طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل در سه سوت

طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل
آسان
16 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

پیراشکی از آن شیرینی‌های خوشمزه‌ای است که تقریبا هیچ شخصی نمی‌تواند دست رد به آن بزند. پیراشکی‌های کاکائویی و شکری که از پشت ویترین مغازه‌ به آدم چشمک می‌زنند یکی از بهترین نوع پیراشکی‌ها هستند. قبلا طرز تهیه پیراشکی کرم دار خانگی را که ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید، برایتان گفتیم اما این بار طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل را با دو روش متفاوت بخوانید.

مواد لازم برای تهیه پیراشکی شکری در منزل

  • شیر گرم یک فنجان
  • خمیرمایه فوری دو یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • شکر دو قاشق غذاخوری
  • آرد همه‌منظوره سه و یک‌دوم فنجان
  • شکر دانه‌ریز یک‌دوم فنجان
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • کره سه قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ بزرگ یک عدد
  • زرده تخم‌مرغ بزرگ دو عدد
  • وانیل یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • روغن ذرت برای سرخ کردن

طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل با خمیر مایه

۱. خمیرمایه را آماده کنید

آماده کردن خمیر مایه در طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل

در اولین مرحله از طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل باید مخمر را آماده کنید. برای این کار در یک کاسه مناسب شیر گرم‌شده، پودر خمیرمایه و شکر را اضافه کنید. مخلوط را خوب هم بزنید و روی آن را با پارچه یا بشقاب به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بپوشانید تا خوب عمل آید. طرز تهیه پیراشکی بازاری را هم در کتاب کاله می‌توانید امتحان کنید.

۲. باقی مواد را اضافه کنید

مخلوط کردن مواد در طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل

در دومین مرحله از طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل بعد از ۱۵ دقیقه به سراغ ظرف خمیرمایه بروید تا بقیه مواد را به آن اضافه کنید. برای این کار آرد، مابقی شکر، نمک، کره‌ای که به دمای محیط‌رسیده، یک عدد تخم‌مرغ، دو عدد زرده و وانیل را به ظرف اضافه کرده و با کمک هم‌زن مخلوط‌شان کنید. مخلوط را برای ۱۵ دقیقه ورز دهید تا خمیری نرم و لطیف داشته باشید.

اگر هنگام ورز دادن، خمیر به دست‌تان چسبید کمی آرد اضافه کنید. از سویی اگر متوجه شدید که میزان چسبندگی خمیر کم است کمی دست‌تان را با روغن چرب کنید. در نظر داشته باشید که خمیرتان باید کمی چسبناک باشد. هنگام مخلوط کردن مواد به این نکته هم توجه کنید که ابتدا سرعت هم‌زن باید آهسته و بعد از چند دقیقه زیاد شود. اگر برای آماده کردن خمیر وقت ندارید می‌توانید طرز تهیه خمیر پیراشکی فوری را بخوانید.

۳. خمیر استراحت کند

استراحت کردن خمیر برای تهیه پیراشکی شکری

حال در این مرحله از تهیه پیراشکی‌های شکری، داخل یک کاسه بزرگ را با روغن چرب کنید و خمیر را در آن قرار دهید. روی آن را با یک پارچه تمیز یا یک نایلون به مدت یک تا دو ساعت بپوشانید. این کار به دو تا سه برابر شدن حجم خمیر کمک می‌کند. هرچه خمیر شما بهتر ور بیاید، پیراشکی‌های شما پف‌دارتر خواهند شد. به همین‌خاطر شما خود خمیر را هم می‌توانید با یک‌دوم قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون چرب کنید.

۴. خمیر را قالب بزنید

قالب زدن خمیر پیراشکی

در این مرحله از طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل بعد از گذشت دو ساعت، خمیر ورآمده را داخل ظرف کمی ورز دهید. در ادامه کار، روی یک سطح صاف کمی آرد بپاشید و گلوله‌هایی اندازه کف دست خود بردارید. برای راحتی کار خود می‌توانید داخل سینی فر کاغذ روغنی انداخته و گلوله‌های پیراشکی را آن‌جا با فاصله از هم بچینید. حال یک گلوله خمیری را با کمک وردنه صاف کرده و با کمک یک فنجان آن را قالب بزنید. با تمام گلوله‌ها این کار را انجام دهید تا در نهایت ۱۶ عدد دونات داشته باشید. دقت داشته باشید که هنگام قالب زدن خمیر با فنجان کمی از کناره‌های آن اضافه می‌آید، آن‌ها را جمع‌ کرده و با دست دوباره گردشان کنید. شما می‌توانید با وردنه صاف‌شان کرده و در نهایت دوباره قالب بزنید. اجازه دهید پیراشکی‌های قالب‌زده ۳۰ دقیقه استراحت کنند.

