طرز تهیه ترشی لیته مخلوط تند به سبک بازاری

طرز تهیه ترشی لیته مخلوط تند
آسان
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ترشی لیته مخلوط یکی از ترشی‌های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با ترکیبی از سبزیجات رنگارنگ و طعم تند و دلپذیرش، اشتهای هر کسی را باز می‌کند. برای تهیه این ترشی خوشمزه، به مواد اولیه ساده‌ای نیاز دارید. البته می‌توانید آن را با پایه اصلی این ترشی یعنی بادمجان تهیه کنید که البته می‌توانید روش تهیه ترشی لیته بادمجان را هم در کتاب کاله مطالعه کنید. اما در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه ترشی لیته مخلوط تند به سبک بازاری را مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته مخلوط تند

  • بادمجان ۱ کیلوگرم
  • هویج بزرگ ۲ عدد
  • کلم پیچ ۲۰۰ گرم
  • خیار کوچک ۲ عدد
  • کرفس ۴ ساقه
  • گل کلم ۱ عدد کوچک
  • فلفل قرمز ۲ عدد
  • سیر ۵ حبه
  • سیاه دانه ۱ قاشق غذاخوری
  • زیره ۱ قاشق غذاخوری
  • گشنیز ۱ قاشق غذاخوری
  • انواع فلفل ۱ قاشق غذاخوری
  • جوز هندی (رنده شده) ۱/۲ عدد
  • زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
  • گلپونه، آویشن (از هر کدام) ۱ قاشق غذاخوری
  • ترخون، گشنیز و ریحان خشک (از هر کدام) ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ۱ قاشق غذاخوری
  • سرکه ۴۰۰-۵۰۰ میلی‌لیتر

طرز تهیه ترشی لیته مخلوط تند

۱. آماده سازی مواد اولیه

آماده کردن مواد ترشی لیته مخلوط تند

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته مخلوط تند این است که تمام سبزیجات را بشویید و خشک کنید پس انتهای بادمجان‌ها، خیارها، کرفس و فلفل را ببرید. برگ‌های بیرونی گل کلم را جدا کنید.

۲. خرد کردن سبزیجات

مخلوط و میکس کردن مواد ترشی لیته

بعد از آن که مواد ترشی خوب خشک شدند زمان‌آن رسیده که آن‌ها را خرد کنید. برای این کار ابتدا بادمجان‌ها را با پوست‌کن پوست بگیرد سپس آن‌ها را دو بار در غذاساز خرد کنید یا یک بار از دستگاه آسیاب بگذرانید. بادمجان را در یک صافی روی یک کاسه بریزید و با قاشق فشار دهید تا تمام آب آن خارج شود. آب را دور بریزید. بادمجان‌های آبکش شده را در یک کاسه بزرگ قرار دهید.

بعد هویج را پوست بگیرید و دو بار در غذاساز خرد کنید و به کاسه بادمجان اضافه کنید. سپس نوبت آن است که کلم پیچ، گل کلم، فلفل، سیر، خیار و کرفس را به قطعات درشت برش بزنید و سپس آن‌ها را به صورت ریز خرد کنید. به کاسه اضافه کنید.

نکته آماده سازی گل کلم: گل کلم را به گلچه‌های کوچک برش بزنید و تا اندازه برنج خرد کنید. یا گل کلم را با رنده آشپزخانه به صورت ریز رنده کنید یا با چاقو به اندازه برنج برش بزنید. به کاسه اضافه کنید.

۳. آماده‌سازی ادویه‌ها و مخلوط کردن مواد

اکنون در این مرحله از طرز تهیه ترشی لیته مخلوط تند ابتدا سیاه دانه، زیره، گشنیز، فلفل سیاه و جوز هندی را در غذاساز به صورت درشت خرد کنید و با ادویه‌های دیگر یعنی فلفل قرمز، نمک و سرکه مخلوط کنید و روی سبزیجات که داخل شیشه‌های استریل شده ریخته‌اید، بریزید. فقط دقت کنید که مخلوط سرکه را تا بالای مخلوط سبزیجات ترشی بریزید تا به خوبی پوشیده شوند بعد در شیشه‌ها را محکم ببندید.

