طرز تهیه دلمه برگ انگور تصویری

طرز تهیه دلمه برگ انگور تصویری
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

برگ انگور پر شده یا دلمه برگ مو یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی، ترکی و مدیترانه‌ای است. این غذای خوشمزه اما جزییات جذابی دارد که در ادامه این مطلب آن را مرور می‌کنیم. قبلا در کتاب کاله تهیه انواع دلمه از جمله طرز تهیه دلمه بادمجان و طرز تهیه دلمه کلم را آموزش داده بودیم و اینجا می‌خواهیم طرز تهیه دلمه برگ انگور را به صورت تصویری بررسی کنیم.

مواد اولیه برای تهیه دلمه برگ انگور

  • برگ انگور ۳۰ تا ۶۰ برگ
  • برنج ۲ پیمانه
  • لپه نصف فنجان
  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • سبزی دلمه یک پیمانه
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم
  • رب انار ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه دلمه برگ انگور

۱. آماده کردن برگ های انگور

اولین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ انگور درست مثل طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی این است که برگ‌های انگور را خوب بشویید و بعد شاخه اضافه را بگیرید و روی آن‌ها آب داغ بریزید و یک در رویش بگذارید تا نرم شود که بتوانید راحت‌تر دلمه‌هایتان را شکل دهید. بعد از این که رنگ دلمه‌ها عوض شد آن‌ها را از آب داغ خارج کنید.

۲. آماده کردن لپه و برنج

در دومین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ انگور ابتدا لپه را که بهتر است از قبل خیس خورده بگذارید تا بپزد.

دقت کنید که برنج دلمه را باید آبکش کنید بنابراین ابتدا برنج را خیس کنید بعد در یک قابلمه مناسب آب، مقداری نمک و کمی روغن بریزید تا جوش بیاید و بعد برنج را اضافه کنید تا کمی نرم شود بعد آبکش کنید و بگذارید کناری بماند. هر چند اگر برنج دم کرده از قبل هم دارید می‌توانید همان را اضافه کنید. یا حتی برنج را کاملا کته کنید و همان را برای داخل برگ دلمه استفاده کنید.

۳. آماده کردن مایه میانی دلمه

سومین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو این است که ابتدا پیاز را خرد کنید و بگذارید داخل روغن سرخ شود. بعد از این‌که پیاز نرم و طلایی شد، گوشت چرخ‌کرده را به پیاز اضافه کنید و هم بزنید تا خوب سرخ شود و همزمان ادویه‌های لازم را اضافه کنید و بعد که خوب سرخ شد، سبزی‌های دلمه را بریزید و تفت دهید. بعد لپه را اضافه کنید و خوب مواد را با هم مخلوط کنید.

۴. پیچیدن برگ انگورها

نحوه پیچیدن برگ مو

حالا به مرحله جذاب تهیه دلمه برگ انگور رسیده‌ایم. این مرحله نوعی مدیتیشن است پس با حوصله آن را انجام دهید. کافی است برگ انگور را روی یک سطح صاف بگذارید و مقداری از مواد میانی را روی برگ بریزید و بعد هر طور دوست دارید برگ را بپیچید طوری که کاملا بسته شود و مواد بیرون نیاید. البته می‌توانید برگ را به شکل لوله هم در بیاورید که روش انجام هر دو را می‌بینید.

۵. پخت دلمه برگ انگور

پخت دلمه برگ مو

در آخرین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو مقداری آب جوشیده بردارید و کمی رب انار به همراه نمک و فلفل و البته مقداری زعفران دم کرده اضافه کنید و خوب هم بزنید بعد مقداری آبلیمو هم بریزید و بگذارید خوب بجوشد در نهایت این مایع آماده شده را روی قابلمه دلمه‌های برگ مو که چیده‌اید، بریزید و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید دلمه شما بپزد. بهتر است دلمه شما حداقل یک ساعت با حرارت ملایم بپزد تا خوب همه مواد نرم شود.

