طرز تهیه دلمه بادمجان ساده و فوری خانگی با و بدون گوشت

طرز تهیه دلمه بادمجان ساده
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

دلمه از آن دسته غذاهایی است که می‌توانید هم با برگ انگور درست کنید هم با بادمجان و گوجه. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه انواع دلمه برگ مو از جمله طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی را بررسی کرده بودیم اما در ادامه طرز تهیه دلمه بادمجان ساده را هم با گوشت، هم بدون گوشت مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه دلمه بادمجان ساده بدون گوشت

  • بادمجان دلمه‌ای ۴ عدد
  • برنج ۱ پیمانه
  • لپه یک‌دوم پیمانه
  • پیاز ۲ عدد
  • رب گوجه ۴ قاشق غذاخوری
  • سبزی دلمه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • ادویه، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه دلمه بادمجان ساده بدون گوشت

۱. آماده کردن لپه و برنج

اولین مرحله از طرز تهیه دلمه بادمجان ساده درست مثل طرز تهیه دلمه برگ انگور مجلسی  این است که لپه و برنج را آماده کنید. برای این کار لپه را که از قبل در آب خیس خورده، با مقداری آب حداقل به مدت ۳۰ دقیقه نیم پز کنید و بعد آبکش کنید. حالا برای تهیه برنج، برنجی که از قبل خیس خورده را در آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۵ دقیقه نیم پز شود بعد آبکش کنید.

۲. تهیه سس دلمه

آماده کردن سس برای دلمه شیرازی

برای تهیه سس دلمه بادمجان ساده در یک قابلمه مناسب روغن بریزید و بگذارید کمی داغ شود بعد پیاز را اضافه کنید و بگذارید تا طلایی شود. بعد که پیاز آماده شد رب گوجه را اضافه کنید و تفت دهید. رب که کمی سرخ شد ادویه، نمک و فلفل را به مخلوط پیاز و رب اضافه کنید. در نهایت به میزان یک لیتر آب اضافه کنید و اجازه دهید که سس روی حرارت متوسط جا بیافتد. اگر دوست دارید با انواع سس دلمه برگ مو که می‌توانید برای هر دلمه استفاده کنید آشنا شوید، به کتاب کاله مراجعه کنید.

۳. آماده کردن بادمجان‌ها

خالی کردن بادمجان برای تهیه دلمه بادمجان ساده

در این مرحله نوبت آن است که بادمجان‌ها را آماده کنید. برای این کار سر بادمجان را با چاقو ببرید و بعد داخل بادمجان را با چاقو به گونه‌ای که به دیواره بادمجان ضربه‌ای نخورد خالی کنید. (اگر دوست داشتید می‌توانید داخل بادمجان را با قاشق هم خالی کنید.)

۴. آماده کردن مایه داخل دلمه

آماده کردن مواد داخل دلمه بادمجان

در این مرحله از طرز تهیه داخل‌هایی که از شکم بادمجان خالی کرده بودید را با چاقو ساطوری کنید تا ریز شود. بعد در یک ماهیتابه مناسب روغن بریزید و بعد که داغ شد سر بادمجان را بگذارید تا سرخ شود وقتی سر بادمجان سرخ شد آن را از ماهیتابه خارج کنید و بادمجان‌های ساطوری شده را بریزید و تفت دهید. اجازه دهید بادمجان کاملا با روغن سرخ شود و بپزد. بعد به ترتیب برنج، لپه و سبزیجات را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا مایه داخل دلمه آماده شود.

۵. پخت دلمه بادمجان

پر کردن بادمجان برای تهیه دلمه بادمجان ساده

اکنون وقت آن است که مایه دلمه را داخل بادمجان‌هایی که خالی کردید بریزید و بعد در بادمجان‌ها را بگذارید و دلمه بادمجان را در قابلمه سس بگذارید و اجازه دهید دلمه به مدت یک‌ونیم ساعت تا ۲ ساعت بپزد.

نکته: بادمجان را به صورت کامل از مواد پر نکنید چون در حین پخت مواد حجم پیدا می‌کنند و ممکن است از بادمجان سر ریز شود.

نکته: نباید آب سس روی دلمه را بگیرد. همین که نصف بادمجان داخل سس باشد کافی است.

نکات تکمیلی برای تهیه دلمه بادمجان

نکات تکمیلی برای تهیه دلمه بادمجان

تهیه و پخت دلمه هم درست مثل طرز تهیه دلمه برگ انگور و طرز تهیه دلمه گوجه نکات و فوت‌وفن‌هایی دارد که باید هنگام پخت به آن‌ها دقت داشته باشید.

طرز تهیه دلمه بادمجان ساده با گوشت

دلمه بادمجان ساده بدون گوشت را درست مثل دلمه بادمجان ساده با گوشت می‌توانید تهیه کنید تنها تفاوت این دلمه وجود گوشت چرخ‌کرده است که در مرحله تهیه مایه میانی دلمه باید بعد از تفت دادن پیاز آن را هم تفت دهید تا خوب سرخ شود و باقی موارد را عینا تکرار کنید.

سبزیجات دلمه بادمجان

سبزی دلمه بادمجان مثل سبزی دلمه برگ مو شامل تره، ریحان، شوید، نعناع، ترخون، جعفری، مرزه و گشنیز می‌شود. می‌توانید هم از سبزی تازه برای تهیه این دلمه استفاده کنید هم از سبزی خشک.

دلمه بادمجان با بادمجان سرخ شده

برای تهیه دلمه بادمجان سرخ شده، بعد از این که بادمجان را خالی می‌کنند در روغن سرخ می‌کنند تا نرم شود و مزه بهتری بگیرد بعد آن را با دقت با مواد میانی دلمه پر می‌کنند. اگر اهل دلمه هستید می‌توانید طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

++

دیدگاه ها