طرز تهیه زولبیا با خمیر مایه فوری – سریع و آسان

طرز تهیه زولبیا با خمیر مایه فوری
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

زولبیا با خمیر مایه فوری یکی از آسان‌ترین راه‌های تهیه این شیرینی خوشمزه در وعده‌های افطاری است که تردی و خوشمزگی وصف‌ناپذیری به آن می‌دهد. این شیرینی خوشمزه که طرفداران بسیاری برای خود دارد فقط برای ماه رمضان نیست و اگر روزی هوس زولبیا کردید، می‌توانید با دانستن طرز تهیه زولبیا با خمیر مایه فوری آن را به سبک قنادی‌ها سریع در منزل درست کنید.

مواد لازم برای تهیه زولبیا با خمیرمایه فوری

  • آرد سفید ۷۵ گرم
  • نشاسته ۷۰ گرم
  • آب ولرم یک‌چهارم لیوان
  • ماست سه قاشق غذاخوری
  • روغن جامد یک قاشق مرباخوری
  • شکر یک قاشق چای‌خوری
  • گلاب یک‌دوم قاشق غذاخوری
  • خمیرمایه یک قاشق مرباخوری سرخالی
  • زعفران یک‌سوم قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای تهیه شربت بار

  • آب یک پیمانه
  • شکر دو پیمانه
  • آب‌لیمو نصف قاشق چای‌خوری
  • گلاب یک فنجان
  • زعفران دم‌کرده دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت بار

۱. آب و شکر را بجوشانید

جوشاندن آب و شکر در تهیه شربت زولبیا با خمیرمایه فوری

در اولین مرحله از طرز تهیه زولبیا با خمیرمایه فوری باید یک قابلمه مناسب برای جوشیدن شکر و آب انتخاب کنید. بعد از ریختن آب و شکر داخل قابلمه، کمی زمان دهید تا شکر کامل حل شود. قابمه را روی حرارت متوسط بگذارید تا برای ۲۰ دقیقه بجوشد. حال که سفره افطاری‌تان را آماده می‌کنید حتما شربت سیب را هم برای خود و عزیزان‌تان درست کنید.

۲. آب‌ لیمو و گلاب را اضافه کنید

طرز تهیه شربت زولبیا

بعد از به غلظت رسیدن آب و شکر در دومین مرحله از طرز تهیه زولبیا با خمیر مایه فوری باید آب‌لیمو گفته شده را داخل قابلمه بریزید. بعد از مقداری جوشیدن، نوبت به گلاب و زعفران می‌رسد آن را هم اضافه کنید و زمان دهید کمی با یکدیگر بجوشند. در نهایت حرارت را خاموش کنید و به سراغ پیش بردن مراحل تهیه مایه زولبیا بروید. در کنار تهیه زولبیا برای شب‌های ماه رمضان می‌توانید شیربرنج ساده هم درست کنید.

طرز تهیه زولبیا با خمیرمایه فوری

۱. خمیرمایه و نشاسته را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه زولبیا با خمیر مایه فوری ، خمیرمایه، آب ولرم و شکر را داخل یک ظرف با یکدیگر مخلوط کنید. در ظرف را برای ۱۰ دقیقه بگذارید تا خمیر مایه بهتر پف کند. نشاسته را با ماست در یک کاسه مناسب مخلوط و خوب هم بزنید. نشاسته‌ها باید کامل حل شوند تا مایه‌ای یک‌دست داشته باشید. برای ۲۰ دقیقه در ظرف را بگذارید تا نشاسته‌هایتان نرم شوند. در صورت سفت بودن مایه، یک یا دو قاشق دیگر ماست اضافه کنید تا مایه‌تان کامل یک‌دست شود. پیشنهاد ما به شما درست کردن شیر خرما داغ مخصوص برای میهمانان افطارتان است، از آن غافل نشوید.

۲. خمیرمایه و دیگر مواد را به نشاسته اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه زولبیا با خمیرمایه فوری باید مایه خمیرمایه را کم‌کم به ظرف نشاسته اضافه و هم بزنید. حال آرد را اضافه و به آرامی مایه زولبیا را هم بزنید. در ادامه روغن و زعفران را هم اضافه کنید و تا یک‌دست شدن مایه آن را هم بزنید. بعد از یک‌دست شدن مایه شیرینی، گلاب را هم اضافه و به آرامی هم بزنید. در نهایت روی ظرف را برای ۳۰ دقیقه بپوشانید و در محیطی گرم قرار دهید. در صورت سفت بودن مایع زولبیا کمی گلاب به آن اضافه کنید و اگر مایه شیرینی شل بود کمی آرد بریزید تا سفت شود.

۳. زولبیا را قیف بزنید

در سومین مرحله از طرز تهیه زولبیا با خمیر مایه فوری باید مایه شیرینی را داخل یک قیف شیرینی‌پزی با ماسوره ریز یا ظرف خالی سس بریزید. تابه مناسبی را روی حرارت بگذارید و داخل آن روغن بریزید. بعد از داغ شدن روغن مایه را داخل تابه قیف بزنید. بعد از سرخ کردن زولبیا، آن‌ها را داخل یک توری فلزی بگذارید تا روغن اضافه‌شان گرفته شود. شربت بار را کنار دست خود بگذارید تا زولبیاها را برای طعم‌دار شدن برای سه دقیقه داخل آن بگذارید. در نهایت بعد از گرفتن شربت اضافه‌شان، آن‌ها را در ظرف موردنظر بچینید.

دستور تهیه زولبیا با خمیر مایه فوری

نکات تکمیلی پخت زولبیا با خمیرمایه فوری

زولبیا با خمیر مایه دستوری ساده و آسان دارد که نیم ساعت قبل از افطار می‌توانید آن را درست کنید. با این وجود در دل خود ده‌ها نکته دارد که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

استفاده از ماست در تهیه زولبیا

استفاده از ماست در طرز تهیه زولبیا با خمیر مایه فوری

در طرز تهیه زولبیا با خمیر مایه فوری بهتر است که از ماست ترش و پرچرب استفاده کنید چراکه شیرینی‌تان تردتر خواهد شد. نگران ترشی ماست نباشید به این‌خاطر که بعد از سرخ‌شدن از بین خواهد رفت. نکته دیگر آن‌که از ماست تازه، آبکی یا غلیظ هم استفاده نکنید که تردی آن از بین خواهد رفت. درست کردن آش ماست را در ماه رمضان برای عزیزان‌تان فراموش نکنید.

سفتی و خشکی زولبیا

سفتی و خشکی زولبیا دلایل زیادی ممکن است داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند گذشتن تاریخ انقضا خمیرمایه، عمل نیامدن خمیرمایه، زیاد سرخ کردن زولبیا، نازک ریختن زولبیا و ریختن آرد اضافه در مایه شیرینی باشد. کنار زولبیا درست کردن گوش فیل خوشمزه را فراموش نکنید.

نرم شدن زولبیا

دلیل نرم شدن زولبیا تهیه شده با خمیرمایه فوری

در طرز تهیه زولبیا با خمیرمایه گاهی زولبیاها بسیار نرم می‌شوند که دلیل آن غلیظ نبودن شربت، گذاشتن زولبیاها روی هم، داغ بودن شربت هنگام ریختن روی زولبیاها، چیدن آن‌ها روی هم و بستن در ظرف زولبیا برای مدت طولانی است. برای وعده‌های افطاری‌تان حتما شربت زنجبیلی درست کنید.

خمیر زولبیا

غلظت خمیر زولبیا باید شبیه غلظت ماست هنگام کش آمدنش باشد. برای خوش‌رنگ‌تر شدن خمیرتان می‌توانید چند قطره ژل خوراکی نارنجی به همراه زعفران به آن اضافه کنید. اگر می‌خواهید خمیری سبک‌تر و پف‌دارتر داشته باشید باید روی ظرف را با پلاستیک بپوشانید و حدود ۳۰ دقیقه تا هشت ساعت در دمای محیط به آن استراحت دهید. اگر خمیر زولبیا سفت بود و از قیف بیرون نمی‌آمد باید کمی آب به آن اضافه کنید. برای زیباتر کردن سفره‌های افطاری‌تان در میهمانی‌ها از حلوای سنتی زعفرانی غافل نشوید.

استفاده از نشاسته در تهیه زولبیا

استفاده از نشاسته در تهیه زولبیا با خمیر مایه فوری

در طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت، بهتر است از دانه‌های درشت نشاسته به جای پودر نشاسته استفاده کنید. از سویی دیگر نشاسته‌تان باید تازه باشد تا زولبیاها به خوبی در روغن پف کنند. پیشنهاد ما به شما برای ماه رمضان خواندن طرز تهیه حلوای هویج با شیر و درست کردن آن است.

نحوه سرخ کردن زولبیا

شما خمیر را به صورت دایره‌ای و با فشار از بطری خارج کنید سپس سه تا چهار دایره متحدالمرکز در روغن ایجاد و وسط آن‌ها را ببندید. توجه داشته باشید که از داخل به بیرون این کار را انجام دهید. برای داشتن زولبیاهای زیبا با اشکالی منظم به زمان و کمی تجربه نیاز دارید قطعا دسته‌های بعدی بهتر خواهند بود. اگر هوس یک دسر برای افطار کردید حتما پودینگ شکلاتی را امتحان کنید.

دلیل متلاشی زولبیا در روغن

پخش شدن زولبیا در تابه

در طرز تهیه زولبیا با زیاد داغ بودن روغن، شل بودن مایه زولبیا و شکل ندادن صحیح زولبیا در تابه منجر به متلاشی و پخش شدن آن در تابه می‌شود. برای سفره‌های افطاری‌تان فرنی با نشاسته هم می‌توانید درست کنید.

دیدگاه ها