این ترشی را حداقل یک ماه در جای تاریک و خنک نگهداری کنید تا طعم آن جا بیفتد. یادتان باشد این ترشی هرچه بیشتر بماند، بهتر است. بعد از باز کردن شیشه‌ها، ترشی را در یخچال نگهداری کنید. از قاشق تمیز برای برداشتن قسمت‌های مورد نیاز استفاده کنید تا از ورود میکروب‌ها به شیشه‌ها و کپک زدن ترشی جلوگیری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی لیته مخلوط تند

طرز تهیه ترشی لیته مخلوط تند

برای تهیه یک ترشی لیته خوشمزه و با ماندگاری بالا، رعایت چند نکته ضروری است. انتخاب سبزیجات تازه و با کیفیت، برش یکدست آن‌ها، استفاده از ادویه‌های تازه و باکیفیت و همچنین تنظیم صحیح نسبت مواد از جمله مهم‌ترین نکات هستند. علاوه بر این، نکات دیگری هم مهم هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

میزان فلفل و انواع فلفل مناسب ترشی لیته

انتخاب نوع فلفل برای تند کردن ترشی لیته مخلوط تند به میزان تندی دلخواه شما و نوع ترشی بستگی دارد. انواع مختلفی از فلفل با تندی‌های متفاوت وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

انواع فلفل مناسب برای ترشی

  • فلفل چیلی: این نوع فلفل یکی از رایج‌ترین فلفل‌های تند است و در انواع مختلفی موجود است. فلفل‌های چیلی به ترشی طعم تند و کمی تلخ می‌دهند.
  • فلفل قرمز خشک: فلفل قرمز خشک به صورت پودر یا تکه‌ای قابل استفاده است. این فلفل طعم تند و کمی دودی به ترشی می‌بخشد.
  • فلفل دلمه‌ای تند: برخی انواع فلفل دلمه‌ای مانند فلفل دلمه‌ای قرمز تند می‌توانند به ترشی تندی ملایمی بدهند.
  • فلفل سبز تند: فلفل سبز تند هم برای تند کردن ترشی مناسب هستند.

در کل بهتر است ابتدا مقدار کمتری فلفل به مخلوط ترشی لیته استفاده کنید و در صورت نیاز مقدار آن را افزایش دهید. ضمنا پیشنهاد می‌کنیم برای یک شیشه متوسط ترشی لیته از ۲-۳ عدد فلفل چیلی متوسط یا یک قاشق چای‌خوری پودر فلفل قرمز استفاده کنید.

برای رسیدن به بهترین طعم تندی ترشی هم بهتر است انواع مختلف فلفل را با هم ترکیب کنید. مثلا می‌توانید از ترکیب فلفل چیلی، فلفل قرمز خشک و کمی فلفل سبز تند استفاده کنید.

تنوع در مواد ترشی لیته

ترشی لیته یکی از ترشی‌های محبوب و پرطرفداری است که با ترکیبات متنوعی تهیه می‌شود. هر منطقه و هر خانواده ممکن است دستور تهیه مخصوص به خود را برای این ترشی داشته باشد. در ادامه به برخی از مواد متنوعی که در تهیه ترشی لیته استفاده می‌شوند، اشاره می‌کنیم:

سبزیجات اصلی ترشی لیته مخلوط تند شامل بادمجان، هویج، انواع کلم بخصوص کلم پیچ و کلم قرمز، خیار، کرفس و گل کلم است. البته اگر دوست دارید می‌توانید این ترشی را فقط با بادمجان و به شکل فوری هم تهیه کنید. طرز تهیه ترشی لیته بادمجان فوری در سه سوت را هم در کتاب کاله بخوانید.

سبزیجات معطری هم که در این ترشی به کاربرده می‌شود معمولا شامل سیر، انواع فلفل، موسیر، سبزی‌های خشک معطر مثل نعناع خشک، ترخون خشک، گشنیز خشک، ریحان و شوید خشک می‌شود. البته استفاده از مرزه و شنبلیله تازه هم بسیار رایج است.

البته عده‌ای به این ترشی مقداری رب گوجه یا گوجه برای رنگ هم اضافه می‌کنند یا چغندر می‌ریزند، که این موارد کاملا سلیقه‌ای هستند. اما اگر دوست دارید می‌توانید روش تهیه ترشی لیته مخلوط قرمز را هم در کتاب کاله با جزییات کامل مطالعه کنید.

تناسب مواد ترشی لیته

در طرز تهیه ترشی لیته مخلوط تند نسبت مواد در ترشی لیته بسیار مهم است. بهتر است از یک دستورالعمل پایه شروع کرده و با توجه به ذائقه خود، نسبت مواد را تغییر دهید. اما در کل نسبت مواد در ترشی لیته به سلیقه شخصی و میزان تندی و ترشی که مد نظر دارید بستگی دارد.

فقط دقت کنید که بادمجان پایه اصلی ترشی لیته است و مقدار آن نسبت به سایر مواد بیشتر است و مقدار سرکه این ترشی هم به اندازه سبزیجات و ظرفی که از آن استفاده می‌کنید بستگی دارد و فقط سرکه باید تمام سبزیجات را بپوشاند.

دیدگاه ها