۵. پیراشکی ها را سرخ کنید

سرخ کردن پیراشکی شکری

یک تابه را تا نصف از روغن پر کنید. هنگامی که روغن به اندازه کافی حرارت دید، پیراشکی را داخل آن انداخته و دو طرف‌ آن را خوب سرخ کنید. با توجه به گودی تابه‌تان می‌توانید یک یا چند پیراشکی را هم‌زمان سرخ کنید. برای هر طرف از پیراشکی‌ها دو تا سه دقیقه زمان لازم است که به رنگ طلایی دربیایند. شما در منزل به راحتی می‌توانید طرز تهیه پیراشکی کرم دار را هم امتحان کنید.

۶. پیراشکی‌ها را در شکر بغلتانید

غلتاندن پیراشکی در شکر و دارچین

در آخرین مرحله از طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل، پیراشکی‌ها را روی یک سینی که با دستمال کاغذی پوشانده شده است بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. در آخر کمی شکر و دارچین درون یک ظرف گود ریخته و پیراشکی‌ها را پس از سرد شدن در آن بغلتانید تا مزه شکری به خود بگیرند. پیراشکی‌های شکری شما به راحتی در منزل آماده شدند آن‌ها را درون ظرف مورد نظر چیده و با خرده‌های میوه، چند برگ نعنا و سس شکلاتی تزئین کنید. طرز تهیه سس شکلاتی در کتاب کاله توضیح داده شده است.

دونات شکری
پیراشکی شکری یکی از آسان‌ترین شیرینی‌هایی است که در منزل به راحتی می‌توان آن را آماده کرد.

مواد لازم برای تهیه پیراشکی شکری با بیکینگ‌پودر

  • آرد دو فنجان
  • جوزهندی یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • شکر یک‌دوم فنجان
  • بیکینگ‌پودر دو قاشق چای‌خوری
  • نمک یک قاشق چای‌خوری
  • شیر یک‌دوم فنجان + دو قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ بزرگ دو عدد
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • روغن نباتی یک‌چهارم فنجان +دو قاشق غذاخوری
  • شکر دو‌سوم فنجان
  • دارچین دو قاشق چای‌خوری

طرز تهیه پیراشکی شکری با بیکینگ‌پودر

۱. فر و قالب را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه پیراشکی شکری با بیکینگ‌پودر نیاز است که فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. در ادامه کار قالب شش‌تایی پیراشکی‌ها را با روغن کمی چرب کرده و کنار بگذارید.

۲. مایه پیراشکی را آماده کنید

مخلوط کردن مواد در طرز تهیه پیراشکی شکری با بیکینگ‌پودر در منزل

در دومین مرحله از طرز تهیه پیراشکی شکر در منزل باید جوز‌هندی، آرد، شکر، بیکینگ‌پودر و نمک را درون یک کاسه بریزید و با هم خوب مخلوط‌شان کنید. کاسه را کنار گذاشته و به سراغ دیگر مراحل این دستور پخت بروید.

۳. مواد دیگر پیراشکی را آماده کنید

مخلوط کردن تخم مرغ و وانیل

در این مرحله از طرز تهیه پیراشکی با شکر، کاسه‌ای دیگر را انتخاب کرده تا در آن تخم‌مرغ، وانیل و روغن‌نباتی را مخلوط کنید. برای مخلوط کردن‌شان از هم‌زن یا کاردک هم می‌توانید کمک بگیرید. در ادامه مخلوط آرد را کم‌کم اضافه کنید و با کمک کفگیر یا دست‌هایتان، خوب هم‌ زده تا یک‌دست شوند.

۴. پیراشکی ها را داخل قالب بریزید

ریختن مایه درون قالب های پیراشکی

مواد را داخل یک کیسه زیپ‌دار ریخته و یک گوشه از آن را با قیچی ببرید تا بتوانید به راحتی مایه را به قالب پیراشکی منتقل کنید. در روشی دیگر از قاشق بیسکویت برای پر کردن قالب‌ها کمک بگیرید. فقط دقت داشته باشید که یک‌دوم تا سه‌چهارم قالب‌ها را پر کنید.

۵. پیراشکی های شکری ها را بپزید

پخت پیراشکی شکری با بیکینگ‌پودر

قالب پیراشکی را داخل فر از قبل گرم‌شده بگذارید و اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه بپزند. بعد از ۱۰ دقیقه خلال دندان را در میانه پیراشکی‌ها فرو کنید در صورت تمیز بیرون آمدن خلال، آن‌ها پخته‌اند. اجازه دهید پیراشکی‌ها به مدت ۱۰ دقیقه در قالب بمانند تا خنک شوند. در ادامه قالب را برگردانده با زدن چند ضربه به پشت آن پیراشکی‌ها را بیندازید.

