طرز تهیه باقلوا شعریه ؛ دسر متفاوت و خوشمزه عربی

باقلوا شعریه
آسان
8 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

باقلوا شعریه یا شعیریه مخصوص نواحی جنوبی ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس است و این دسرخوشمزه و مقوی علاوه بر مهمانی‌ها و مجالس می‌تواند در ایام مبارک رمضان در کنار حلوا، شله زرد، شیربرنج و دسرهای شیرین دیگر برای وعده‌های سحر و افطار مصرف شود.

رشته‌های مخصوص یکی از اجزای اصلی تهیه این دسر است که می‌توانید آن را از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ تهیه کنید. با ما همراه باشید تا ترفند‌های خاص تهیه این دسر خوشمزه را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه باقلوا شعریه

  • رشته شعریهیک بسته
  • کره پاستوریزه کاله50 گرم
  • شیر عسلیدوسوم قوطی
  • مغز بادام و پسته200 گرم
  • هل آسیاب‌شدهیک چهارم قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم‌کردهیک قاشق غذاخوری
  • گلابیک قاشق غذاخوری

طرز تهیه باقلوا شعریه

مرحله اول

این باقلوای عربی و خوشمزه بسیار مقوی بوده و معمولا مانند فرنی، شله زرد یا شیر برنج در ماه رمضان بر سر سفره‌های افطار مسلمانان دیده می‌شود. برای تهیه این باقلوا قبل از هرچیزی بسته رشته‌ای که تهیه کرده‌اید را با کمک دست خرد کنید (هرچه این رشته‌ها خردتر باشد در نهایت بافت باقلوای شما بهتر خواهد شد).سپس کره را داخل ماهیتابه‌ای آب کنید، رشته‌هایی که خرد کردید را در آن ریخته و شروع به تفت دادن کنید.

مرحله دوم

در این مرحله هل آسیاب‌شده و زعفران دم‌کرده را به رشته‌ها اضافه کنید و هم بزنید (برای دم کردن زعفران مقداری از آن را داخل ظرف بریزید و آب‌جوش را روی آن ریخته و درب ظرف را ببندید، چند دقیقه صبر کنید تا زعفران دم بکشد). دقت کنید که رشته‌ها نسوزد، لازم نیست مدت طولانی رشته را هم بزنید همین که مقداری رنگ آن تغییر کند کافی است.

مرحله سوم

بعد از آن که حدود 10 دقیقه رشته‌ها را تفت دادید شیرعسلی را اضافه کنید. (می‌توانید در صورت تمایل نصف قوطی شیرین عسلی اضافه کنید، هرچه مقدار آن بیشتر باشد دسر شما شیرین‌تر و نرم‌تر می‌شود). مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید، شیرعسلی به مرور روی حرارت سفت خواهد شد پس نگران رقیق بودن آن نباشید. حدودا پنج دقیقه بعد از اضافه کردن شیرعسلی گلاب را اضافه کنید، زیر گاز را خاموش کنید اما ظرف را از روی حرارت برندارید و به همان صورت هم بزنید.

مرحله چهارم

یک ورق فویل را کمی چرب کنید، مواد را روی آن بریزید و تمام بخش‌ها را با استفاده از قاشق هم‌سطح و یکنواخت پخش کنید. مغز بادام و پسته را روی رشته‌ و شیرعسلی بریزید. با استفاده از ورق فویل مواد را پیچیده و رول کنید و مواد را داخل یخچال بگذارید. بعد از حداقل پنج ساعت آن را از یخچال خارج کرده، فویل را جدا کنید و شعریه را برش بزنید.

مرحله پنجم

دسر عربی شما آماده است آن را در ظرف دلخواه بریزید، در صورت تمایل می‌توانید با مخلوطی از شکر، آب، زعفران، گلاب شهدی تهیه کرده تا روی دسر بریزید و با استفاده از گل‌سرخ، باقیمانده مغز‌ها و غیره تزیین کنید. این دسر خوشمزه را در کنار چای یا دمنوش اسطوخودوس سرو کرده و لذت ببرید.

دیدگاه ها