طرز تهیه ترشی لوبیا سبز با هویج ترد و خوش رنگ

طرز تهیه ترشی لوبیا سبز با هویج
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

دلتان یک ترشی لذیذ و اشتها برانگیز می‌خواهد که هم ترد باشد، هم خوش‌رنگ و هم متفاوت؟ ترشی لوبیا سبز و هویج، یک انتخاب بی‌نظیر است که به سفره‌های شما رنگ و طعم تازگی می‌بخشد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه ترشی لوبیا سبز ساده و طرز تهیه ترشی لوبیا سبز با گوجه را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه ترشی لوبیا سبز با هویج را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه ترشی لوبیا سبز با هویج

  • لوبیا سبز ۱ کیلوگرم
  • هویج ۱ کیلوگرم
  • شوید تازه ۱ دسته
  • سرکه ۴ فنجان
  • آب ۲ لیوان
  • نمک دو سوم فنجان

طرز تهیه ترشی لوبیا سبز با هویج

۱. آماده کردن مواد

آماده کردن و پخت کوتاه لوبیا سبز برای تهیه ترشی

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لوبیا سبز با هویج این است که هویج و لوبیا را آماده کنید. لوبیاها را بشویید، انتهای آن را کوتاه کنید و به طول‌های کمتر از ۵-۸ سانتی‌متر برش دهید. هویج را بشویید، اگر هویج کوچک استفاده کردید که نیاز نیست خرد کنید اما اگر هویج‌ها بزرگ هستند آن‌ها را پوست بگیرید و به اندازه انگشت خرد کنید. بعد همه این‌ها را داخل قابلمه آب جوش بریزید و بگذارید چند قل بزند تا کمی نرم شوند بعد داخل آبکش بریزید و روی یک پارچه پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

نکته: هویج را می‌توانید به صورت حلقه‌ای، خلالی یا رنده شده در ترشی استفاده کنید. اگر هویج را رنده می‌کنید، حتماً از رنده درشت استفاده کنید تا خیلی له نشود.

۲. تهیه مخلوط سرکه

آماده کردن مخلوط سرکه برای تهیه ترشی لوبیا سبز و هویج

هویج، لوبیا سبز و شوید را داخل شیشه‌های مدنظرتان برای تهیه ترشی بچینید. هم‌زمان در یک ظرف، سرکه ترشی، آب، نمک و اگر دوست دارید کمی شکر را اضافه کنید، هم بزنید تا شکر و نمک حل شود.

۳. انداختن ترشی

 

انداختن ترشی لوبیا سبز با هویج

اکنون روی‌شیشه‌های پر شده با لوبیا و هویج را با مخلوط سرکه پر کنید و فقط حواستان باشد سر شیشه‌ها خالی بماند بعد در شیشه ترشی را محکم ببندید. ابتدا اجازه دهید شیشه‌ها خنک شوند بعد در شیشه را مجدد بررسی کنید و اگر لازم بود محکم‌تر کنید. در نهایت هم آن را داخل یخچال بگذارید تا یک هفته بماند و ترشی لوبیا سبز و هویج شما آماده شود.

نکته: اگر لوبیا و هویج را نپزید، مدت درست شدن ترشی شما تا ۶ هفته طول خواهید کشید. بنابراین بهتر است لوبیا و هویج را کمی بپزید بعد ترشی بیاندازید.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی لوبیا سبز با هویج

طرز تهیه ترشی لوبیا سبز با هویج

آماده کردن ترشی در منزل یک کار جذاب است و فرقی هم ندارد تهیه ترشی آلبالو باشد یا تهیه ترشی انبه، یا همین ترشی لوبیا سبز؛ فقط باید نکات و فوت‌وفن‌های آن را کامل بدانید تا حاصل کارتان ترشی باشد که همراه همه غذاهایتان باشد.

تهیه ترشی بدون پخت لوبیا و هویج

برای تهیه ترشی بدون پخت، لوبیا سبز و هویج را به صورت خام در شیشه بریزید و سپس سرکه، ادویه جات و سبزیجات معطر را اضافه کنید. این روش برای افرادی که به دنبال ترشی با طعم و بافت طبیعی‌تر هستند، مناسب است.

لوبیا درسته یا خرد شده

لوبیا سبز را می‌توانید به صورت درسته یا خرد شده در ترشی استفاده کنید. اگر لوبیاها را درسته استفاده می‌کنید، حتما ساقه‌ها و نوک آنها را جدا کنید. برای اینکه لوبیاها ترد باقی بمانند، آن‌ها را فقط برای چند دقیقه در آب جوش بپزید و سپس بلافاصله در آب سرد قرار دهید تا خنک شوند.

بهترین سرکه برای تهیه ترشی لوبیا سبز

سرکه سفید یا سرکه قرمز، هر دو گزینه‌های مناسبی برای این ترشی هستند. سرکه سفید طعمی ملایم دارد و رنگ ترشی را روشن نگه می‌دارد، در حالی که سرکه قرمز طعمی قوی‌تر و رنگی تیره تر به ترشی می‌دهد.

سبزیجات و ادویه‌جات مناسب ترشی لوبیا سبز

در تهیه ترشی لوبیا سبز برای طعم دادن به ترشی خود می‌توانید از ادویه‌های مختلفی مانند زردچوبه، فلفل قرمز، گلپر، سیاه دانه، تخم گشنیز و غیره استفاده کنید.

سبزیجات معطری مانند شوید، ترخون، نعناع و غیره هم به ترشی شما طعم و عطر فوق‌العاده‌ای می‌بخشند. البته می‌توانید برای پر و پیمان کردن این ترشی از سیر و حتی گل کلم هم استفاده کنید.

++

دیدگاه ها