طرز تهیه ترشی لیته بادمجان ساده با ترفندهای مهم

طرز تهیه ترشی لیته بادمجان ساده
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ترشی لیته بادمجان، به عنوان یکی از ترشی‌های ایرانی که طعمی بی‌نظیر و بافت نرمی دارد، گزینه خوبی برای همراهی با انواع غذاست. این ترشی خوش‌رنگ و خوش‌عطر، با ترکیب ادویه‌های خاص و سرکه، طعمی دلنشین به غذاهای مختلف می‌دهد. ترشی لیته بادمجان نه تنها یک چاشنی خوشمزه برای سفره‌های ایرانی است، بلکه خواص درمانی بادمجان را هم در خود دارد. اگر به دنبال تهیه یک ترشی خانگی و خوشمزه هستید، با ما همراه باشید تا با فوت‌وفن‌های طرز تهیه ترشی لیته بادمجان آشنا شوید. البته می‌توانید طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل و گوجه را هم که یک روش کامل‌تر از تهیه این ترشی است در کتاب کاله با جزییات بخوانید.

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته بادمجان

  • بادمجان ۳ عدد
  • زردچوبه ۲ قاشق غذاخوری
  • سیاه دانه ۱ قاشق غذاخوری
  • دانه گشنیز ۱ قاشق چایخوری
  • سرکه سفید به مقدار لازم
  • پودر نعناع خشک ۱ قاشق چایخوری
  • سیر ۲-۳ حبه

طرز تهیه ترشی لیته بادمجان

۱. آماده کردن بادمجان‌ها

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته بادمجان این است که بادمجان را کبابی کنید. برای تهیه بادمجان کبابی می‌توانید از فر استفاده کنید یا بادمجان‌ها را روی گاز کبابی کنید. اما اگر از فر برای کبابی کردن بادمجان استفاده کردید، ابتدا باید فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد گرم کنید سپس بادمجان‌ها را بشویید، خشک کنید و با چنگال چند سوراخ ایجاد کنید تا در فر منفجر نشوند. در نهایت بادمجان‌ها را در فر قرار دهید تا پوستشان ترد و قهوه‌ای شود و گوشت آن کاملا پخته شود (حدود ۳۰ دقیقه). اجازه دهید بادمجان‌ها خنک شوند تا بتوانید آن‌ها را لمس کنید.

پوست بادمجان‌ها را بکنید (به جز قسمت تاج) چون پوست کندن بادمجان سرد سخت‌تر است بعد چهار برش مورب در گوشت هر بادمجان ایجاد کنید و دانه‌های آن را تا حد امکان خارج کنید سپس روی بادمجان‌ها مقداری نسبتا زیادی نمک بپاشید و در یک کاسه بزرگ قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود (حداقل ۳ ساعت یا یک شب).

۲. تهیه ترشی

مخلوط کردن بادمجان و سرکه سفید برای تهیه ترشی

اکنون که بادمجان آماده شده است، قسمت تاج بادمجان و دانه‌های باقی مانده را دور بریزید. بادمجان‌ها را خرد کنید و بادمجان‌های خرد شده را با زردچوبه، سیاه دانه و دانه گشنیز مخلوط کنید. مواد را با چنگال به آرامی مخلوط کنید (بادمجان‌ها را له نکنید). اگر مخلوط آب انداخت، آن را با مواد مخلوط کنید و در صورت نیاز، برای رنگ بهتر، زردچوبه بیشتری اضافه کنید.

در نهایت، مخلوط بادمجان را در یک شیشه استریل شده بریزید و یک فقط فضای خالی در بالای شیشه بگذارید بعد به اندازه کافی سرکه سفید اضافه کنید تا مخلوط مرطوب شود.

برای دادن طعم بیشتر به مخلوط ترشی می‌توانید مقداری پودر نعناع خشک و سیر خرد شده را اضافه کرده و مخلوط کنید و در نهایت هم شیشه را ببندید و در یخچال نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی لیته بادمجان

طرز تهیه ترشی لیته بادمجان

تهیه‌ ترشی لیته بادمجان چه به شکلی که در بالا اشاره شد چه تهیه ترشی لیته بادمجان فوری کار دشواری نیست اما برای اینکه طعم ترشی شما بی‌نظیر شود، باید به چند نکته‌ مهم توجه کنید. با رعایت این نکات می‌توانید یک ترشی خانگی خوشمزه و ترد داشته باشید که از طعم آن لذت ببرید.

نگهداری ترشی لیته بادمجان

ترشی لیته بادمجان از آن دسته ترشی‌هاست که در یخچال به مدت طولانی قابل نگهداری است و حتی هرچه مدت زمان بیشتری بگذرد، طعم آن بهتر و جا افتاده‌تر می‌شود.

اما برای نگهداری بهتر این ترشی حتما از شیشه‌های استریل استفاده کنید و مطمئن شوید که در شیشه ترشی به خوبی بسته شده باشد و البته شیشه را در قسمت سرد یخچال قرار دهید.

بهترین زمان مصرف ترشی لیته بادمجان

ترشی لیته بادمجان را می‌توان بلافاصله سرو کرد اما طعم آن پس از ۱۰ تا ۱۵ روز بهتر می‌شود. این ترشی در یخچال برای مدت طولانی قابل‌نگهداری است.

استفاده از ترشی لیته بادمجان در کنار انواع غذاها

ترشی لیته بادمجان با کباب کوبیده، آبگوشت، کتلت، شامی و همچنین انواع پلو مانند پلو با سبزی و پلو با لوبیا سبز بسیار خوشمزه است. همچنین می‌توانید آن را با غذاهای غربی مانند گوشت خورشی یا غذاهای ساده مانند کتلت مرغ سرو کنید.

اضافه کردن سبزیجات دیگر به ترشی لیته بادمجان

برای تهیه ترشی لیته بادمجان می‌توانید فقط محدود به استفاده از بادمجان نباشید و با توجه به سلیقه خود سبزیجات دیگری هم به ترشی لیته بادمجان اضافه کنید. برخی از سبزیجات مناسب شامل هویج رنده شده، کرفس خرد شده، سیر و البته سبزیجات معطر می‌شود. یادتان باشد می‌توانید این ترشی را با افزودن فلفل تند کنید. طرز تهیه ترشی لیته تند را می‌توانید با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکته مهم: قبل از افزودن هر نوع سبزیجات یا ادویه جدیدی به ترشی، ابتدا مقدار کمی از آن را اضافه کرده و پس از چند روز طعم ترشی را امتحان کنید تا مطمئن شوید که از طعم آن راضی هستید.

استفاده از انواع سرکه

سرکه بخش مهم تولید ترشی لیته است. بنابراین مهم است که بدانید برای ترشی از چه سرکه‌ای استفاده کنید. یکی از بهترین و رایج‌ترین سرکه‌ها برای تهیه ترشی سرکه سفید است اما سرکه سیب طعم ملایم‌تری نسبت به سرکه سفید دارد و اگر طعم تند سرکه را دوست ندارید، بهتر است از سرکه سیب استفاده کنید.

دیدگاه ها