طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت چرخ کرده قلقلی، سریع و آسان

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت چرخ کرده قلقلی، سریع و آسان
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

با گوشت چرخ کرده، هر لقمه از قیمه، طعمی یکدست و لذیذ دارد و از طرف دیگر لازم نیست دیگر نگران تکه‌های بزرگ و کوچک گوشت باشید و از یک طعم دلپذیر در تمام غذای خود لذت ببرید. ضمن این که گوشت چرخ‌شده، قیمه‌ای نرم و آبدار به شما می‌دهد بنابراین دیگر نیازی به نگرانی بابت سفت شدن گوشت نیست و می‌توانید از یک قیمه خوشمزه لذت ببرید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه قیمه ساده و طرز تهیه قیمه با گوشت تکه‌ای را بررسی کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت چرخ کرده به شکل قلقلی یا قیمه ریزه را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه با گوشت چرخ کرده

  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • لپه ۱ پیمانه
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • سیب زمینی ۴ عدد

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت چرخ کرده

۱. آماده کردن لپه و گوشت قلقلی

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت چرخ کرده این است که لپه را از یکی دو ساعت قبل از پخت خیس کنید. هم‌زمان که لپه را در آب خیسانده‌اید، گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید و خوب ورز دهید سپس به اندازه گردو از مواد برداشته و به شکل قلقلی در آورید.

۲. پخت لپه و آماده کردن رب

بعد از این که لپه خیس خورد آب آن را خالی کنید و در قابلمه مناسب با مقدار کمی روغن تفت دهید تا خامی آن گرفته شود بعد مقداری پیاز سرخ شده به آن اضافه کنید و با آب کافی اجازه دهید کاملا بپزد. هم زمان رب گوجه فرنگی را در ظرف دیگری در کمی روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

۳. پخت خورشت قیمه

در نهایت هم رب را به قابلمه لپه در حال پخت اضافه کنید و هم بزنید در نهایت هم گوشت قلقلی‌های آماده شده را اضافه کنید. حالا اجازه دهید خورشت با حرارت ملایم به مدت نیم ساعت دیگر بپزد تا هم خورشت جا بیفتد هم همه مزه‌ها به خورد هم بروند. در اواخر پخت، زعفران دم‌کرده را به خورشت اضافه کنید. برای تزیین هم سیب زمینی‌ها را سرخ کرده و به خورشت اضافه کنید. البته اگر دوست دارید می‌توانید از بادمجان کبابی برای تهیه قیمه بادمجان به این روش استفاده کنید. طرز تهیه قیمه بادمجان را می‌توانید در کتاب کاله با جزییات کامل مطالعه کنید.

نکته: اضافه کردن کمی آبلیمو در انتهای پخت به خورشت طعم ترش و دلچسبی می‌دهد بنابراین حتما کمی به خورشت اضافه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت قیمه با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت چرخ کرده

بعد از آشنایی با روش پخت قیمه با گوشت چرخ کرده نوبت آن است که با در نظر گرفتن نکات و فوت‌و‌فن‌های آن، به طعم دلپذیر و اصیل این خورشت خوشمزه دست یابید. رعایت دقیق این نکات، از انتخاب گوشت مناسب تا مرحله جا افتادن خورشت، به شما کمک می‌کند تا یک قیمه مجلسی و حرفه‌ای را در منزل تهیه کنید.

نکاتی برای وا نرفتن گوشت قلقلی قیمه

برای اینکه گوشت‌های قلقلی در حین پخت از هم نپاشند، آن‌ها را به خوبی ورز دهید. اما در کنار این نکته خوب است به انتخاب گوشت مناسب هم دقت کنید. استفاده از گوشت چرخ‌کرده با چربی متوسط (نه خیلی چرب و نه خیلی کم چرب) باعث می‌شود گوشت‌ها نرم و چسبنده باشند. ضمنا استفاده از گوشت تازه هم برای وا نرفتن گوشت قلقلی بهتر از گوشت یخ‌زده و قدیمی است چون گوشت تازه بهتر چسبندگی دارد.

البته مایه گوشت را بعد از ورز دادن حداقل به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا به خوبی چسبندگی پیدا کند. ضمنا قبل از اضافه کردن گوشت قلقلی به خورشت، آن‌ها را در تابه‌ای با روغن داغ سرخ کنید تا سطح آن‌ها کمی برشته شود. این کار به حفظ شکل قلقلی‌ها کمک می‌کند.

در کنار تمام نکات بالا پخت گوشت قلقلی در حرارت کم و بدون قل قل کردن بسیار مهم است.

انواع روش‌های پخت قیمه

قیمه علاوه بر این که یکی از غذاهای نذری و مناسبتی است در شهرهای مختلف به روش‌های گوناگون پخته می‌شود که در کتاب کاله به روش‌های مختلف تهیه آن در شهرهای مختلف مثلا طرز تهیه قیمه تبریزی یا طرز تهیه قیمه نثار قزوینی یا طرز تهیه قیمه بوشهری پرداخته شده است. البته می‌توانید برای تهیه قیمه متفاوت آن را با گوشت مرغ تهیه هم کنید. طرز تهیه قیمه با مرغ هم در کتاب کاله موجود است حتما امتحان کنید.

یکی دیگر از روش‌های تهیه قیمه تهیه آن با پنیر کبابی به جای گوشت یا حتی ترکیب گوشت و پنیر کبابی است که می‌توانید طرز تهیه خورشت قیمه با پنیر کبابی را هم در کتاب کاله بخوانید.

اما اگر همچنان دوست دارید قیمه خود را سریع‌تر تهیه کنید می‌توانید طرز تهیه قیمه چرخ‌کرده لاهیجان یا طرز تهیه قیمه لا پلو را هم در برنامه تهیه غذایی خود قرار دهید.

+

دیدگاه ها