طرز تهیه حمص بدون ارده و بسیار خوشمزه

طرز تهیه حمص بدون ارده
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

اگر به دنبال تنوع در طعم حمص هستید و یا به ارده دسترسی ندارید، تهیه حمص بدون ارده را امتحان کنید. این روش ساده و سریع، طعمی دلچسب و بافتی کرمی به حمص شما می‌دهد. در این دستور، از نخود و آبلیمو به عنوان پایه استفاده می‌شود و با افزودن سیر، زیره، نمک و فلفل سیاه، به آن طعم و مزه دلخواه را می‌دهید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه حمص ساده را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه حمص بدون ارده را که می‌توانید به عنوان پیش‌غذا با نان پیتا یا سبزیجات سرو کنید، یا از آن در ساندویچ و یا به عنوان دیپ استفاده کنید، بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه حمص بدون ارده

  • نخود به مقدار لازم
  • روغن زیتون یک‌چهارم فنجان
  • آب لیمو ۱ قاشق غذاخوری
  • زیره سبز ۱ قاشق چایخوری
  • سیر ۲ حبه
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه حمص بدون ارده

۱. خیساندن و پخت نخود

خیساندن و پختن نخود برای تهیه حمص

اولین مرحله از طرز تهیه حمص بدون ارده این است که نخود لازم برای تهیه حمص را به مدت حداقل ۸ تا ۲۴ ساعت خوب در آب بخیسانید تا کاملا نفخ آن گرفته شود سپس آن را با آب بپزید تا کاملا نرم شود.

۲. مخلوط کردن مواد و تهیه حمص

مخلوط کردن مواد حمص بدون ارده

اکنون و در این مرحله نخود پخته را به همراه یک‌چهارم فنجان روغن زیتون، یک قاشق غذاخوری آب لیمو، یک قاشق چایخوری زیره سبز، ۲ حبه سیر، نمک و فلفل را داخل غذاساز بریزید و با هم مخلوط کنید تا یکدست و خامه‌ای شود و به همین سادگی حمص شما آماده است. می‌توانید آن را با نان یا سبزیجات سرو کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه حمص بدون ارده

طرز تهیه حمص بدون ارده

رعایت نکات و فوت و فن های تهیه حمص، نه تنها طعم و مزه این پیش غذا را به طور قابل‌توجهی ارتقا می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا حمصی با کیفیت و بافت مطلوب تهیه کنید.

رقیق کردن حمص

اگر حمص شما سفت شد، می‌توانید کمی آب جوشیده یا آب نخود به آن اضافه کنید تا رقیق‌تر شود.

نکاتی برای انتخاب نخود حمص

اگر زمان کافی برای تهیه حمص ندارید، می‌توانید از نخود کنسروی استفاده کنید. ضمنا اگر می‌خواهید حمص شما رنگ روشن‌تری داشته باشد، بهتر است از پوست نخود را بعد از پخت بگیرید.

میزان مناسب مواد برای تهیه حمص

اگر حمص را در رستوران‌های مختلف خورده باشید احتمالا متوجه شده‌اید که طعم آن در مکان‌های مختلف متفاوت است چون در برخی دستورالعمل‌های تهیه حمص طعم لیمو قوی‌تر است، برخی دیگر طعم سیر واضح‌تری دارند و برخی به طور مشخص تندتر هستند. مواد و مقادیر موجود در حمص ثابت نیستند بنابراین هنگام تهیه حمص باید سلیقه خود را در نظر داشته باشید

طعم و رنگ به حمص اضافه کنید

اگر دوست دارید طعم و رنگ بیشتری به حمص خود اضافه کنید، می‌توانید ۸ تا ۱۰ گوجه فرنگی خشک شده را به غذاساز اضافه کنید تا حمص شما قرمز شود یا حتی روی آن فلفل قرمز تفت داده شده بریزید یا حتی و مقداری روغن زیتون روی حمص بپاشید.

تفاوت حمص با ارده و بدون ارده

حمص با ارده طعم و مزه خاص و خامه‌ای‌تری دارد، در حالی که حمص بدون ارده طعم ملایم‌تری دارد. همچنین حمص با ارده به دلیل وجود ارده، کالری و چربی بیشتری نسبت به حمص بدون ارده دارد. بنابراین انتخاب بین حمص با ارده و بدون ارده به سلیقه شما بستگی دارد. اگر طعم قوی‌تر و خامه‌ای را دوست دارید، حمص با ارده را انتخاب کنید. اما اگر به دنبال یک گزینه کم کالری و کم چرب هستید، حمص بدون ارده را انتخاب کنید.

دیدگاه ها