طرز تهیه شیرینی خرمایی بدون فر، به سادگی و در خانه

طرز تهیه شیرینی خرمایی بدون فر
آسان
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی خرمایی یکی از سنتی‌ترین شیرینی‌های ایران به حساب می‌آید که در شهرهایی مانند کرمان، شمال و خوزستان به روش‌های متفاوت درست می‌شود. این شیرینی خوشمزه را شاید با نام نان خرمایی یا کلمپه هم در بازار شنیده باشید که عطر و بوی آن در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر پخش می‌شود. اگر روزی هوس خوردن آن را کردید، کافی است طرز تهیه شیرینی خرمایی بدون فر را اینجا بخوانید تا بتوانید به سادگی آن را در خانه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی خرمایی بدون فر

  • آرد دو لیوان
  • روغن‌مایع دو قاشق عذاخوری
  • ماست دو قاشق غذاخوری
  • شیر یک‌سوم لیوان
  • شکر دو قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ یک عدد
  • بیکینگ‌پودر یک قاشق مرباخوری
  • وانیل به مقدار لازم

موادمیانی شیرینی خرمایی

  • خرما یک لیوان
  • دارچین یک قاشق چای‌خوری
  • هل یک قاشق چای‌خوری
  • زرده تخم‌مرغ یک عدد
  • کنجد به مقدار لازم
  • زعفران دم‌کرده نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه شیرینی خرمایی بدون فر

۱. خمیر را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی خرمایی بدون فر باید مانند مراحل پخت کیک ساده، مواد لازم را از ۳۰ دقیقه قبل آماده کنید تا هم‌دمای محیط شوند. حال در یک کاسه مناسب تخم‌مرغ، شکر، ماست، روغن، شیر و وانیل را بریزید. آن‌ها را با مخلوط‌کن برای چند دقیقه خوب هم بزنید. آرد و بیکینگ‌پودر را در ظرفی جداگانه الک کرده و به مخلوط اضافه کنید. در ادامه مخلوط را به آرامی هم بزنید تا خمیری نرم به دست بیاید. در این‌جا خمیر نباید به دست‌تان بچسبد. ظرف خمیر را با یک حوله یا دستمال تمیز خوب بپوشانید. خمیر شیرینی خرمایی را برای استراحت ۳۰ دقیقه‌ای در دمای محیط قرار دهید.

۲. مواد میانی را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی خرمایی بدون فر نوبت به خرماها می‌رسد. خرماها را خوب بشویید. پوست آن‌ها را بگیرید سپس با کمک چاقو هسته‌ آن‌ها را بیرون بیاورید. حال خرماهای پوست‌گرفته، دارچین و هل را داخل مخلوط‌کن بریزید تا با یکدیگر خوب مخلوط شوند. اگر مخلوط‌کن نداشتید می‌توانید خرماها را با پشت چنگال له کنید. آن را در یک کاسه ریخته و پودر هل و دارچین را به آن اضافه کنید. در نهایت همه مواد را با دست مخلوط کنید. با توجه به ذائقه و سلیقه‌تان مقداری از خرما را برداشته و در دستان خود گرد کرده و با فاصله از هم در یک سینی قرارشان دهید.

۳. شیرینی خرمایی را آماده کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی خرمایی باید به اندازه یک گردو از خمیر بردارید. آن را در کف دست یا روی سطح کارتان پهن کنید. یکی از خرماهای گردشده را در وسط آن قرار دهید. خمیر را جمع کنید. خمیر جمع‌شده را با کمک یک چاقوی تیز به شش قسمت برش دهید. این کار را تا جایی تکرار کنید که خمیر و خرماها تمام شوند. شما با وجود خرما می‌توانید کماچ سهن خانگی که یک شیرینی کرمانی پرطرفدار است را هم امتحان کنید.

۴. تابه را آماده کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی خرمایی بدون فر نوبت به پخت شیرینی‌ها می‌رسد. ابتدا قابلمه را که زیرش شعله پخش‌کن گذاشته‌اید را به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا خوب گرم شود. کف تابه یا قابلمه نسوزتان را با کمی روغن چرب کنید. خمیرها را به آرامی و با فاصله از هم داخل تابه بچینید. روی ‌آن‌ها را رومال کرده و کمی کنجد بپاشید. در تابه را با دم‌کنی مناسب ببندید. در نهایت تابه را برای ۱۵ دقیقه روی شعله پخش‌کن با حرارت کم بگذارید تا شیرینی‌ها خوب بپزند. پیشنهاد ما خواندن طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه برای روزهای تعطیل‌تان است.

دستور تهیه شیرینی خرمایی بدون فر

نکات تکمیلی پخت شیرینی خرمایی بدون فر

شیرینی خرمایی یکی از سنتی‌ترین شیرینی‌های ایرانی محسوب می‌شود که می‌توان آن را به راحتی برای عصرهای دل‌انگیز بهاری یا زمستان درست کرد. با توجه به دستور ساده این کلوچه، در ادامه نکات تکمیلی گفته شده است که به شما در تهیه هرچه بهتر آن کمک خواهد کرد.

تهیه نان شیرینی خرمایی در فر

طرز تهیه شیرینی خرمایی در فر

برای تهیه شیرینی خرمایی در فر باید مراحل تهیه را طبق موارد گفته‌شده در بالا پیش بروید. فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد از ۱۰ دقیقه قبل گرم کنید. روی سینی فر را کاغذ روغنی بیاندازید. گلوله‌های خرمایی را با فاصله از هم داخل آن بچینید. شیرینی خرمایی‌ها بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پخته می‌شوند. با طلایی شدن روی شیرینی‌ها، سینی فر را بیرون بیاورید. آن‌ها را در دمای محیط بگذارید تا خنک شوند. در نهایت آن‌ها را از سینی فر بیرون بیاورید و در ظرف مورد‌ نظر بچینید. برای دورهمی‌هایتان از پای سیب و دارچین غافل نشوید.

مواد میانی شیرینی خرمایی

شیرینی خرمایی که آن را با نام نان خرمایی هم می‌شناسند با مواد گوناگونی پر می‌شود. خرما پایه اصلی آن است اما در کنار خرما می‌توانید از گردو خردشده هم استفاده کنید. در کنار ادویه‌هایی مانند دارچین و هل می‌توانید زنجبیل هم به کار ببرید. اگر از زنجبیل در این دستور استفاده کردید حتما طرز تهیه نان زنجبیلی را هم برای وعده‌ صبحانه در کتاب کاله مطالعه کنید.

قالب خمیر شیرینی خرمایی

انواع مدل‌‌های شیرینی خرمایی بدون فر

شیرینی خرمایی را می‌توانید به اشکال متنوعی قالب‌زنی کنید تا جلوه‌ای جذاب‌تر داشته باشد.

  • روش ساده خط‌خطی: گلوله‌های خرما را روی خمیر پهن شده قرار دهید و با چاقو چند برش ساده روی آن‌ها ایجاد کنید. این روش سریع و آسان است.
  • قالب‌زنی با قالب‌های متنوع: خمیر را پهن کرده و مواد خرمایی را داخل آن قرار دهید. سپس با قالب‌های مخصوص شیرینی‌پزی، طرح‌های دلخواه را روی خمیر ایجاد کنید.
  • قالب‌زنی رولی: خمیر را پهن کنید و مواد خرمایی را در وسط آن قرار دهید. سپس خمیر را از یک طرف رول کرده، بخش‌های اضافه را برش بزنید و از طرف دیگر هم رول کنید. در نهایت، با چاقو یا کاتر، طرح‌های دلخواه را روی رول ایجاد کنید.
  • قالب‌زنی بدون قالب: اگر قالب ندارید، خمیر را با وردنه به ضخامت حدود نیم سانتی‌متر پهن کنید. مواد خرمایی را وسط آن قرار داده و از دو طرف رول کنید. اضافه‌ها را برش بزنید و روی رول را به شکل دلخواه طرح بزنید.

تزئین شیرینی خرمایی

شیرینی خرمایی از آن دسته شیرینی‌هایی است که برای عصرانه و دورهمی‌های در روزهای مختلف سال به راحتی می‌توان درست و تزئین کرد. شما می‌توانید مقداری عسل روی هر یک از این شیرینی‌ها بمالید. در ادامه روی آن‌ها کنجد، خرفه، سیاه‌دانه، پودر پسته یا خلال بادام بپاشید. برای پذیرایی از میهمان‌هایتان کنار شیرینی خرمایی می‌توانید شیرینی حلزونی دارچینی هم درست کنید.

دیدگاه ها