طرز تهیه لگیمات عربی اصیل با دستور سنتی

طرز تهیه لگیمات عربی
آسان
۴۵ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

لگیمات که گاهی آن را لقیمات هم می‌گویند از کشورهای عربی راه خود را به دیگر کشورهای اسلامی باز کرده است. دستور تهیه این شیرینی خوشمزه بسیار شبیه به طرز تهیه بامیه است با این‌حال در دستور و ظاهر کمی تفاوت وجود دارد. ردپای این شیرینی خوشمزه را می‌توان در سفره‌های افطار شهرهای جنوبی ایرانی، مصر، هندوستان و ترکیه هم دید. اگر شما هم می‌خواهید این شیرینی عربی خوشمزه را برای وعده افطار خود درست کنید پس طرز تهیه لگیمات عربی را با دستور سنتی‌اش این‌جا بخوانید.

مواد لازم برای تهیه شربت لگیمات

  • آب یک لیوان
  • شکر یک‌دوم فنجان
  • لیمو برش‌خورده دو برش
  • آب‌لیمو به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه لگیمات عربی

  • آب گرم یک و یک‌چهارم فنجان
  • مخمر یک قاشق غذاخوری
  • شکر یک قاشق غذاخوری
  • آرد همه‌منظوره یک‌و‌نیم فنجان
  • نمک یک پیمانه
  • نشاسته ذرت یک قاشق غذاخوری
  • روغن نباتی دو فنجان

طرز تهیه لگیمات عربی

۱. شربت لگیمات را آماده کنید

آماده کردن شربت در طرز تهیه لگیمات عربی

در اولین مرحله از طرز تهیه لگیمات عربی به سراغ آماده کردن شربت آن بروید. قابلمه‌ای مناسب انتخاب کنید تا در آن آب، شکر، آب‌لیمو و برش‌های لیمو را بیاندازید. بدون آن‌که آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. با به جوش آمدن مواد، حرارت را کم کرده و مجدد ۱۰ دقیقه دیگر زمان دهید تا دوباره با یکدیگر بجوشند. قابلمه را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا خنک شود. حال شما باید شربت غلیظی داشته باشید. مراحل درست کردن شربت لگیمات تا حدودی مشابه درست کردن شربت بار برای بامیه بازاری است.

۲. خمیر را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه لگیمات عربی باید پودر خمیر مایه را به همراه آب گرم در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید. در این مرحله دقت داشته باشید از آب جوش استفاده نکنید. یک تا دو دقیقه صبر کنید. با گذشت ۲ دقیقه شکر، آرد، نشاسته ذرت و نمک را به مواد داخل کاسه اضافه کرده و هم بزنید. در این مرحله باید خمیر پشمالو مانندی داشته باشید. در ادامه به سراغ یک‌چهارم فنجان آب بروید و هربار یک تا دو قاشق به خمیر اضافه کرده و هم بزنید. خمیر لگیمات عربی باید شل باشد.

۳. خمیر را ورز دهید

 

در سومین مرحله از طرز تهیه لگیمات عربی باید خمیر را به شکل متفاوتی ورز دهید. شما باید خمیر را با قاشق چوبی برداشته و مجدد داخل کاسه برگردانید. این کار را باید شش تا هفت بار تکرار کنید. این کار به ور آمدن خمیر شیرینی کمک خواهد کرد فقط دقت داشته باشید که خمیرتان شل و نرم باشد. روی ظرف را با یک پارچه یا حوله تمیز برای «یک ساعت» بپوشانید تا کامل ور بیاید. بعد از یک ساعت خمیر نرم و کش‌دار را داخل یک کیسه فریزر بزرگ بریزد. در نهایت با کمک دست‌هایتان خمیر را به یک سمت کیسه فریزر ببرید تا کیسه فریزرتان به شکل یک لوله دربیاید. در کنار لگیمات می‌توانید زولبیا با خمیرمایه فوری هم درست کنید.

۴. لگیمات را سرخ کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه لگیمات عربی ، یک تابه بزرگ انتخاب کرده و روغن را داخل آن بریزید. دقت داشته باشید که گودی تابه‌تان به گونه‌ای باشد که توپک‌های خمیری در آن جا شود. حال گوشه‌ای از پلاستیک را کمی ببرید. قیچی را داخل روغن بزنید و مقداری از خمیر را داخل تابه فشار دهید و با کمک قیچی آن را جدا کنید تا داخل تابه بیفتد. این کار را تا جایی ادامه دهید که سطح تابه‌تان پر شود. توپک‌ها را با کمک یک کف‌گیر بزرگ زیرو‌رو کنید تا به رنگ قهوه‌ای طلایی دربیایند. توپک‌های سرخ‌شده را داخل یک آبکش بریزید تا روغن اضافه‌شان گرفته شود. اگر لگیمات‌های گردی می‌خواهید باید این کار را سریع انجام دهید در غیر این‌صورت اشکال نامنظمی خواهید داشت که شباهتی به لگیمات عربی ندارد. طرز تهیه پکوره سیب زمینی را هم حتما امتحان کنید.

