طرز تهیه ترشی سیر خانگی شفاف و خوش‌عطر

طرز تهیه سیر ترشی خانگی
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ترشی سیر یکی از چاشنی‌های محبوب ما ایرانیان است که رنگ و بوی خاصی به سفره می‌دهد. طرز تهیه‌ این ترشی بسیار آسان است، اما جا افتادن آن به زمان زیادی احتیاج دارد پس باید کمی صبر داشته باشید. ترشی سیر با اکثر غذاهای سنتی ما خوب می‌شود ولی ترکیب بعضی غذاها مثل لوبیا پلو، دمپختک، ماهی و میرزا قاسمی با آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود. اگر نگران بوی بد سیر هستید می‌توانید با جویدن کمی چای خشک آن را از بین ببرید. در ادامه طرز تهیه ترشی سیر خانگی و خوشمزه را بخوانید و آن را درست کنید.

مواد لازم

  • سیربه مقدار لازم
  • سرکه‌‌ی سیب (قرمز، سفید یا بالزامیک) به مقدار لازم
  • نمکیک قاشق مرباخوری به ازای هر لیتر سرکه
  • سبزی معطر (ترخون) یک قاشق مرباخوری به ازای هر لیتر سرکه
  • فلفل سیاه یا سبز در صورت تمایل به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی سیر خانگی

مرحله اول

ظرف دردار شیشه‌ای را برای تهیه ترشی سیر انتخاب کنید. در ظرف باید محکم چفت شود و هوا از آن عبور نکند. ظرفی را که از آن زیاد استفاده می‌کنید و مدام به آن نیاز دارید، انتخاب نکنید. تهیه ترشی سیر در عین سادگی، زمان‌بر است. ظرف را به خوبی بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

مرحله دوم

اگر در فصل بهار هوس درست کردن ترشی سیر را دارید، حتما از بوته‌های تازه‌ی بهاری استفاده کنید. اگر به سیر تازه دسترسی ندارید، سیر خشک را از یک روز زودتر در آب بخیسانید. ریشه‌ی بوته را جدا کنید. پوست سیر را بگیرید تا تنها یک لایه پوست روی حبه‌های سیر باشد. ترشی سیر می‌تواند به انتخاب شما، حبه‌حبه یا به صورت بوته‌ای باشد.

مرحله سوم

سیرها را در ظرف بچینید و روی آن‌ها نمک بپاشید. (در صورت تمایل می‌توانید مقداری فلفل هم اضافه کنید.)

مرحله چهارم

سرکه را روی سیرها بریزید تا ظرف پر شود. سبزی معطر(ترخون) را هم به ظرف اضافه کنید.

مرحله پنجم

در ظرف را محکم ببندید و آن را در جایی تاریک، خشک و خنک قرار دهید. تاریخ روز درست کردن ترشی را با برچسب روی آن بچسبانید تا مدت زمانی را که از تهیه ترشی سیرتان می‌گذرد، فراموش نکنید.

مرحله ششم

اجازه دهید تا جوش و خروش سرکه بخوابد و پس از یک هفته به آن سر بزنید. سرکه در این مدت به خورد سیر رفته و سطح آن پایین آمده است. در ظرف را باز کنید و به اندازه‌ای که ظرف دوباره پر شود به آن سرکه اضافه کنید.

مرحله هفتم

اگر دیدید که رنگ ترشی سبز یا آبی شده‌است، نگران نباشید. این تغییر رنگ به دلیل واکنش سولفر و آنزیم‌های سیر در محیط اسیدی است، بعد از مدتی رنگ آن به قهوه‌ای تغییر پیدا می‌کند.

مرحله هشتم

سیر ترشی هرچه بیشتر بماند، بهتر می‌شود. بهترین زمان مصرف آن پس از هفت سال است. سیر ترشی هفت ساله بافت نرمی دارد و در دهان آب می‌شود. اما شما می‌توانید حداقل پس از گذشت شش ماه، ترشی سیر را میل کنید و لذت ببرید.

نکات برای تهیه‌ی ترشی سیر شفاف

کدر شدن و سبز شدن این ترشی به نوع سیر مصرف شده بستگی دارد اما راه‌حل‌های زیر به شفاف شدن آن کمک می‌کند:

  •  از آب مقطر استفاده کنید در تهیه آن استفاده کنید.
  •  از نمک بدون ید استفاده کنید.
  • از ظروف و وسایل آشپزی لعاب‌دار استفاده کنید.

دیدگاه ها

  1. سوال دریک ظرف ده لیتری چندکیلوترشی سیربهمراه سرکه اش بدست میاید؟

    1. سلام، برای اینکار اول مقدار سیر مورد نظرتان را باید داخل دبه بریزید. با تکان دادن، ضربه زدن به دبه و به زمین زدن فضای خالی بین سیرها را حذف کنید؛ بعد تا جاییکه جا دارد برای پر کردن فضای خالی بین آن‌ها سرکه بریزید.