طرز تهیه ترشی لوبیا سبز با گوجه فرنگی خرد یا رنده شده

آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ترشی لوبیا سبز با گوجه فرنگی یکی از انواع ترشی‌های متفاوت است که ترکیبش با گوجه فرنگی آن را خاص می‌کند. در گذشته طرز تهیه ترشی لوبیا سبز به شکل ساده را مرور کرده بودیم و در ادامه به ارائه طرز تهیه ترشی لوبیا سبز با گوجه فرنگی خرد یا رنده شده را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه ترشی لوبیا سبز با گوجه فرنگی

  • لوبیا سبز ۱۰۰ گرم
  • گوجه فرنگی ۵۰۰ گرم
  • هویج ۱۰۰ گرم
  • سرکه ۱۰۰ گرم
  • آب نصف لیوان
  • نمک یک قاشق مرباخوری
  • فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی لوبیا سبز با گوجه فرنگی

۱. آماده کردن مواد و پخت آن

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لوبیا سبز با گوجه فرنگی این است که ابتدا همه مواد لازم برای تهیه این ترشی را آماده کنید بعد لوبیا سبزها را کمی خرد کنید و داخل قابلمه‌ای که آبش به جوش آمده بریزید و بگذارید لوبیا سبز شما کمی بپزد. هم‌زمان گوجه را به همراه هویج خرد کنید. بعد از ۱۰ دقیقه لوبیا سبزها را از آب جوش در بیاورید و روی یک دستمال نخی پهن کنید تا کاملا خشک و خنک شود. بعد هویج‌ها را به آب جوش اضافه کنید و سیر را هم خرد کنید و بعد از ۵ دقیقه هویج را هم آبکش کنید و کنار لوبیاها بریزید تا آب اضافه آن هم کشیده و خنک شود.

۲. آماده کردن گوجه فرنگی

بعد گوجه‌ها را خرد کنید و داخل یک قابلمه قرار دهید تا کمی نرم شود سپس آن‌ها را از قابلمه خارج کنید و در آبکش بگذارید. بعد با گوشت کوب حسابی گوجه را بکوبید تا گوجه فرنگی‌ها از پوستشان جدا شوند و پوره گوجه فرنگی شما آماده شود. اکنون سرکه را به همراه نمک و فلفل‌ها به پوره گوجه اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

۳. ترشی لوبیا سبز انداختن

طرز تهیه لوبیا سبز با گوجه فرنگی

اکنون و در آخرین مرحله در شیشه مناسب و استریل، به ترتیب و لایه به لایه مواد ترشی لوبیا سبز را بریزید و در نهایت پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و در شیشه را محکم ببندید و در جای خشک و خنک قرار دهید. این ترشی بعد از ۳ روز قابل مصرف است.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی لوبیا سبز

طرز تهیه ترشی لوبیا سبز با گوجه فرنگی

تهیه و آماده کردن ترشی و شور از آن دسته کارهای خانه‌داری و آشپزی است که همه می‌توانند از عهده آن بربیایند و فرقی هم ندارد ترشی لوبیا سبز درست کنید یا شور لوبیا سبز، کافی است نکات و فوت‌وفن‌های آن را بدانید تا حاصل کارتان عالی باشد.

تهیه ترشی لوبیا سبز با گوجه فرنگی خرد شده

روش تهیه ترشی لوبیا سبز با گوجه خرد شده به جای پوره شده کاملا شبیه تهیه این ترشی با گوجه فرنگی پوره است فقط نکته مهم این است که این ترشی دیرتر آماده می‌شود. این ترشی برای جا افتادن حدود ۵ روز زمان لازم دارد.

البته برای اینکه ترشی شما زودتر آماده شود، می‌توانید شیشه ترشی را در نور مستقیم خورشید قرار دهید. فقط خوب است به این موضوع دقت کنید که بعد از اینکه ترشی آماده شد، آن را در یخچال نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

بهترین زمان مصرف ترشی لوبیا سبز

ترشی لوبیا سبز با گوجه فرنگی را می‌توانید تا ۳ ماه در یخچال نگهداری کنید.

جلوگیری از لیز شدن ترشی لوبیا

برای تهیه ترشی لوبیا سبز باید حتما آن را بپزید چون لوبیا سبز خام حاوی آنزیم‌هایی است که ممکن است باعث لیز شدن ترشی شما شوند. از طرف دیگر هم حواستان باشد لوبیا را خیلی نجوشانید طوری که نرم و له شود و حتما به میزان لازم از سرکه برای تهیه این ترشی استفاده کنید. مثلا به ازای هر یک لیتر آب، یک لیوان سرکه بریزید.

ضمنا حواستان باشد نمک به سفت شدن لوبیا سبز و جلوگیری از لیز شدن آن کمک می‌کند پس حتما مقداری نمک به این ترشی اضافه کنید.

جلوگیری از کپک زدن ترشی

ترشی لوبیا سبز هم درست مثل هر ترشی دیگری اگر به درستی تهیه نشود، کپک می‌زند. اما با رعایت نکات زیر می‌توانید از کپک زدن ترشی جلوگیری کنید:

  • خشک کردن کامل مواد: قبل از اضافه کردن مواد به شیشه، آن‌ها را به طور کامل در هوای آزاد یا روی پارچه تمیز پهن کنید تا رطوبت اضافی آن‌ها گرفته شود.
  • پر کردن کامل شیشه: شیشه را تا لبه از مواد پر کنید و مطمئن شوید که تمام مواد در سرکه غوطه‌ور هستند.
  • استفاده از درب مناسب: از درب‌های چفتی یا درب‌های دارای واشر لاستیکی استفاده کنید تا از ورود هوا به داخل شیشه جلوگیری شود.

بهبود طعم و عطر ترشی لوبیا سبز

برای طعم بهتر ترشی می‌توانید از سبزیجات معطری مانند شوید، ترخون و نعناع هم استفاده کنید و البته اگر می‌خواهید ترشی شما تندتر باشد می‌توانید میزان فلفل قرمز آن را افزایش دهید. همچنین می‌توانید از انواع ادویه‌های دیگر مانند زیره، زنجبیل و زردچوبه نیز به دلخواه خود به ترشی اضافه کنید.

+

دیدگاه ها