اگر پیراشکی‌ها جدا نشدند با کمک یک چاقو اطراف آن را آزاد کرده و سپس برگردانید. شکر و دارچین را در یک کاسه خوب مخلوط کنید و پیراشکی‌ها را بعد از بیرون آوردن از قالب در آن‌ها بغلتانید. حال که پیراشکی‌های شکری با بیکینگ‌پودرتان آماده است، آن‌ها را در ظرف موردنظر بچینید و با گاناش شکلاتی روی آن را تزئین کنید. طرز تهیه گاناش شکلاتی در کتاب کاله توضیح داده شده است.

دونات شکری

نکات تکمیلی برای تهیه پیراشکی شکری

حال که در بالا با طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل آشنا شدید، بهتر است نکات مهمی که برای پخت آسان‌تر آن در قالب پرسش و پاسخ به آن پرداخته شده است را بخوانید.

چرا پیراشکی ها پف لازم را ندارند؟

یکی از مهم‌ترین دلیل‌های پف نکردن پیراشکی استفاده از خمیرمایه تاریخ گذشته است. دلیل دیگر هم احتمالا این است که دمای شیر مورد استفاده خوب نبود یعنی یا خیلی سرد یا خیلی داغ بوده است. پس در نظر داشته باشید که شیر برای مخلوط شدن با پودر خمیرمایه باید ولرم باشد.

روش‌‌های دیگری برای تهیه خمیر وجود دارد؟

پیراشکی، این غذای روسی، را می‌توان با طعم‌های متفاوت، خمیرهای نمکی و شیرین تهیه کرد. آسان‌ترین راه برای تهیه این خمیرها در کتاب کاله قبلا تهیه شده است که می‌توانید خمیر پیراشکی و طرز تهیه آن و طرز تهیه خمیر پیراشکی با خمیر مایه را بخوانید.

آیا خمیر پیراشکی را می‌توان زودتر آماده کرد؟

بله. اگر می‌خواهید در زمان خود صرفه‌جویی کنید یک روز قبل خمیر پیراشکی را آماده کرده و دونات‌ها را قالب بزنید. بعد از آماده شدن روی ورقه پخت بگذارید و روی آن را با یک پلاستیک یا پارچه بپوشانید. به مدت یک شب پیراشکی‌ها را در یخچال بگذارید تا در اصطلاح خمیر خوب ور بیاید. بعد از آن‌که از یخچال بیرون آوردید اجازه دهید به مدت یک ساعت به دمای محیط برسد. در انتها پیراشکی‌ها را سرخ کرده و در شکر بغلتانید.

پیراشکی ها تا چند روز تازه می‌مانند؟

تازه ماندن پیراشکی های شکری در منزل

برای تازه نگه داشتن پیراشکی‌ها بهتر است آن‌ها را در یک ظرف در‌بسته یا یک کیسه زیپ‌دار بگذارید. با این‌حال اگر آن‌ها در معرض هوا نباشند و روی آن‌ها خوب پوشانده شود به مدت دو روز در هوای اتاق تازه می‌مانند. برای نگه‌داری در یخچال هم باید در یک ظرف دربسته قرار بگیرند.

روش باز کردن خمیر پیراشکی به چه صورت است؟

برای باز کردن خمیر پیراشکی دو راه آسان و سخت وجود دارد که هر دوی آن را برایتان توضیح می‌دهیم تا هر کدام را که خواستید در منزل انجام دهید.

  1. خمیر را پهن کنید و دو سر وردنه را روی آن به سمت جلو و عقب بچرخانید، سپس آن را ۹۰ درجه بچرخانید. این عمل را تکرار کنید تا خمیر به قطر سه سانتی‌متر برسد.
  2. در این روش از دست راست برای باز کردن خمیر و از دست چپ برای چرخاندن خمیر استفاده می‌کنید. به این موضوع دقت داشته باشید وردنه‌ای که در دست راست‌تان قرار دارد، هرگز نباید از سطح خمیر بلند شود.

آیا این خمیر برای تهیه دیگر غذاها هم مناسب است؟

تهیه پیراشکی سوسیس با خمیر پیراشکی شکری

بله. این دستور تنها برای تهیه دونات‌های خوشمزه نیست. شما با استفاده از این خمیر به راحتی می‌توانید انواع پیراشکی‌ها را برای وعده‌های غذایی خود آماده کنید. در کتاب کاله به خوبی طرز تهیه پیراشکی سوسیس و طرز تهیه پیراشکی گوشت و قارچ توضیح داده شده است.

دیدگاه ها