طرز تهیه حمص بادمجان اصیل، خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه حمص بادمجان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

آیا به دنبال پیش‌غذایی متفاوت و خوشمزه برای مهمانی‌های تابستانی خود هستید؟ آماده کردن حمص یک گزینه خوب است به‌خصوص اگر با بادمجان باشد. بادمجان، با طعمی دودی و خامه‌ای، گزینه‌ای ایده‌آل است. این غذای مدیترانه‌ای به سادگی تهیه می‌شود و ظاهری زیبا و مجلسی دارد. در ادامه، طرز تهیه حمص بادمجان را به شما آموزش می‌دهیم که می‌توانید با کمی خلاقیت، آن را مطابق سلیقه خودتان تغییر دهید.

مواد لازم برای تهیه حمص بادمجان

  • بادمجان بزرگ ۱ عدد
  • نخود یک پیمانه
  • سیر ۳ حبه
  • آب لیمو ۱/۴ فنجان
  • ارده ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون ۱/۴ فنجان
  • جعفری تازه خرد شده ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه حمص بادمجان

۱. آماده کردن بادمجان و نخود

اولین مرحله از طرز تهیه حمص بادمجان درست مثل طرز تهیه حمص اصیل عربی، این است که موادش یعنی نخود و بادمجان را آماده کنید. برای این کار بادمجان را از وسط نصف کنید و در یک ورقه پخت، بادمجان‌ها را در فر ۴۰۰ درجه فارنهایت به مدت تقریبی ۴۵ دقیقه یا تا زمانی که نرم شوند، قرار دهید. بعد بادمجان را از فر خارج کرده و اجازه دهید کمی خنک شود سپس داخل بادمجان را با قاشق بیرون بیاورید و پوست آن را باقی بگذارید. هم‌زمان هم نخود را با آب بپزید.

نکته: حتما نخود را از شب قبل در آب بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود.

۲. تهیه حمص بادمجان

در مخلوط‌کن یا غذاساز، بادمجان، نخود پخته شده، سیر، آبلیمو، ارده و نمک را مخلوط کنید تا یکدست شود. مخلوط تا حدودی غلیظ خواهد بود. روغن زیتون را به آرامی اضافه کنید تا خوب مخلوط شود بعد جعفری تازه خرد شده را با دست مخلوط کنید و هم بزنید. حمص بادمجان شما آماده است. اکنون می‌توانیدبرای سرو، کمی روغن زیتون اضافی روی آن بریزید و پودر فلفل قرمز، پاپریکا یا زیره را برای کمی رنگ روی حمص بادمجان بپاشید.

نکات تکمیلی برای تهیه حمص بادمجان

طرز تهیه حمص بادمجان

تهیه و پخت حمص کار ساده‌ای است اما نکته مهم این است که با دقت به فوت‌وفن‌های تهیه این غذا می‌توانید حمص بادمجانی بی‌نظیر و با طعمی منحصر به فرد تهیه کنید که مهمانان شما را مجذوب خود کند.

انتخاب بادمجان مناسب برای حمص

برای تهیه حمص بادمجان، از بادمجان‌های دلمه استفاده کنید. این بادمجان‌ها پوست نازک‌تر و گوشت بیشتری دارند و طعم بهتری به حمص می‌دهند.

نگهداری باقیمانده حمص بادمجان

هوموس بادمجان را می‌توانید بین ۳ تا ۷ روز در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید اما در صورت مشاهده بو یا طعم نامطبوع یا در صورت مشاهده هرگونه کپک آن را دور بریزید. برای نگهداری طولانی‌تر هم می‌توانید آن را به مدت ۴ ماه فریز کنید.

تفت دادن بادمجان حمص

به طور سنتی، بادمجان را باید روی شعله باز یا حداقل روی کباب کباب کرد که طعم دودی به گانوش بابا می دهد. اگر گریل دم دستی دارید می توانید بادمجان را کباب کنید. برشته کردن آن در فر، مانند این دستور غذا، نیز موثر است، اما شما آن عنصر دودی را دریافت نمی کنید. درست مانند هوموس، روش اشتباهی برای درست کردن بابا گانوش وجود ندارد.

دودی کردن بادمجان حمص

می‌توانید بادمجان‌ها را به طور مستقیم روی شعله گاز، روی تابه گریل دودی کنید. برای طعم دودی قوی‌تر، کباب کردن بادمجان‌ها روی ذغال بهترین گزینه است.

تنظیم غلظت حمص بادمجان

اگر حمص شما سفت شده است، می‌توانید با اضافه کردن کمی آب یا آب لیمو، غلظت آن را تنظیم کنید.

طعم‌های متنوع و سرو خلاقانه

با کمی خلاقیت می‌توانید طعم‌های مختلفی را به حمص بادمجان اضافه کنید. برای مثال می‌توانید از زیتون، پنیر فتا، پنیر کبابی، فلفل دلمه‌ای، گشنیز یا جعفری تازه در تهیه حمص استفاده کنید. طرز تهیه حمص با پنیر کبابی را هم می‌توانید در کتاب کاله با جزییات بخوانید.

حمص بادمجان فقط به عنوان پیش‌غذا سرو نمی‌شود و می‌توانید از آن به عنوان سس در ساندویچ‌ها، در کنار غذاهای مختلف یا حتی به عنوان دیپ سبزیجات استفاده کنید. طرز تهیه لقمه سبزیجات و حمص را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها