طرز تهیه میرزا قاسمی شمالی اصیل در ۵ مرحله

طرز تهیه میرزا قاسمی شمالی اصیل
آسان
3-5 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

میرزا قاسمی یکی از غذاهای معروف شهرهای شمالی، بخصوص گیلان است. این غذا با بادمجان و گوجه تهیه می‌شود و تقریبا روش پختش همه جا یکسان است اما در میرزا قاسمی اصیل شمالی معمولا خبری از پیاز نیست و به جایش سیر، آن هم به مقدار زیاد، استفاده می‌شود. در ادامه و در تکمیل طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو طرز تهیه میرزا قاسمی شمالی اصیل را مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه میرزا قاسمی شمالی

  • بادمجان ۴ عدد
  • گوجه ۳ عدد
  • سیر ۴-۵ حبه
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه میرزا قاسمی شمالی

۱. بادمجان‌ها را کبابی کنید

کبابی کردن بادمجان برای تهیه میرزا قاسمی شمالی

اولین مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی شمالی درست مثل طرز تهیه میرزا قاسمی با گوجه این است که بادمجان‌ها را با چنگال سوراخ کرده و مستقیما روی شعله گاز قرار دهید، هر از گاهی آن‌ها را بچرخانید تا بادمجان‌ها کامل ذغالی و نرم شوند. این کار باید حدود ۱۵-۲۰ دقیقه طول بکشد. پس از کبابی کردن بادمجان‌ها اجازه دهید خنک شوند سپس پوست زغالی را جدا کرده و گوشت آن را ریز خرد کنید.

۲. گوجه فرنگی را آماده کنید

گرفتن پوست گوجه برای تهیه میرزا قاسمی شمالی

حالا و در این مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی شمالی نوبت آن است که گوجه فرنگی‌ها را چند دقیقه در آب جوش بریزید تا پوست‌شان شروع به کندن کند بعد گوجه فرنگی‌ها را از آب داغ خارج کنید و در آب خنک بگذارید تا پوست آن‌ها جدا شود. در نهایت گوجه‌ها را هم مثل بادمجان خوب ریز خرد کنید.

۳. سیر و ادویه‌ها را تفت دهید

تفت دادن سیر در روغن برای تهیه میرزا قاسمی شمالی

اکنون در یک تابه بزرگ، روغن را روی حرارت متوسط گرم کنید بعد سیر ریز شده را اضافه کنید و یک دقیقه تفت دهید تا معطر شود سپس پودر زردچوبه و فلفل قرمز را در تابه بریزید و یک دقیقه دیگر بپزید.

۴. بادمجان و گوجه فرنگی خرد شده را اضافه کنید

مخلوط کردن بادمجان و گوجه برای تهیه میرزا قاسمی شمالی

در این مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی شما بادمجان‌ها و گوجه فرنگی‌های ریز خرد شده را به ماهیتابه سیر و ادویه ها اضافه کنید. به میزان دلخواه با نمک و فلفل مزه‌دار کنید. این مخلوط را حدود ۱۰-۱۵ دقیقه بپزید تا رطوبت اضافی تبخیر شود و طعم‌ها با هم مخلوط شوند.

۵. تخم مرغ را اضافه و سرو کنید

اضافه کردن تخم مرغ برای تهیه میرزا قاسمی شمالی

در وسط مخلوط بادمجان و گوجه یک سوراخ نسبتا بزرگ ایجاد کنید و تخم مرغ را در آن بشکانید در نهایت در تابه را ببندید و بگذارید تخم مرغ حدود ۵ تا ۸ دقیقه بپزد. با احتیاط میرزا قاسمی را بردارید و مطمئن شوید که با هر وعده مقداری تخم مرغ در ظرف قرار دهید. غذا را به صورت گرم با نان یا برنج کته سرو کنید. خوب است حتما میرزا قاسمی را قبل از سرو تزیین کنید. روش‌هایی تزیین میرزا قاسمی را در کتاب کاله بخوانید.

نکات تکمیلی برای تهیه و سرو میرزا قاسمی شمالی

میرزا قاسمی یکی از شناخته‌شده‌ترین غذاهای شهرهای شمالی ایران است. مواد اصلی این غذا در همه جا یکی است فقط گاهی عده‌ای به آن گردو اضافه می‌کنند و گاهی بدون گردو سرو می‌شود. برای تهیه میرزا قاسمی شمالی هم مثل تهیه هر نوع میرزا قاسمی مثل تهیه میرزا قاسمی مجلسی دیگر باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه مرور می‌کنیم.

میرزا قاسمی شمالی با کته و ماهی شور

مردم شمال ایران معمولا میرزا قاسمی را یا به تنهایی با برنج کته می‌خورند یا آن را همراه با ماهی شور و کته تهیه و سرو می‌کنند. هر چند این روزها در شمال هم مصرف میرزا قاسمی با نان کاملا رایج شده است.

علت تلخ شدن میرزا قاسمی

اصلی‌ترین دلیل تلخ شدن میرزا قاسمی استفاده از بادمجان‌هایی است که زیاد تخم دارند. یکی از بهترین روش‌ها برای گرفتن تلخی بادمجان این است که بادمجان را در صورتی که کبابی نمی‌کنید حتما در آب سرد و نمک بگذارید تا تلخی آن گرفته شود. اگر هم بادمجان را کبابی می‌کنید حتما تخم‌های آن بعد از کبابی شدن بگیرید تا احتمال تلخ شدن میرزا قاسمی‌تان کم شود.

میرزا قاسمی در حجم کم

اگر دوست دارید میرزا قاسمی را در حجم کمتر درست کنید و یا فقط برای دو نفر تهیه کنید. طرز تهیه میرزا قاسمی برای دو نفر را در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها