طرز تهیه دونات برای ۴ نفر با دستور ساده، سریع و خوشمزه

طرز تهیه دونات برای ۴ نفر
آسان
۴ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

دونات شیرینی محبوب بچه‌ها، جای خود را در دل بزرگترها هم توانسته باز کند. این شیرینی خوشمزه با آن رنگ‌و لعاب‌های زیبایش یکی از بهترین گزینه‌ها برای پذیرایی در جشن تولد و میهمانی‌ها به حساب می‌آید. مواد اصلی آن آرد، شکر، کره و آب است که به راحتی در هر منزلی پیدا می‌شود و برای تهیه آن حتما نیازی به شیر و مخمر ندارید چراکه می‌توانید با خواندن طرز تهیه دونات خانگی با آب به آسانی در منزل آن را درست کنید. اگر روزی خواستید آن را با دستوری ساده و سریع در تعداد کم درست کنید حتما طرز تهیه دونات برای ۴ نفر را در این مطلب بخوانید.

مواد لازم برای تهیه دونات برای ۴ نفر

  • مخمر خشک فعال یک و یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • آب گرم دو قاشق غذاخوری
  • آرد همه‌منظوره دو فنجان
  • شیر گرم‌شده یک‌دوم فنجان
  • کره دو قاشق غذاخوری
  • زرده تخم‌مرغ دو عدد
  • شکر چهار قاشق چای‌خوری
  • نمک یک قاشق چای‌خوری
  • پودر دارچین یک قاشق چای‌خوری
  • روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم
  • شکر یک و یک‌دوم فنجان
  • پودر دارچین دو قاشق چای‌خوری

طرز تهیه دونات برای چهار نفر

۱. خمیر را آماده کنید

آماده کردن خمیر دونات برای چهار نفر

در اولین مرحله از طرز تهیه دونات برای ۴ نفر ، ابتدا باید خمیر آن را درست کنید. مخمر را با آب ولرم مخلوط کنید تا مایه آن کامل حل شود. پنج دقیقه زمان دهید تا مخمرتان کف کند. عمل نکردن مخمر به معنای گذشتن تاریخ مصرف آن است پس مخمر جدید را جایگزین آن کنید. آرد، شیر، شکر، نمک، کره، زرده تخم‌مرغ، دارچین و مخلوط مخمر را با سرعت متوسط و با کمک هم‌زن با یکدیگر مخلوط کنید. خمیر را با کاردک داخل کاسه جمع و با سرعت کم مجدد مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید. در ادامه سرعت هم‌زن را کم‌کم زیاد کرده و برای سه دقیقه دیگر مجدد هم بزنید. طرز تهیه خمیر پیراشکی فوری را در کتاب کاله بخوانید.

۲. به خمیر استراحت دهید

استراحت خمیر دونات

در دومین مرحله از طرز تهیه دونات برای ۴ نفر خمیر را از سمت پایین به وسط کاسه جمع کنید سپس کمی آرد روی آن بپاشید تا پوسته‌پوسته نشود. حال یک نایلون یا حوله تمیز روی آن بیاندازید و در دمای اتاق برای یک ساعت به آن استراحت دهید تا خوب پف کند. با خواندن طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار به راحتی می‌توانید با کم کردن مواد لازم آن را هم برای چهار نفر درست کنید. از مطلب طرز تهیه خمیر پیراشکی با خمیرمایه  برای تهیه این دونات‌ها می‌توانید استفاده کنید.

۳. خمیر را قالب بزنید

در سومین مرحله از طرز تهیه دونات برای چهار نفر باید روی سطح کار خود کمی آرد بپاشید و خمیر دونات را روی آن پهن کنید. بعد از کمی ورز دادن آن را به دو قسمت تقسیم کنید. هر یک از نیمه‌های خمیر را به شکل طناب پیچ دهید. حال طناب را از وسط تا کرده و دو رشته به موازات یکدیگر ایجاد کنید. شما باید دو رشته خمیر را روی هم فشار داده و تا کنید تا دونات ببندد. سپس هر یک از دونات‌های پیچ‌خورده را برای ۳۰ دقیقه روی کاغذروغنی قرار دهید تا خوب پف کرده و بلند شود. با این مواد به راحتی می‌توانید پیراشکی لقمه‌ای بازاری هم استفاده کنید.

۴. شکر و دارچین را مخلوط کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه دونات برای چهار نفر تا زمانی که دونات‌هایتان استراحت کنند، کاسه‌ای مناسب انتخاب کنید تا در آن دارچین، شکر و نمک را برای تزئین دونات‌های پخته‌شده مخلوط کنید. بعد از آماده شدن دونات‌ها برای سرخ‌شدن، روغن را در تابه بریزید تا داغ شود. برای آن‌که روغن‌تان سریع داغ شود حرارت گاز را باید متوسط رو به بالا زیاد کنید. سپس هر طرف از دونات‌ها را به مدت یک دقیقه در روغن سرخ کنید. اگر می‌خواهید دونات‌هایتان کمی مرطوب باشند حدود ۳۰ ثانیه در روغن فرو ببرید و سپس روی توری خنک‌کننده یا دستمال مرطوب بگذارید تا روغن اضافه‌شان گرفته شود. حال آن‌ها را در ظرف شکر و دارچین فرو ببرید تا کامل روی آن‌ها را بپوشاند. آن‌ها را روی یک توری سیمی بگذارید تا اضافه‌های دارچین و شکر بریزید. پیراشکی شکری در منزل را حتما برای عزیزان خود امتحان کنید.

دستور تهیه دونات برای چهار نفر

نکات تکمیلی پخت دونات

برای جشن‌های تولد و میهمانی‌ها نیاز است که دونات را به تعداد درست کنید پس با خواندن مطلب طرز تهیه دونات برای چهار نفر می‌توانید اندازه مواد را دو تا سه برابر کنید تا هر تعداد دونات که می‌خواهید داشته باشید. برای داشتن دونات‌های پفکی نیاز است نکاتی بیشتری را در این راستا بدانید پس با ما همراه باشید.

فعال کردن مخمر

فعال کردن مخمر برای تهیه دونات برای 4 نفر

یکی از موادی که در طرز تهیه دونات به آن نیاز دارید مخمر است پس قبل از استفاده باید نوع مصرفی و تاریخ انقضای آن را بدانید. مخمر یا خمیرمایه‌ها گاهی به شکل گرانول هستند که تنها با آب یا شیر ولرم حل می‌شوند و بعضی دیگر مستقیم با آرد مخلوط می‌شود. برای چک کردن تاریخ انقضای آن می‌توانید آن را با مقداری آب گرم و کمی شکر مخلوط کرده و روی آن را بپوشانید. اگر بعد از گذشت چند دقیقه کف‌آلود و کرمی رنگ شد، خیال‌تان از فعال بودن آن راحت باشد. 

سرخ کردن دونات

با داغ شدن روغن، دونات‌ها را یکی‌یکی داخل تابه بیاندازید و سرخ کنید. بیرون دونات‌ها باید قهوه‌ای رنگ شود اما از آن‌جا که این مدل از دونات‌ها ضخیم هستند پس مراقب باشید که داخل آن خام و چسبناک نباشد. از دماسنج آشپزخانه برای تشخیص دمای روغن می‌توانید استفاده کنید. دماسنج را داخل تابه بگذارید و با رسیدن به دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد دونات‌ها را می‌توانید داخل آن سرخ کنید. از قاشق چوبی هم می‌توانید استفاده کنید به این صورت که آن را در تابه قرار داده و در صورت مشاهده حباب‌های ریز اطراف قاشق، روغن‌تان داغ است. با رسیدن کدو حلوایی حتما دونات کدو حلوایی را در فصل پاییز امتحان کنید.

انواع لعاب برای دونات‌ها

زمانی که هنوز پیراشکی‌دونات‌ها گرم هستند می‌توانید روی آن‌ها لعاب بریزید. برای راحتی کار خود ظرف لعاب را کنار دست خود بگذارید و دونات‌ها را کامل در آن فرو کنید. با استفاده از یک چنگال یا یک قاشق چوبی دونات را از مرکز بیرون بیاورید. سپس روی قفسه خنک‌کننده بگذارید تا اضافه‌های آن بچکد. در ادامه به خوشمزه‌ترین لعاب‌هایی که می‌توانید درست کنید اشاره خواهیم کرد:

لعاب شکری

لعاب شکری دونات

لعاب شکری را می‌توانید با کره گیاهی، شکر قهوه‌ای و وانیل درست کنید. کره را به روش بن‌ماری آب کرده سپس در کاسه‌ای کوچک شکر، کره و وانیل را خوب با یکدیگر مخلوط کنید. لعاب شکری برای دونات‌های تهیه‌شده با شیر جودوسر مناسب است.

لعاب شکلاتی روی دونات

دونات با لعاب شکلاتی

شکلات چیپسی و کره را با یکدیگر در مایکروویو به مدت ۳۰ ثانیه بریزید تا مخلوط شوند. بعد از مخلوط شدن‌شان، شیر را به آن اضافه و مجدد با یکدیگر هم بزنید. دونات‌ها را به صورت وارونه در لعاب شکلاتی فرو بروید تا خوب به آن آغشته شوند. اگر شکلات‌تان خوب آب نشده بود می‌توانید دوباره ظرف را مجدد در مایکروویو بگذارید. طرز تهیه دونات خانگی با شیر را هم حتما امتحان کنید.

دیدگاه ها