طرز تهیه دلمه برگ مو با چاشنی رب انار – مرحله به مرحله

طرز تهیه دلمه برگ مو با چاشنی رب انار
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

فرقی ندارد دنبال یک پیش غذای ساده باشید، یا یک ناهار یا شام سبک؛ دلمه قطعا یک غذای هم خوشمزه و هم سیرکننده است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه دلمه برگ انگور شیرازی و طرز تهیه دلمه ساده را مرور کرده بودیم و اینجا می‌خواهیم طرز تهیه دلمه برگ مو با چاشنی رب انار را بررسی کنیم. تا بتوانید یک دلمه متفاوت داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو با چاشنی رب انار

  • برگ مو ۵۰۰ کرم
  • برنج ۲ پیمانه
  • لپه یک‌ونیم پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • سبزی دلمه ۳۰۰ گرم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • رب انار به مقدار لازم
  • آب به مقدار لازم

طرز تهیه دلمه برگ مو با چاشنی رب انار

۱. پختن برنج و لپه

پختن لپه و برنج برای دلمه برگ انگور با چاشنی رب انار

اولین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو با چاشنی رب انار این است که برنج را آبکش کنید. برای آبکش کردن برنج کافی است در یک قابلمه مناسب به مقدار دو سوم آب و نمک بریزید و بعد که جوش آمد برنج را آضافه کنید تا کمی نرم شود. بعد آبکش کنید.

برای تهیه لپه هم بهتر است لپه‌ای که حداقل از ۲ ساعت قبل خیسانده‌اید را در ظرفی به همراه آب روی گاز بگذارید تا بپزد. بعد که پخت آب اضافه را بگیرید و گوشه‌ای نگه دارید تا دیگر مواد داخل دلمه را آماده کنید.

۲. آماده کردن مواد میانی دلمه

پختن مایه میانی دلمه برگ انگور با چاشنی انار

در یک ماهیتابه بزرگ روی حرارت متوسط رو به بالا، یک قاشق چایخوری روغن و پیاز خرد شده را اضافه کنید. وقتی پیاز شروع به نرم شدن کرد، گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید. وقتی گوشت سرخ شد، سبزی دلمه را اضافه کنید و هم بزنید بعد برنج و لپه پخته شده را اضافه کنید و هم بزنید. به هم زدن ادامه دهید و بعد نمک، فلفل و مقداری زعفران دم کرده را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند بعد از این که مواد خوب مخلوط شدند مایه را  از روی حرارت بردارید.

۳. پیچیدن دلمه‌ها

پیچیدن دلمه برگ انگور با چاشنی رب انار

حالا و در این مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو با چاشنی رب انار برگ موهایی که از قبل در آب جوش گذاشتید تا نرم شوند را آبکشی کنید تا آبش گرفته شود. بعد آن‌ها را دانه دانه روی یک سطح صاف بگذارید. یک برگ انگور را روی سطح صاف خود پهن کنید تا سمت رگبرگ آن به سمت بالا باشد. بعد یک قاشق از مایه داخلی دلمه را در مرکز برگ انگور خود قرار دهید. دقت کنید که بسته به اندازه برگ انگور شما، مقدار پر کردن می تواند متفاوت باشد.

با شروع از ساقه، قسمت پایینی برگ انگور را روی مواد بکشید و برگ را بپیچید و ببندید. فقط به یاد داشته باشید، دلمه شما در زمانی که در قابلمه بخار می‌شود کمی منبسط می‌شود پس مراقب باشید روی برگ سوراخ نباشد چون اگر روی برگ انگور سوراخ باشد، مواد بیرون می‌آید و دلمه ترک می‌خورد.

۴. آماده کردن چاشنی رب انار و پختن دلمه برگ مو

داخل یک قابلمه نچسب که ۲ قاشق چایخوری روغن زیتون در ته آن ریخته‌اید را با برگ‌های انگور پر شده بپوشانید. حالا چاشنی دلمه را آماده کنید. برای این کار در یک ظر ف مناسب رب انار را بریزید و بعد مقداری آب و آبلیمو یا آب نارنج به همراه زعفران دم کرده و نمک و فلفل اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک دست شود. بعد این چاشنی رب انار را روی کل دلمه‌ها بریزید و در قابلمه را ببندید تا دلمه به مدت حداقل ۴۵ دقیقه تا یک ساعت با حرارت کم بپزد.

بهتر است به جای استفاده از رب انار صنعتی خودتان رب انار خانگی درست کنید. طرز تهیه رب انار خانگی را می‌‌توانید در کتاب کاله مرور کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه دلمه برگ مو

طرز تهیه دلمه برگ مو با چاشنی رب انار

پختن دلمه به تنهایی کار جالبی است اما خوب است برای تهیه آن به نکات و فوت‌وفن‌های آن هم آشنا شوید. در ادامه این فوت و فن‌ها را مرور می‌کنیم.

دلمه برگ مو با برنج آبکش یا دمی

برای تهیه برنج دلمه فرقی ندارد که برنج را آبکش کرده باشید یا دمی فقط دقت کنید لازم نیست حتما برنج کاملا پخته باشد بنابراین اگر می‌خواهید آن را آبکش کنید هم می‌توانید.

سبزی‌های مناسب دلمه

عموما سبزی دلمه شامل گشنیز، مرزه، تره و پیازچه می‌شود اما در برخی از شهرهای ایران از جمله شهرهای شمالی سبزی‌های محلی همان شهر هم در دلمه استفاده می‌شود.

انواع چاشنی و سس دلمه

برای پخت دلمه از چاشنی‌ها یا سس‌های مختلفی استفاده می‌شود مثلا در اکثر دلمه‌ها از ترکیب آبغوره و آب و شکر یا آبلیمو استفاده می‌شود اما در برخی دیگر از انواع دلمه از جمله دلمه شیرازی از آب گوشت یا حتی آب رب استفاده می‌شود. طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

حتی آب گوجه هم که با ادویه‌های مناسب ترکیب شده باشد می‌تواند گزینه خوبی برای سس دلمه شما باشد. حتی برخی به قابلمه‌ای که دلمه را در آن می‌پزند قاچ لیمو یا آلو خشک اضافه می‌کنند. گوجه یا گوجه سبز هم می‌توانند گزینه خوبی برای دلمه ملس باشند. اگر دوست دارید سس مخصوص داشته باشید می‌توانید طرز تهیه دلمه برگ مو؛ همراه با سس مخصوص دلمه را هم مرور کنید.

دیدگاه ها