طرز تهیه حمص عربی اصلی، حرفه ای و خوشمزه

طرز تهیه حمص عربی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کلمه حمص یا هوموس (Hummus) به معنای واقعی کلمه در عربی نخود ترجمه می‌شود. اعتقاد بر این است که منشاء این غذا به منطقه شام (لبنان، سوریه، فلسطین و اردن) برمی‌گردد، اما لبنانی‌ها به شدت تلاش می‌کنند تا اعتبار آن را به نام خود ثبت کنند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه حمص با پنیر کبابی را مرور کرده بودیم اما اینجا طرز تهیه حمص عربی اصیل را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه حمص عربی

  • نخود نیم کیلو
  • ارده ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • سیر ۲ حبه
  • آب نخود یا یخ ۲ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم
  • جعفری خرد شده برای تزیین به مقدار لازم

طرز تهیه حمص عربی

آماده کردن نخود و پخت آن

پخت نخود برای تهیه حمص عربی

اولین مرحله از طرز تهیه حمص عربی این است که نخود که اصلی‌ترین ماده اولیه این غذاست را آماده کنید. بهتر است برای تهیه این غذا، نخود را حتما قبل از پخت به مدت حداقل ۳ ساعت در آب بخوابانید. بعد از این که آب را دور ریختید آن را با مقداری آب بپزید تا کاملا نخودها کامل پخته شوند.

نکته: اگر فرصت ندارید، می‌توانید از کنسرت نخود آماده کنید فقط حتما قبل از استفاده آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزید.

 

مخلوط کردن مواد

مخلوط کردن نخود برای تهیه حمص عربی

حالا نوبت آن است که نخودها را به غذاساز منتقل کنید و به بافتی ریز و شبیه به پودر سوخاری بریزید و کناره‌های آن را در حد نیاز بتراشید.

مخلوط کردن مواد حمص عربی

بعد آب لیمو، ارده، سیر، نمک و تکه‌های یخ را اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه هم بزنید تا کاملا یکدست شود. حالا حمص یا هوموس را بچشید و طعم آن را در صورت نیاز با اضافه کردن آب لیمو یا نمک بیشتر تنظیم کنید.

حمص را در یک بشقاب یا کاسه بریزید و با پشت قاشق صاف کنید تا جایی برای ریختن روغن زیتون ایجاد شود. روغن زیتون را اضافه کنید و سپس رویش پاپریکا و جعفری تازه بپاشید و بعد آن را سرو کنید. نوش جان!

نکته: نوع مخلوط کن، بافت ظرف نهایی حمص عربی شما را تعیین می‌کند. یک مخلوط‌کن خوب بافتی کرمی به غذایتان می‌دهد.

نکته: اگر طعم سیر بیشتری را ترجیح می‌دهید سیر بیشتری اضافه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه حمص

نکات مهم برای تهیه حمص عربی

همان‌طور که دیدید تهیه حمص کار ساده‌ای است اما نکات مهم و فوت‌وفن‌هایی دارد که بهتر است بدانید تا تجربه بهتری از تهیه این دیپ خوشمزه داشته باشید. اما اگر دوست دارید حمص متفاوتی داشته باشید می‌توانید طرز تهیه لقمه سبزیجات و حمص را هم در کتاب کاله به همراه نکات زیر بخوانید.

نکات تهیه نخود برای حمص عربی

اگر می‌خواهید پوست نخود را بگیرید می‌توانید نخود را در جوش شیرین خیس کنید. چه نخود را بجوشانید، چه آن را برای مدت کوتاهی در یک کاسه خیس کنید یا در زودپز بپزید، جوش شیرین پوست را نرم می‌کند. نکته مهم این است که هر چه پوست نخود نرم‌تر باشد راحت‌تر له و ترکیب خواهند شد و یک مزیت اضافی دیگر اضافه کردن جوش شیرین این است که می‌تواند به کاهش نفخ کمک کند!

در کل می‌توان گفت بهتر است نخود را پوست بگیرید. با این کار یک بافت هوموس خانگی صاف و خامه‌ای خواهید داشت. اما اگر نخود را پوست هم نگیرید و خوب بتوانید آن را مخلوط و له کنید کافی است.

استفاده از تکه‌های یخ برای تهیه حمص

اضافه کردن تکه‌های یخ به مخلوط کن یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به بافت بهتر حمص شما کمک کند بهتر است یخ را وقتی لیمو و سیر و ارده را ریختید اضافه کنید تا همراه آن‌ها به خرد مخلوط حمص برود. حتی خوب است چند قاشق از آب نخود را هم همزمان اضافه کنید تا بافت نرم‌تری داشته باشید.

استفاده از غذاساز برای داشتن بافت یک‌دست حمص

برای تهیه حمص می‌توانید از گوشت‌کوب هم استفاده کنید اما کوبیدن نخود و در آوردن بافت یک دست کار سختی است بنابراین بهتر است از غذاساز یا مخلوط‌کن استفاده کنید.حتی اگر غذاسازتان خیلی قوی نیست بهتر است زمان مخلوط کردن مواد را بیشتر کنید تا بافت یک‌دست‌تری داشته باشید.

انواع حمص محبوب

طرز تهیه انواع حمص

علاوه بر تهیه حمص عربی را می‌توانید با ترکیبات مختلف تهیه کنید. در ادامه روش‌های مختلف تهیه انواع حمص را بررسی می‌کنیم.

  • حمص فلفل قرمز تفت داده شده: برای تهیه این نوع حمص فلفل قرمز تفت داده شده را به همراه سایر مواد به غذاساز اضافه کنید. تا طعم متفاوتی از حمص را تجربه کنید.
  • حمص آووکادو: از کرمی بودن آووکادوی رسیده در ترکیب حمص کلاسیک استفاده کنید تا یک حمص مقوی‌تر داشته باشید. برای تهیه کافی است آووکادوی رسیده را به همراه سایر مواد به غذاساز اضافه کنید.
  • حمص گوجه فرنگی خشک شده: اضافه کردن گوجه فرنگی‌های خشک شده در زمان مخلوط کردن هم یک گزینه خوب برای داشتن طعمی و بافتی متفاوت از هوموس را برایتان ایجاد می‌کند.
  • حمص سیر برشته شده: به جای استفاده از حبه‌های سیر خام می‌توانید سیر بو داده استفاده کنید. برای تهیه سیر تفت داده شده کافی است یک سر کامل سیر را در فویل آلومینیومی بپیچید و در فر تفت دهید تا نرم شود. میخک‌های نرم شده را له کنید و به همراه سایر مواد به غذاساز اضافه کنید.
  • حمص لبو: یکی دیگر انواع حمص، حمص لبوست که طرز تهیه حمص لبو را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها