای بندری را تجربه کنید، می‌توانید طرز تهیه ترشی لیمو ترش بندری و طرز تهیه سوسیس بندری را هم در کتاب کاله با جزییات کامل مطالعه کنید.

بهترین زمان نگهداری ترشی انبه

ترشی انبه بندری را می‌توانید تا ۲ تا ۳ ماه در یخچال نگهداری کنید.

نحوه استفاده از ترشی انبه

ترشی انبه بندری را می‌توانید در کنار غذاهای مختلف مانند ماهی، مرغ، خورشت و یا به عنوان چاشنی در ساندویچ و سالاد استفاده کنید.

استفاده از انبه به اشکال مختلف

انبه از آن دسته میوه‌های تابستانی است که سرشار از خاصیت است بنابراین خوب است آن را علاوه بر شکل تازه، به صورت ترشی و سس و البته اسموتی هم استفاده کنید.

+

دیدگاه ها