طرز تهیه تیرامیسو با لیدی فینگر مرحله به مرحله و تصویری

طرز تهیه تیرامیسو با لیدی فینگر
آسان
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

تیرامیسو که یک دسر محبوب ایتالیایی است، این روزها حسابی سر و صدا کرده است. پایه اصلی این دسر خوشمزه در ایتالیا، بیسکویت‌های لیدی فینگر است که قدمتی ۶۰۰ ساله دارد. البته ناگفته نماند که تهیه تیرامیسو با بیسکوییت پتی بور هم دست کمی از تیرامیسو با لیدی فینگر ندارد. نکته جالب این است که این بیسکویت اسفنجی را در کشورهای مختلف با نام‌های متفاوت می‌شناسند و مثلا ایرانی‌ها گاهی بافت تیرامیسو و بیسکویت آن را با شیرینی لطیفه مقایسه می‌کنند که البته دور از ذهن هم نیست. طرز تهیه تیرامیسو با لیدی فینگر را می‌توانید مرحله به مرحله و تصویری در ادامه بخوانید.

مواد لازم برای تهیه تیرامیسو با لیدی فینگر

  • لیدی فینگر دو بسته
  • زرده تخم‌مرغ هشت عدد
  • شکر ۲۰۰ گرم
  • پنیر ماسکارپونه ۵۴۰ گرم
  • خامه غلیظ سرد ۵۴۰ گرم
  • وانیل یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • پودر قهوه فوری ۶۶۰ گرم
  • پودر کاکائو یک قاشق چای‌خوری
  • شکلات تلخ به مقار لازم

طرز تهیه تیرامیسو با لیدی فینگر

۱. مواد را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه تیرامیسو با لیدی فینگر باید مواد لازم آن (بخصوص تخم مرغ) را حداقل از ۳۰ دقیقه قبل از یخچال خارج کنید. بعد از گذشت این زمان زرده و سفیده تخم‌مرغ‌ها را با هر روشی که می‌دانید از هم جدا کنید. بهتر است از تخم‌مرغ‌های درشت استفاده کنید چراکه به زرده‌های درشت برای تهیه این دسر خوشمزه نیاز دارید. زرده‌ها را با هم‌زن و سرعت متوسط برای چند دقیقه هم بزنید. شکر گفته‌شده را هم به زرده‌های زده شده اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کامل مخلوط شوند. شما برای میهمانی‌هایتان می‌‌توانید کیک تیرامیسو هم درست کنید.

۲٫ مخلوط را آماده کنید

بن‌ماری کردن زرده تخم‌مرغ

در دومین مرحله از طرز تهیه تیرامیسو با لیدی فینگر نیاز به یک قابلمه متوسط که در آن آب ریخته‌اید دارید. برای این کار داخل قابلمه را در حد معمول آب بریزید و آن را روی حرارت متوسط بگذارید تا به جوش آید سپس کاسه مخلوط زرده تخم‌مرغ را روی قابلمه قرار دهید. (از نرسیدن آب به داخل کاسه مطمئن شوید. ناگفته نماند که باید از کاسه یا ظرف نشکن برای این کار استفاده کنید تا زحمت‌تان به هدر نرود.) مدام مخلوط زرده را هم بزنید تا شکر داخل آن حل شود. در این مرحله مخلوط‌تان باید غلیظ شده باشد. کاسه مخلوط را از رو حرارت بردارید. چهار دقیقه زمان دهید تا خنک شود.

۳. پنیر ماسکارپونه و خامه را اضافه کنید

اضافه کردن ماسکارپونه، خامه و وانیل به مخلوط زرده تخم‌مرغ و شکر

در ادامه طرز تهیه تیرامیسو با لیدی فینگر باید پنیر ماسکارپونه را به مخلوط زرده تخم‌مرغ اضافه کنید. مخلوط را تا یک‌دست شدن کامل خوب هم بزنید. خامه و وانیل را هم بزنید تا قله‌های سفت خامه را ببینید. حال آن را به مخلوط زرده و ماسکارپونه اضافه و مجدد برای چند دقیقه هم بزنید. کمی زمان دهید تا مخلوط تیرامیسو خنک شود. پیشنهاد ما به شما خواندن طرز تهیه خامه کیک با ماست است که در منزل می‌توانید آن را درست کنید.

۴. لیدی فینگرها را آماده کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه تیرامیسو با لیدی فینگر باید پودر قهوه فوری را در آب بریزید و هم بزنید تا قهوه فوری شما آماده شود. حال تا سرد شدن قهوه، قالب‌تان را انتخاب کنید. بیسکویت‌ها را یکی‌یکی داخل کاسه قهوه ببرید تا کمی خیس شوند. سپس به ترتیب داخل قالب موردنظر بچینید. حال یک کفگیر از فیلینگ را روی لیدی‌فینگرها پخش کنید. این کار را برای مابقی بیسکویت‌ها، قهوه و فیلینگ تکرار کنید. قالب را با پلاستیک پوشانده و برای ۲۴ ساعت داخل یخچال بگذارید تا خود را بگیرد. در آخر قبل از سرو پودر کاکائو را کامل روی تیرامیسو بپاشید.

دستور تهیه تیرامیسو با لیدی فینگر

نکات تکمیلی تهیه تیرامیسو با لیدی فینگر

همان‌طور که خواندید تهیه تیرامیسو با لیدی فینگر کار ساده‌ای است اما درست مثل تهیه هر دسر و شیرینی دیگر باید برای تهیه این دسر هم به نکات و فوت‌وفن‌های بهتر آن اهمیت دهید.

تهیه بیسکویت لیدی فینگر

پخت بیسکویت لیدی فینگر در فر

برای تهیه تیرامیسو می‌توانید بیسکوییت لیدی فینگر را به راحتی در منزل و با چند قلم مواد لازم همانند دستور کیک اسفنجی ساده با زرده و سفیده جدا درست کنید. تنها تفاوت تهیه بیسکوییت لیدی فینگر با کیک ساده این است که در مرحله آخر باید مایه بیسکویت را داخل قیف شیرینی‌پزی بریزد، مایه شیرینی را به شکل بیسکویت لیدی فینگرها داخل سینی فر قالب بزنید سپس آن را داخل فر بگذارید. فقط دقت کنید که در صورت فراهم نبودن شرایط پخت این لیدی‌فینگرها می‌توانید از بیسکویت پتی‌بور و ساقه‌طلایی هم استفاده کنید.

پنیر خامه ای تیرامیسو

یکی از پایه‌های اصلی این دسر ایتالیایی پنیر خامه‌ای است که در انتخاب آن باید نهایت دقت را داشته باشید. اگر می‌خواهید به روش قنادهای ایتالیایی این دسر را درست کنید پس باید حتما از پنیر ماسکارپونه در تهیه آن استفاده کنید. در صورت نبود این پنیر، پنیر خامه‌ای و لبنه بهترین گزینه‌ها هستند. هر سه این پنیرها با وجود بافت پنیری، طعم خامه‌ای دارند که طعم و مزه این دسر را فوق‌العاده می‌کند.

قهوه مناسب تیرامیسو

استفاده از قهوه در طرز تهیه تیرامیسو با لیدی فینگر

قهوه هم مانند پنیر و بیسکویت از پایه‌های این دسر محسوب می‌شود. برای این دسر خوشمزه نیاز به دم کردن قهوه است با این‌حال قهوه فوری، اسپرسو و کم‌کافئین بهترین گزینه برای جایگزینی به حساب می‌آیند. پشنهاد ما به شما خواندن مطلب انواع قهوه اسپرسو است که انتخاب را برایتان راحت‌تر می‌کند.

مدت زمان نگه‌داری تیرامیسو با لیدی فینگر

فیلینگ پنیری و خامه در دسر تیرامیسو به شما اجازه نگه‌داری در دمای محیط را نمی‌دهد پس باید آن را در یک ظرف دربسته بگذارید. ظرف را برای سالم ماندن داخل یخچال بگذارید. بهترین زمان مصرف آن چهار روز پس از تهیه است. پیشنهاد ما به شما خوردن تیرامیسو در همان لحظه سرو است. ضمنا اگر بعد از تهیه این تیرامیسو علاقه‌مند به تهیه انواع دیگر آن شدید، پیشنهاد ما به شما خواندن طرز تهیه تیرامیسو با موز و گردو در کتاب کاله است.

دیدگاه ها