۵. لگیمات ها را داخل شربت بیاندازید

انداختن لگیمات های عربی در شربت

در پنجمین مرحله از طرز تهیه لگیمات عربی باید توپک‌های سرخ‌شده را که کمی خنک شده‌اند مجدد داخل روغن داغ ریخته و سرخ‌شان کنید. دوباره سرخ کردن‌شان تردی آن‌ها را بیشتر خواهد کرد. در سرخ کردن مجدد لگیمات‌ها، رنگ‌شان باید قهوه‌ای تیره شود. آن‌ها را داخل شربت بریزید سپس برداشته و بالافاصله سروشان کنید. برای وعده افطارتان پیراشکی عربی هم نی‌توانید در کنار لگیمات درست کنید.

دستور تهیه لگیمات عربی

نکات تکمیلی پخت لگیمات عربی

لگیمات مانند باقلوا شعریه عربی در کشورهای عربی بسیار طرفدار دارد که به راحتی می‌توان آن را در منزل درست کرد. برای درست کردن لگیمات عربی در منزل با دستور سنتی حتما نکات زیر را مدنظر قرار دهید.

روش های دیگر سرخ کردن لگیمات

لگیمات عربی

در طرز تهیه لگیمات عربی مواد را می توانید در قیف شیرینی‌پزی ریخته سپس توپک‌ها را داخل تابه بیاندازید. در روشی دیگر اسکوپ بستنی هم برای خمیر و توپک‌های گِردش می‌توانید به کار ببرید. برای سرخ کردن لگیمات هم علاوه بر روغن‌نباتی از روغن سرخ‌کردنی یا روغن گیاهی هم می‌توانید استفاده کنید. علاقه‌مندان به دسرها و غذای عربی برای وعده افطاری می‌توانید حمص عربی اصل را برای خود و عزیزان‌تان درست کنید.

ترد شدن لگیمات عربی

تردی لگیمات عربی یکی از نکاتی است که باید به آن توجه داشت پس برای این کار علاوه بر دوبار سرخ کردن توپک‌ها، می‌توانید از «دو یا سه» قاشق شیرخشک هم استفاده کنید. اگر لگیمات‌های نرمی می‌خواهید باید به اندازه نصف لیوان فرانسوی به مایع شیرینی، ماست چکیده اضافه کنید تا حسابی نرم شود. از دیگر دسرهای خوشمزه می‌توان به طرز تهیه دسر عربی اشاره کرد که نباید از آن غافل شد.

شربت لگیمات عربی

شربت لگیمات عربی

در طرز تهیه لگیمات چه به سبک عربی و چه به سبک جنوبی برای تهیه شربت آن علاوه بر شربت بار گفته‌شده در بالا، از شیره خرما، نوتلا یا عسل هم می‌توانید استفاده کنید. تنها کافی است بعد از سرخ شدن‌شان شیره یا عسل را روی آن‌ها بریزید. از سویی دیگر برای تنوع در سرو لگیمات عربی می‌توانید آن‌ها را بعد از انداختن در شربت، در پودر قند، دارچین و کنجد بغلتانید. در نهایت روی آن‌ها پودر پسته و پودر نارگیل بریزید. در ماه رمضان از طرز تهیه شربت برای ماه رمضان غافل نشوید.

دلیل وا رفتن خمیر لگیمات

خمیر لگیمات باید از غلظت مناسبی برخوردار باشد پس آن را زیاد رقیق یا سفت نکنید. اگر خمیر لگیمات رقیق یا روغن داغ نشده باشد آن‌ها هنگام سرخ شدن در روغن وا رفته و شکل خود را از دست می‌دهند. از سویی دیگر با سفت شدن خمیر، کمی آب ولرم به آن اضافه کنید. برای پذیرایی در وعده افطار می‌توانید مشکوفی با نشاسته ذرت هم درست کرده تا سفره رنگینی داشته باشید.

پف لگیمات عربی

پف کردن لگیمات عربی

لگیمات عربی را به پف و شکل توپکی آن می‌شناسند پس در طرز تهیه‌ش باید به این نکته توجه داشت. اول از همه آن‌که خمیر را باید به شکل توپی بریزید پس از اسکوپ بستنی برای برداشتن مایه استفاده کنید. اگر در زمان سرخ‌ شدن متوجه پف نکردن‌ توپک‌ها و سوراخ شدن سطح آن‌ها شدید باید علت را در کمی آرد جست‌و‌جو کرد. در این شرایط یک قاشق سرخالی آرد اضافه کرده و مجدد شروع به سرخ کردن لگیمات‌ها کنید. برای پف بهتر این شیرینی حتما روغن باید فراوان و داغ باشد، از سویی دیگر لگیمات‌ها را با حرارت متوسط سرخ کنید. پیشنهاد ما به شما درست کردن توپک‌ عسلی برای میان‌وعده یا پذیرایی در وعده افطاری است.

نگه‌داری لگیمات

لگیمات عربی برخلاف بامیه یا زولبیا قابلیت نگه‌داری ندارد پس آن‌ها را بعد از سرخ کردن باید نوش‌جان کرد چراکه بیات می‌شوند.

منشاء لگیمات

منشاء لگیمات

لگیمات عربی در بیشتر کشورهای عربی تهیه و سرو می‌شود البته ناگفته نماند که شهرهای جنوبی ایران هم این شیرینی را به روش‌ها خود درست می‌کنند. اگر به دنبال منشاء این شیرینی می‌گردید باید در کشور یونان جست‌وجو کنید. یونانی‌ها خود شیرینی‌های توپکی به نام لوکومادس دارند که شباهت و دستور تهیه مشابهی با لگیمات دارد.

دیدگاه ها