طرز تهیه حلوای عربی کشدار مجلسی با بهترین دستور

طرز تهیه حلوای عربی کشدار
آسان
۴-۶ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

حلوای عربی به دلیل بافت نرم، کشدار و طعم سوهانی‌ خود بسیار پر‌طرف‌دار است. خاستگاه این حلوای خوشمزه را در سرزمین‌های عربی می‌توان جست که به خوبی به دیگر کشورها هم راه پیدا کرده است. شما هم اگر می‌خواهید برای میهمانی‌ها و مجالس‌تان حلوا مجلسی درست کنید در ادامه می‌توانید طرز تهیه حلوای عربی کشدار را بخوانید.

مواد لازم برای تهیه حلوای عربی کشدار

  • آرد یک پیمانه
  • نشاسته ذرت یک پیمانه
  • کره ۱۰۰ گرم
  • روغن‌مایع نصف پیمانه
  • آب دو پیمانه
  • شکر دو پیمانه
  • هل آسیاب‌شده سه عدد
  • زعفران چهار قاشق غذاخوری
  • گلاب یک‌سوم پیمانه

طرز تهیه حلوای عربی کشدار

۱. شهد حلوا را آماده کنید

شهد حلوای عربی کشدار

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوای عربی کشدار باید شهد حلوا را درست کنید تا زودتر به دمای محیط برسد. یک قابلمه مناسب انتخاب کنید تا مقدار شکر و آب گفته‌شده را درون آن بریزید. با مخلوط شدن شکر و آب نوبت به اضافه کردن هل آسیاب‌شده می‌رسد. حرارت را کم کنید. مخلوط شکر و آب را در این مرحله اصلا هم نزنید. زعفران دم‌کرده را با حل شدن شکر داخل قابلمه بریزید و مجدد هم بزنید. با به جوش آمدن مخلوط، گلاب را هم بریزید. با دو سه دقیقه ماندن روی حرارت، مواد کامل مخلوط و شربت حلوا درست می‌شود. در نهایت حرارت را خاموش کرده و کمی زمان دهید تا خنک شود.

۲. مواد حلوا را آماده کنید

تفت دادن آرد و نشاسته ذرت در طرز تهیه حلوای عربی کشدار

در دومین مرحله از طرز تهیه حلوای عربی کشدار باید یک تابه مناسب انتخاب کرده و روی حرارت ملایم بگذارید. آرد را داخل تابه بریزید. آرد را مدام برای ۱۰ دقیقه هم بزنید. اگر حلوا با رنگ تیره می‌خواهید باید آرد را بیشتر از زمان گفته‌شده تفت دهید. تنها مراقب باشد که نسوزد. با تغییر رنگ آرد، نشاسته ذرت را هم اضافه و برای سه دقیقه دیگر تفت دهید. در ادامه مواد داخل تابه را در ظرفی دیگر الک کنید تا گلوله‌ای از آرد باقی نماند.

۳. روغن مایع را اضافه کنید

اضافه کردن روغن و کره به آرد

در سومین مرحله از طرز تهیه حلوای عربی کشدار ، با الک کردن آرد و نشاسته باید آن‌ها را مجدد داخل تابه بریزید. کره را داخل تابه بیاندازید و به همراه دیگر مواد هم بزنید. با آب شدن کره، روغن مایع را هم اضافه کنید. تمامی مواد را با یکدیگر تا جایی هم بزنید که کامل با یکدیگر ترکیب شوند. شما در این مرحله از پخت حلوا باید دقت داشته باشید که مواد داخل تابه نرم شده باشد. ۱۰ دقیقه مواد را هم بزنید. با تغییر رنگ‌شان، حرارت را خاموش کنید.

۴. شربت را اضافه کنید

هم زدن مواد حلوای عربی کشدار

در چهارمین مرحله از طرز تهیه حلوای عربی کشدار باید شربت ولرم را به آرامی و در چند مرحله پشت‌سر هم به مواد داخل تابه اضافه کنید. موادتان کمی حالت آبکی و رقیق به خود می‌گیرد. تابه را مجدد روی حرارت بگذارید تا شروع به قل زدن کند. مواد داخل تابه را چند بار به آرامی هم بزنید تا قوام پیدا کند. با قوام و کش آمدن حلوا می‌توان گفت که حلوای عربی کشدارتان آماده سرو است. در نهایت آن را داخل ظرف سروتان بریزید و با گل‌محمدی، انواع مغزها و پودر نارگیل تزئین کنید.

دستور تهیه حلوای عربی کشدار

نکات تکمیلی پخت حلوای عربی کشدار

حلوای عربی با توجه دستور تهیه آسان، بافت کش‌دار و طعم دلنشین‌ خود بسیار پرطرف‌دار است تا جایی که آن را به شکل مجلسی در اکثر میهمانی‌ها می‌توانید آن را سرو کنید. نکات تکمیلی گفته‌شده در ادامه به شما بیشتر کمک خواهد کرد.

نکاتی در مورد استفاده از نشاسته ذرت در حلوای عربی کشدار

استفاده از نشاسته ذرت در تهیه حلوای عربی کشدار

استفاده از نشاسته ذرت در تهیه حلوا منجر به غلظت و چسبندگی آن می‌شود پس آن را با نشاسته گندم جایگزین نکنید. از سویی دیگر در لطافت و نرمی این حلوا هم بسیار موثر است. نشاسته ذرت آرد ظاهری شبیه به آرد و بافتی نرم دارد و سفید است. از آن در تهیه دسر و شیرینی‌هایی مانند شیرینی پنجره‌ای یا مشکوفی هم می‌توانید استفاده کنید.

روغن حلوا

در دستور تهیه حلوا باید مراقب باشید که به چه میزان از روغن استفاده می‌کنید چرا‌که استفاده زیادی از آن منجر به شل شدن آن می‌شود. نکته بعد آن‌که همواره باید به یاد داشته باشید روغن را کم‌کم به آرد اضافه کنید. اضافه کردن روغن، سفت شدن و گلوله‌گلوله شدن آرد را به همراه دارد پس باید سریع و مداوم آن را هم بزنید. اگر حلوای مجلسی‌تان به دلیل استفاده از روغن شل شد باید کمی آرد تفت داده‌شده به آن اضافه کنید. در استفاده از روغن برای این دسر خوشمزه باید بدانید که روغن‌جامد به پف کردن و روغن‌مایع به براق شدن آن کمک می‌کند.

سرو حلوا عربی

حلوای عربی به دلیل ظاهر هیجان‌انگیز و طعم فوق‌العاده‌ معمولا برای پذیرایی در میهمانی‌ها هم استفاده می‌شود پس می‌توانید آن را به شکل مجلسی پذیرایی کنید. برای سرو این حلوا در میهمانی‌ها باید آن‌ها را در تارت‌های آماده یا نان بستنی به شکل‌های مختلف بریزید. برای تزئین هم می‌توانید خلال پسته، خلال بادام یا پودر نارگیل به کار ببرید. روش دیگر برای سرو مجلسی این حلوا خوشمزه استفاده از قالب است که بعد از آماده شدن، آن را در قالب با هر اندازه‌ای که دوست دارید بریزید. قالب‌ حلوا را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا خودش را گرفته و آماده سرو شود.

نگه داری حلوا

حلوا بعد از مصرف معمولا اضافه می‌آید. برای نگه‌داری باقی‌مانده حلوا باید آن را در ظرفی دربسته بریزید و در یخچال بگذارید. برای سرو آن باید کمی زمان دهید تا به دمای محیط برسد. برای نگه‌داری طولانی‌مدت می‌توانید ظرف حلوا را برای سه هفته در فریزر بگذارید.

رنگ حلوای عربی

رنگ حلوای عربی کامل به ذائقه‌ تان بستگی دارد. برای داشتن حلوایی با رنگ زعفرانی باید آرد را کم تفت دهید اما حلوایی با رنگ تیره باید مدت زمان تفت دادن آرد را بیشتر کنید. پیشنهاد ما درست کردن حلوای دو رنگ کاکائویی است که ظاهری کاملا تیره دارد.

شهد حلوای عربی

شهد حلوا نباید خیلی غلیظ باشد که شکر در آن حل نشود از سویی دیگر اگر شهد آن کم باشد، این دسر خوشمزه و مجلسی‌تان بافت نرم و کش‌داری پیدا نخواهد کرد. در صورت شیرین شدن بیش از حد شهد حلوا و شل شدن آن تنها راه‌چاره گرم کردن مجدد و تبخیر شدن آب آن است. در آخر باید این نکته را در نظر داشته باشید که شربت‌تان به هنگام اضافه کردن ولرم یا خنک باشد.

دیدگاه ها