طرز تهیه سس انبه بهتر از فست فود + رازهای خوشمزگی

طرز تهیه سس انبه
آسان
۴ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

سس انبه یک سس خوشمزه و خوش‌عطر است که در کنار غذاهای فست‌فودی مانند فلافل بندری، مرغ سوخاری و میگو سوخاری سرو می‌شود. اگر با خواص انبه آشنا باشید، سعی می‌کنید این میوه‌ را به سبد غذای خود اضافه کنید و انواع اسموتی انبه و ترشی انبه را تهیه کنید. سس انبه را می‌توان با دو روش تهیه کرد. اگر انبه تازه ندارید می‌توانید از شیوه اول یعنی تهیه سس انبه با پودر انبه استفاده کنید. چنانچه انبه تازه داشته باشید می توانید مطابقه دستوری که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد، سس انبه را آماده کرده و از طعم آن در کنار غذاها لذت ببرید. در ادامه طرز تهیه سس انبه با انبه تازه را همراه با نکات مهم آن می‌خوانید.

مواد اولیه برای تهیه سس انبه

  • انبه نارس ۱٫۵ کیلوگرم
  • سرکه ۱٫۲ پیمانه
  • آب جوشیده سرد ۱٫۲ پیمانه
  • نمک ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل قرمز ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر سیر ۱٫۲ قاشق غذاخوری
  • پودر زنجبیل ۱٫۲ قاشق مرباخوری
  • پودر خردل ۱٫۲ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه سس انبه

۱. پوست‌کردن و برش‌زدن انبه

در ابتدای کار برای تهیه سس انبه، انبه‌ها را شسته و پوست می‌کنیم. سپس آن‌ها را برش زده و هسته را از میوه جدا می‌کنیم. بعد از جدا شدن هسته، تکه‌های انبه را به قطعات کوچک‌تری برش زده و درون یک قابلمه می‌ریزیم.

برش زدن انبه

۲. پخت مواد اولیه

بعد از اینکه انبه‌های تکه‌شده را درون قابلمه ریختید، آن را روی حرارت قرار داده و ادویه‌ها به همراه شکر، سرکه و آب را به آن‌ اضافه کنید. کمی هم بزنید تا مواد مخلوط شوند و سپس در قابلمه را گذاشته و برای مدت بیست دقیقه منتظر بمانید تا مواد روی حرارت باشند. از حرارت ملایم استفاده کنید و توجه داشته باشید که پس از گذشت بیست دقیقه انبه‌ها نرم و له شده باشند.

پخت انبه

۳. صاف‌کردن انبه

بعد از پخت مواد باید آن‌ها را از صافی رد کنیم. مواد درون قابلمه را توی یک صافی می‌ریزیم و آن را روی یک ظرف قرار می‌دهیم. سپس با استفاده از یک لیسک یا قاشق، تمام مواد را از صافی رد می‌کنیم. به جای رد کردن مواد از صافی می‌توانید از گوشت‌کوب برقی برای یکدست کردن مواد نیز استفاده کنید. سس انبه شما باید به غلظتی مشابه تصویر زیر رسیده باشد. در این مرحله سس آماده است و می‌توانید پس از خنک شدن آن را نوش‌جان کنید.

سس انبه

نکات مهم طرز تهیه سس انبه

سس انبه را می‌توان در کمترین زمان ممکن و به راحتی آماده کرد. در ادامه نکات مهمی را که حین آماده کردن این سس لازم است بدانید را آورده‌ایم.

  • استفاده از ادویه‌هایی که در این دستور آمده تا حد زیادی به ذائقه شما بستگی دارد و می‌توانید برخی را حذف کنید.
  • در صورتی که طعم تند را برای سس انبه می‌پسندید می‌توانید از فلفل قرمز بیشتری استفاده کنید.
  • در صورتی که از انبه شیرین استفاده می‌کنید می‌توانید شکر را حذف کنید.
  • در پایان کار می‌توانید از جعفری خرد شده تازه یا خشک نیز استفاده کنید.

سوالات متداول درباره تهیه سس انبه

حالا که رسپی سس انبه و نکات مهم آن را یاد گرفتیم بد نیست که به چند سوال متداول نیز درباره تهیه این سس پاسخ بدهیم.

مدت زمان نگهداری سس انبه تهیه شده با انبه تازه چقدر است؟

سس انبه‌ای که با انبه تازه تهیه شده باشد را می‌توانید تا مدت ۳ ماه در یک ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

آیا لازم است حتما از شکر یا سرکه استفاده کنیم؟

در تهیه سس انبه، از شکر و سرکه برای تعدیل طعم سس استفاده می‌شود. چنانچه انبه‌هایی که استفاده می‌کنید شیرین هستند، می‌توانید شکر را حذف کنید.

آیا می‌توان از نشاسته ذرت در تهیه سس انبه استفاده کرد؟

نشاسته ذرت برای غلظت بیشتر دادن به سس استفاده می‌شود. در صورتی که شما از میوه انبه تازه استفاده می‌کنید، سس شما غلظت لازم را خواهد داشت. اما چنانچه از پودر انبه استفاده می‌کنید یا سس غلیظ‌تری دوست دارید می‌توانید مقداری نشاسته ذرت را در آب حل کرده و به سس اضافه کنید و روی حرارت هم بزنید.

دیدگاه ها