طرز تهیه دلمه فلفل با مواد ساده و خوشمزه

طرز تهیه دلمه فلفل
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

اگر از طرفداران غذاهای خوشمزه و عجیب‌وغریب هستید، وقت آن است که با دلمه فلفل وارد یک ماجراجویی آشپزی شوید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه دلمه برگ مو را که رایج‌ترین نوع دلمه است، مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه دلمه فلفل را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه دلمه فلفل

  • فلفل دلمه ای (زرد، سبز، قرمز و نارنجی) ۸ عدد
  • برنج ۱/۵ فنجان
  • گوشت چرخ کرده ۳۵۰ گرم
  • لپه نصف فنجان
  • سبزی دلمه ۳۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی ۴ قاشق غذاخوری
  • کره ۵۰ گرم

طرز تهیه دلمه فلفل

۱. آماده کردن فلفل دلمه‌ای

آماده کردن فلفل دلمه برای تهیه دلمه فلفل

در اولین مرحله از طرز تهیه دلمه فلفل، کار را با شستن و خالی کردن داخل فلفل دلمه‌ای و برداشتن دانه‌ها و غشاها شروع کنید.

۲. آماده کردن مایه داخل دلمه

تهیه مایه دلمه

اکنون در این مرحله در یک قابلمه مناسب، گوشت چرخ‌کرده را که با پیاز در روغن خوب تفت داده‌اید و رنگش عوض شده را به برنج آبکش شده، و سبزیجات دلمه مخلوط و خوب ترکیب کنید. در نهایت هم لپه نیم پز شده را به همراه ادویه، نمک و فلفل به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند. در نهایت فلفل دلمه‌ای را به آرامی با مخلوط گوشت و برنج پر کنید.

۳. تهیه سس دلمه

در قابلمه‌ای جداگانه با گوجه فرنگی تازه، رب گوجه فرنگی و زعفران سس گوجه فرنگی خوشمزه درست کنید. برای این کار ابتدا مقداری پیاز رنده شده را در روغن تفت دهید سپس رب را به همراه گوجه تازه خرد شده اضافه کنید و خوب تفت دهید بعد زعفران آب شده را به همراه آب اضافه کنید و اجازه دهید قُل بخورد.

۴. پخت دلمه فلفل

پخت فلفل دلمه برای تهیه دلمه فلفل

در آخرین مرحله از طرز تهیه دلمه فلفل، فلفل دلمه‌ای شکم پر را در تابه‌ای عمیق بچینید و سس گوجه فرنگی را روی آن‌ها بریزید و کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید. روی حرارت ملایم با در بسته بگذارید تا زمانی که فلفل دلمه‌ای نرم شود و طعم‌ها با هم مخلوط شوند، معمولا بعد از ۴۵ تا ۶۰ دقیقه دلمه می‌پزد.

نکات تکمیلی برای تهیه دلمه

طرز تهیه دلمه فلفل

تهیه و پخت دلمه فرقی هم ندارد چه نوع دلمه‌ای باشد، طرز تهیه دلمه گوجه یا طرز تهیه دلمه کلم یا طرز تهیه دلمه بادمجان ساده، باید برای بهتر شدن آن همیشه خوب است نکات و فوت و فن‌های تهیه آن را هم با دقت بدانید.

انواع دلمه فلفل

روش تهیه دلمه فلفل دلمه‌ای هم درست مثل طرز تهیه دلمه برگ مو تنوع دارد و تنوع اصلی این غذا به شیوه تهیه سس آن برمی‌گردد. چون عده‌ای سس این غذا را شیرین و عده‌اتی ملس تهیه می‌کنند. البته اگر گیاه‌خوار هستید می‌توانید گوشت را حذف کنید و دلمه فلفل بدون گوشت بپزید.

نکاتی پیرامون انتخاب بهترین فلفل دلمه‌ای و مزه آن

برای دلمه فلفل دلمه‌ای بهتر است از فلفل دلمه‌ای‌های نر استفاده کنید. فلفل دلمه‌ای‌های نر زیرشان سه برجستگی دارد و ضخیم‌تر هستند و بعد از پخت، تلخی کمتری دارند.

اما در کنار انتخاب فلفل دلمه‌ای خوب است برای این‌که دلمه فلفل دلمه‌ای‌هایتان خوشمزه‌تر شوند، از کشمش، گردو و آلو بخارا هم داخل مواد دلمه استفاده کنید. حتی در سس دلمه تغییراتی ایجاد کنید. طرز تهیه انواع سس دلمه را می‌توانید با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

برای اینکه فلفل دلمه‌ها بعد از پخت، رنگ خود را حفظ کنند، می‌توانید قبل از پر کردن، داخل آنها را با کمی روغن مایع چرب کنید.

تهیه دلمه فلفل در فر

به جای پختن دلمه فلفل در قابلمه می‌توانید آنها را در فر هم بپزید. برای این کار، فلفل‌های پر شده را در ظرف پیرکس بچینید و روی آنها را با فویل بپوشانید سپس ظرف را در فر که از قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده است، به مدت یک تا ۲ ساعت در فر قرار دهید تا دلمه شما بپزد.

دیدگاه ها