نکات مهم:

اگر دوست دارید دلمه برگ انگور شما ملس باشد می‌توانید مقداری شکر هم به مایع اضافه کنید.

بهتر است برای خوشمزه‌تر شدن دلمه مقداری آلو خشک که از قبل خوب خیس خورده به مایع پخت دلمه اضافه کنید.

طرز تهیه دلمه برگ انگور

نکات تکمیلی برای تهیه دلمه برگ مو

پخت دلمه برگ انگور یکی از کارهایی است که نسبتا زمان‌بر است اما می‌تواند بسیار جذاب باشد چون حاصل این زمان یک غذای خاص و خوشمزه است که می‌توانید هر از گاهی انجام دهید. اما خوب است نکات و فوت و فن های تهیه دلمه برگ انگور را هم بدانید تا دلمه خوشمزه‌تری داشته باشید.

نکاتی در مورد انتخاب برگ انگور

اگر می‌خواهید دلمه شما شکل زیبا و طعم لطیفی داشته باشد حتما از برگ‌های انگور تازه، سبز روشن و سایز کوچک استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هرچه اندازه دلمه شما کوچکتر باشد، بهتر و قابل خوردن‌تر می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید دلمه را در یک شام رسمی یا مهمانی خاص سرو کنید، حتما آن‌ها را تا حد امکان کوچک بپیچید.

اگر به برگ‌های تازه انگور دسترسی ندارید، می‌توانید از برگ‌های انگور که ترشی شده‌اند، استفاده کنید. ترشی برگ انگور کمی شور و ترش است. اما بهترین راه برای دسترسی به برگ‌های انگور همیشه این است که آن‌ها را در یخچال خود نگهداری کنید. روش نگهداری برگ مو را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

دلمه ترش یا شیرین، مسئله این است

بعضی‌ها دوست دارند دلمه برگ انگورشان را شیرین سرو کنند. اگر دلمه شیرین را به ترش و شور ترجیح می‌دهید، می‌توانید شکر و سرکه را به ۵۰۰ میلی‌گرم آب اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد و کم شود به این ترتیب شما نوعی شربت درست کرده‌اید که غلیظ است و می‌توانید آن را روی دلمه داخل قابلمه بریزید و بگذارید چند دقیقه بپزد. بعد از ۸ تا ۱۰ دقیقه دلمه شما آماده سرو است. لذت ببرید!

سبزی‌های دلمه را بشناسید

برای تهیه سبزی دلمه باید دقت کنید که ترکیب سبزی‌ها چقدر باشد. سبزی دلمه شامل مرزه، جعفری، شوید، تره، نعناع، ترخون و پیازچه و کمی ریحان است. که نسبت جعفری و تره باید بیشتر باشد.

روش‌های سرو دلمه

دلمه‌ای که به صورت گرم یا سرد سرو می‌شود به تنهایی بسیار خوشمزه است و نیازی به مخلفات چندان ندارد. اما یک همراه خوب برای دلمه قطعا ماست و خیار است. شاید سرو این غذا با انواع ترشی هم خالی از لطف نباشد.

انواع دلمه‌های خوشمزه

برگ مو دلمه تنها یکی از غذاهای شکم پر ایرانی و ترکی است. بادمجان شکم پر یکی دیگر از انواع دلمه است که اگر خوشمزه‌تر نباشد به اندازه دلمه برگ مو خوشمزه است. فلفل دلمه‌ای شکم پر هم نوعی دلمه است که علاوه بر طعم بی‌نظیر، فواید تغذیه‌ای فراوانی دارد. به طور کلی دلمه یک غذای بسیار مغذی است که به راحتی می‌تواند یک رژیم غذایی سالم برای کل خانواده ایجاد کند. اما یکی از جذاب‌ترین دلمه‌ها دلمه شیرازی است که می‌توانید طرز تهیه دلمه شیرازی را به همراه طرز تهیه دلمه ترکیه‌ای در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها