طرز تهیه ترشی لیته مخلوط قرمز به سبک بازاری

طرز تهیه ترشی لیته مخلوط قرمز به سبک بازاری
آسان
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ترشی لیته مخلوط یکی از ترشی‌های محبوب و پرطرفدار ایرانی است که طعم ترش و شیرین آن، اشتها را باز می‌کند. برای تهیه این ترشی خوشمزه به سبک بازاری، به مواد اولیه و روش خاصی نیاز دارید. در ادامه، طرز تهیه ترشی لیته مخلوط قرمز را به شما آموزش می‌دهیم. البته طرز تهیه ترشی لیته بادمجان ساده را هم قبلا بررسی کرده بودیم، می‌توانید آن را هم در کتاب کاله بخوانید.

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته مخلوط قرمز

  • بادمجان درشت ۳ عدد
  • هویج ۳ عدد
  • گوجه فرنگی ۳ عدد
  • سیر ۶ حبه
  • فلفل سبز تند ۱ عدد
  • نمک ۲ قاشق چایخوری
  • سرکه ۱ تا ۱/۵ فنجان
  • سبزیجات معطر خشک به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی لیته مخلوط قرمز

۱. آماده کردن بادمجان

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته مخلوط قرمز درست مثل طرز تهیه ترشی لیته بادمجان فوری این است که بادمجان را به عنوان ماده اصلی این ترشی بعد از این که خوب شستید روی گاز یا در فر کبابی کنید. بعد پوست آن را بگیرید و با چنگال یا در مخلوط‌کن خوب له کنید.

۲. آماده کردن سرکه

گرم کردن سرکه برای تهیه ترشی لیته قرمز

اکنون در این مرحله سرکه را در قابلمه مناسب بریزید و روی گاز قرار دهید وقتی یک دقیقه جوشید. حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید سرکه خنک شود.

۳. مخلوط کردن مواد و انداختن ترشی

اکنون و در این مرحله نوبت آن است که باقی مواد را خرد کنید برای این کار ابتدا هویج را رنده کنید بعد گوجه، فلفل و سیر را داخل ملخوط‌کن بریزید و خوب مخلوط کنید. بعد هویج، مخلوط گوجه و سبزیجات خشک ترشی را به همراه نمک و ادویه‌های ترشی در یک ظرف مناسب بریزید و مخلوط کنید. سپس بادمجان کبابی له شده را به مخلوط اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند. در نهایت سرکه را آرام آرام به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید. بعد آن را در شیشه مناسب ترشی بریزید و به مدت ۲-۳ روز در یخچال نگهداری کنید. این ترشی را می‌توانید بعد از این زمان مصرف کرده و لذت ببرید.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی لیته مخلوط

طرز تهیه ترشی لیته مخلوط قرمز

همان‌طور که دیدید و خواندید، تهیه ترشی لیته درست مثل طرز تهیه ترشی بادمجان ساده کار ساده‌ای است که به راحتی می‌توانید با گذاشتن وقت تهیه کنید. اما برای تهیه ترشی هم مثل هر غذا باید به نکات و فوت‌وفن‌های آن آشنا باشید تا ترشی شما خاص باشد.

نکات مهم برای انتخاب ادویه و سبزیجات مناسب ترشی

یکی از نکات مهم برای تهیه ترشی استفاده به جا از ادویه‌ها و سبزیجات معطر است. بنابراین با توجه به مواد اولیه ترشی حتما به ادویه‌ها و سبزیجات مناسب دقت کنید.

بهترین ادویه‌ها برای تهیه ترش لیته معمولا زیره، میخک، پودر تخم گنشیز و گلپر و البته فلفل هستند. بنابراین با ترکیب آن‌ها در کنار سبزیجات معطر مثل نعناع، شوید، ترخون می‌توانید ترشی خود را خوش‌طعم‌تر کنید. البته اگر دوست دارید ترشی شما تندتر باشد می‌تواند از فلفل تند یا چیلی هم استفاده کنید.

دقت کنید که گاهی عده‌ای برای کاهش طعم تند و ترش سرکه سفید مقداری شکر هم به سرکه اضافه می‌کنند.

راه‌های جلوگیری از کپک زدن ترشی

کپک زدن یکی از مشکلاتی است که ممکن است در تهیه ترشی لیته با آن روبرو شوید. با رعایت چند نکته ساده می‌توانید از این مشکل جلوگیری کرده و ترشی خود را برای مدت طولانی‌تری تازه نگه دارید. فقط دقت کنید که راه‌های جلوگیری از کپک زدن ترشی هم شامل مرحله قبل از تهیه ترشی، هنگام تهیه ترشی و حتی هنگام استفاده از آن برمی‌گردد.

از کارهای مهمی که قبل از تهیه ترشی باید برای جلوگیری از کپک زدن به آن‌ها دقت کنید این است که از تمیز بودن ظروف مطمئن شوید. یکی دیگر از نکات مهم این است که حتما رطوبت اضافی سبزیجات بعد از شستشو را بگیرید.

البته در کنار نکات بالا، انتخاب سرکه مناسب هم یکی از نکات مهم برای بهبود کیفیت ترشی و جلوگیری از کپک زدن آن است.

ضمنا بعد از انداختن ترشی حتما آن را در جای خنک، خشک و تاریک قرار دهید چون گرما و نور مستقیم خورشید باعث رشد کپک ترشی می‌شود.

+

دیدگاه ها