طرز تهیه پای سیب و دارچین کافی شاپی در خانه

طرز تهیه پای سیب و دارچین
متوسط
8 نفر
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

پای سیب شیرینی خوشمزه‌ای است که به شکل‌‌ها و اندازه‌‌های مختلف در شیرینی‌فروشی‌ها می‌توان دید. پای‌ در هر جای دنیا به روش‌های متفاوتی درست می‌شود اما طعم فوق‌العاده سیب و عطر دارچین در همه آن‌ها حرف اول را می‌زند. سنتی‌ترین دستور آن، تهیه پای سیب کاراملی است که درست کردن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با درست کردن پای سیب‌و‌دارچین می‌توانید به دیدن دوستان‌تان بروید و آن‌ها را خوشحال کنید. در ادامه طرز تهیه پای سیب و دارچین را به روش کافی‌شاپی برایتان خواهیم گفت تا در خانه برای عزیزان‌تان درست کنید.

مواد لازم برای تهیه پای سیب و دارچین

  • سیب برش خرده بدون هسته ۹ فنجان
  • شکر سه‌چهارم پیمانه
  • آرد همه‌منظوره یک‌سوم فنجان
  • آب‌لیمو ۲ قاشق غذاخوری
  • دارچین ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک یک‌هشتم قاشق چای‌خوری
  • کره خرد شده بدون نمک ۲ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه خمیر پای سیب و دارچین

  • آرد همه‌منظوره دو و یک‌چهارم فنجان
  • پنیر خامه‌ای سرد سه‌چهارم فنجان
  • کره سرد بدون نمک ۱۲ قاشق غذاخوری
  • خامه فرم‌گرفته سرد ۳ قاشق غذاخوری
  • شکر سفید ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه پای سیب و دارچین

۱. خمیر را آماده کنید

آماده کردن خمیر پای سیب و دارچین

در اولین مرحله از طرز تهیه پای سیب و دارچین به سراغ آماده کردن خمیر پای سیب‌تان بروید. بنابراین یک کاسه مناسب انتخاب کنید تا در آن آرد، نمک و شکر را مخلوط کنید. سپس کره سرد و پنیر‌ خامه‌ای را به صورت مکعبی ببرید و داخل کاسه بریزد. با کمک مخلوط‌کن یا یک چاقوی تیز آن‌ها را برش دهید تا شبیه خرده‌های درشت با تکه‌هایی اندازه نخود شوند. در ادامه خامه سرد را هم روی خمیر بریزید و با کمک کاردک خمیر را برش دهید تا توده‌های مرطوبی از خمیر در ظرف شکل بگیرد. حال خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید و در صفحه شیرینی‌پزی فشرده‌اش کنید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید. خمیر را برای دو روز در یخچال بگذارید. پیشنهاد ما به شما خواندن مطلب طرز تهیه پای سیب ترکیه ای در کتاب کاله است.

۲. خمیر را شکل دهید

در دومین مرحله از طرز تهیه پای سیب و دارچین یک تکه از خمیر را باید از یخچال خارج کنید و آن را روی یک سطح تمیز به صورت دایره ۳۳ سانتی‌متری پهن کنید. یادتان باشد که سطح کارتان را اصلا آردپاشی نکنید تا راحت‌تر بتوانید خمیر را باز کنید. برای بلند کردن خمیر از سوهان شیرینی‌پزی هم می‌توانید کمک بگیرید. حال خمیر را به یک بشقاب پای ۲۲ سانتی‌متری منتقل کنید. بشقاب را مجدد داخل یخچال قرار دهید. تکه دیگر خمیر را از یخچال بیرون بیاورید و آن را به شکل یک دایره ۳۹ سانتی‌متری در بیاورید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید. خمیر را داخل یخچال بگذارید و به سراغ آماده کردن فیلینگ میوه بروید.

۳. فیلینگ را آماده کنید

حال در سومین مرحله از طرز تهیه پای سیب و دارچین قبل از آماده کردن فیلینگ سیب، فر را با دمای ۲۱۸ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سینی فر را در قسمت پایینی آن نزدیک به مرکز بگذارید تا گرم شود. یک کاسه مناسب انتخاب کنید و سیب‌های خردشده، سه‌چهارم فنجان شکر، یک‌سوم فنجان آرد همه‌منظوره، آب‌لیمو، دارچین و نمک را در یک کاسه مخلوط کنید. ۱۵ دقیقه زمان دهید تا مواد با یک دیگر بمانند. شما هم در این مدت گاهی مواد فیلینگ را هم بزنید. حال ظرف پای خود را از یخچال بیرون بیاورید و تمامی مواد فیلینگ را داخل پوسته پایینی آن بریزید. کره‌های خردشده مکعبی‌شکل را روی فیلینگ بریزید. پای سیب فرانسوی را هم حتما امتحان کنید.

۴. روی پوسته پای سیب را برش بزنید

انداختن پوسته رویی پای سیب و دارچین

در چهارمین مرحله از طرز تهیه پای سیب و دارچین قبل از قرار دادن پوسته رویی روی ظرف باید لبه‌های پوسته پایینی را با آب سرد بمالید و خمیرهای اضافه روی لبه را برش دهید. شما باید لبه آن را به سمت بالا ببرید. برای آن‌که طرح فلوت روی پوسته خمیر پای سیب بیاندازید باید با انگشت اشاره و شست، انگشت اشاره دیگر خود را فشار دهید. بهتر است چند شکاف در پوسته بالایی ایجاد کنید تا پای سیب بیرون بیاید.

۵. پای سیب را داخل فر بگذارید

پخت پای سیب و دارچین

در ادامه طرز تهیه پای سیب، مابقی دارچین و شکر را با یکدیگر مخلوط کنید و روی پوسته بریزید. پای سیب را برای ۱۵ دقیقه در فر با دمای ۲۱۸ سانتی‌گراد بگذارید. اگر پوسته‌ پای در فر خیلی زود قهوه‌ای شد باید یک سوراخ در مرکز آن ایجاد کنید. یک فویل مربعی شکل ببرید و روی پای سیب خود به صورت آزادانه بگذارید. درست کردن شربت سیب را فراموش نکنید.

۶. پای سیب را سرو کنید

پای سیب و دارچین

در آخرین مرحله طرز تهیه پای سیب دمای فر را به ۱۷۶ درجه سانتی‌گراد کاهش دهید. یک ورقه پخت زیر پای سیب بگذارید و ۴۵ دقیقه دیگر زمان دهید تا بپزد. بعد از بیرون آوردن پای سیب از فر، آن را برای دو تا سه ساعت روی پیشخوان قرار دهید تا کامل خنک شوندو با این‌کار فیلینگ پای سیب هم غلیظ‌تر خواهد شد. اگر طعم عطر سیب و دارچین را دوست دارید می‌توانید کیک سیب و دارچین را هم امتحان کنید.

دستور تهیه پای سیب و دارچین

نکات تکمیلی برای پخت پای سیب و دارچین

طرز تهیه پای سیب یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که در روزهای تعطیل می‌توانید برای خود و عزیزان‌تان انجام دهید. پس برای پخت بهتر آن می‌توانید نکات زیر را بخوانید.

استفاده از سیب در تهیه پای سیب و دارچین

استفاده از سیب تازه در طرز تهیه پای سیب و دارچین

شما در طرز تهیه کیک سیب و دارچین از هر نوع سیب سالمی می توانید استفاده کنید اما پیشنهاد ما به شما استفاده از سیب سبز است. دلیل استفاده از سیب سبز، بافت سفت و طعم ترش آن است. ترکیب مزه ترش سیب سبز با دارچین و شکر طعم فوق‌العاده‌ای به کیک می‌دهد که باورش برایتان سخت است. از سویی دیگر بافت سیب سبز به حفظ شکل کیک در طول پخت کمک می‌کند. طرز تهیه تارت میوه‌ای از دیگر شیرینی‌های کتاب کاله است که طرف‌داران بسیاری دارد.

روش نگهداری پای سیب

اگر پای سیب‌تان را می‌خواهید در دمای اتاق نگه‌دارید فقط باید دور آن را فویل یا پلاستیک بپوشانید تا بتوانید دو روز پای را حفظ کنید. از سویی دیگر پای سیب پخته‌نشده را پلاستیک پیچیده و داخل یک ظرف دربسته بگذارید. با این روش تا دو ماه می‌توانید آن را نگه دارید. فقط قبل از پخت آن را یک‌شبانه‌روز داخل یخچال بگذارید تا یخ‌زدایی شود سپس با دمای گفته‌شده در بالا بپزید.

جلوگیری از خیس شدن پوسته پایینی پای سیب

جلوگیری از خیس شدن پوسته زیری پای سیب

در طرز تهیه پای سیب‌و‌‌دارچین برای جلوگیری از خیس شدن پوسته پایینی باید هنگام ریختن مخلوط پای سیب در آن از نبود مایع اضافی همراه مخلوط سیب مطمئن شوید. شما باید مایع اضافه آن را دور بریزید چراکه باعث خیس شدن پوسته می‌شود. شما باید بدانید که سیب‌ها حین پخت، رطوبت خود را به اندازه کافی آزاد می‌کنند. طرز تهیه اوتمیل سیب و دارچین را هم در برنامه روزهای تعطیل‌تان بگذارید.

تفاوت پای و تارت

گذر زمان پای و تارت را که با مواد‌های مختلف پر و به عنوان یک وعده‌غذایی سرو می‌شد را وارد دنیای شیرینی‌پزی کرد. طرز تهیه پای سیب زمینی را که یکی از همان غذاهای خوشمزه است می‌توانید در کتاب کاله بخوانید. از مهم‌ترین تفاوت‌های پای و تارت قالب و خمیر آن است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

تفاوت قالب تارت و پای

مهم‌ترین تفاوتی که برای این دو دسر قائل می‌توان قائل شد نوع قالب‌‌‌شان است. قالب پای نسبت به تارت عمیق‌تر و تنوع بیشتری دارد از سویی دیگر قالب تارت کم‌عمق و دارای دیواره عمود است.

تفاوت خمیر تارت و پای

طرز تهیه خمیر در دسر پای و تارت کامل با یکدیگر فرق دارد. در طرز تهیه پای سیب فرانسوی از خمیر معمولا به عنوان پایه و لایه رویی استفاده می‌کنند که به آن دبل‌کراست (Double Crust) می‌گویند. خمیر پایه شیرینی پای سیب فرانسوی از آرد و کره درست می‌شود. این خمیر مزه خاصی ندارد و تمام مزه خود را از فیلینگ یا موادی که داخلش می‌ریزند، می‌گیرد. می‌توان گفت از خمیر پای تنها به عنوان پایه و نگه‌داشتن مواد و ایجاد بافت خمیری استفاده می‌شود. در دستور تهیه دسر تارت تنها از خمیر پایه استفاده می‌شود که به آن سینگل کراست (Single Crust) می‌گویند. قالب تارت عمق کم‌تری نیاز دارد پس مزه بیشتری از آن حس شود. باید بدانید که خمیر تارت نسبت به پای تنوع بیشتری دارد. طرز تهیه تارت لیمو خانگی را در کتاب کاله بخوانید.

نحوه سرو پای

نحوه سرو پای سیب و دارچین

برای تزئین این شیرینی می‌توانید روی‌ آن سس فرانسوی، پودرقند و خامه کیک بریزید و برای سرو هم می‌توانید یک برش از آن را کنار یک استکان چای قند‌پهلو با عطر هل یا چای لاته بگذارید.

دیدگاه ها