طرز تهیه حمص لبنانی اصلی، آسان و مجلسی

طرز تهیه حمص لبنانی
آسان
4-6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

حمص یک غذا یا بهتر است بگوییم یک پیش غذا یا دیپ خوشمزه و مقوی است که از دل خاورمیانه آمده است. این غذا در کشورهای مختلف خاورمیانه به شکل‌های مختلف تهیه می‌شود اما کلیات غذا از جمله مواد اصلی آن تقریبا یکسان است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه حمص عربی را بررسی کرده بودیم و در ادامه می‌خواهیم طرز تهیه حمص لبنانی اصیل و البته آسان را مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه حمص لبنانی

  • نخود ۵۰۰ گرم
  • ارده ۱/۵ پیمانه
  • یخ ۳ تکه
  • سیر ۲-۳ حبه
  • لیمو ترش یک‌سوم پیمانه
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • روغن زیتون به مقدار لازم

طرز تهیه حمص لبنانی اصل

۱. آماده کردن نخود

نخود پخته برای تهیه حمص لبنانی

اولین مرحله از طرز تهیه حمص لبنانی دقیقا مثل طرز تهیه حمص با پنیر کبابی، این است که نخود را خوب بشویید و آبکش کرده و بعد خوب بپزید و در نهایت آن را به مخلوط‌کن یا غذاساز اضافه کنید. اگر وقت دارید می‌توانید نخودها را قبل از اضافه کردن به مخلوط‌کن پوست هم بگیرید. اینطوری خیلی راحت‌تر و یک‌دست‌تر له می‌شوند.

۲. مخلوط و تهیه کردن حمص

مخلوط کردن مواد حمص لبنانی

حالا باقی مواد حمص را اضافه کنید بعد مواد را با هم در مخلوط‌کن بریزید تا خوب مخلوط و یکدست شود، این کار حدود یک دقیقه طول می‌کشد. در نهایت هوموس مخلوط شده را در یک بشقاب بریزید و با پشت قاشق آن را صاف کنید. برای سرو روی حمص لبنانی را با روغن زیتون و سایر مواد تزیین کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه حمص

نکات تکمیلی برای تهیه حمص

همان‌طور که مطالعه کردید طرز تهیه حمص لبنانی درست مثل طرز تهیه انواع حمص نخود است اما خوب است نکات و فوت و فن های آن را کامل رعایت کنید.

نکاتی برای نخود حمص

یکی از نکات مهم برای نخود حمص این است که نخود را قبل از پخت خوب در آب بخیسانید تا نفخ و باد آن گرفته شود و البته نرم‌تر شود.

نکته مهم دیگر برای نخود حمص این است که نخود را باید قبل از مخلوط کردن، پوست بگیرید تا بعد از ریختن در مخلوط‌کن مایه یک‌دست‌تری داشته باشید. اما اگر وقت‌تان کم است، اگر آن‌ها را با پوست هم داخل مخلوط‌کن بریزید مشکلی ندارد.

استفاده از تکه‌های یخ در تهیه حمص لبنانی

تکه‌های یخ را فراموش نکنید! تکه‌های یخ به داشتن بافتی فوق‌العاده صاف و کرمی از حمص کمک می‌کند. حتی خوب است مقداری از آبی که نخود را در آن پخته‌اید نگه دارید و به مخلوطی که در مخلوط‌کن می‌ریزید اضافه کنید تا بافت حمص خیلی سفت نباشد.

حمص با چه غذاهایی سرو می‌شود؟

حمص به طور کلاسیک به عنوان دیپ سرو می‌شود اما می‌توان آن را به شکل ساندویچ هم سرو کرد. مثلا یک ساندویچ ساده حمص کلاسیک یا طعم‌دار با خیار برش داده شده می‌تواند یک میان وعده عالی باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در لبنان حمص را به شکل گرم سرو می‌کنند. حتی خیلی‌های این غذای خوشمزه را به عنوان صبحانه هم سرو می‌کنند.

دیدگاه ها