طرز تهیه خمیر پیراشکی فوری – دستور آسان و سریع

طرز تهیه خمیر پیراشکی
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

روسیه در معرفی غذاهای خوشمزه و بین‌المللی بخصوص پیراشکی به دنیا از گذشته تا به حال زبان‌زد بوده است. بدون‌شک نام این غذا را شنیده‌ یا آن را امتحان کرده‌اید و می‌دانید که به روش‌های گوناگون و با مواد مختلف تهیه می‌شود. اما نکته جالب در طرز تهیه پیراشکی، خمیر آن است خمیرش را علاوه بر استفاده برای پیراشکی می‌توانید برای انواع شیرینی هم استفاده کنید. یکی از جذاب‌ترین غذاهایی که می‌شود با این خمیر تهیه کرد پیراشکی گوشت و قارچ است که به راحتی در منزل می‌توانید آن را تهیه کنید. روس‌ها خوشمزگی این غذا را به بافت نرم و منسجم خمیرش می‌دانند. ما با توجه به اهمیت خمیر پیراشکی، در ادامه این مطلب طرز تهیه خمیر پیراشکی فوری را آورده‌ایم تا آن را به راحتی در منزل تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه خمیر پیراشکی فوری

  • آرد همه‌منظوره ۲۴۰ گرم
  • آب ۱۷۵ میلی‌لیتر
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه خمیر پیراشکی فوری

۱. مواد را مخلوط کنید

مخلوط کردن مواد برای تهیه خمیر پیراشکی

اولین مرحله در طرز تهیه خمیر پیراشکی فوری، مخلوط کردن مواد است. برای این‌ کار نیاز است که یک کاسه مناسب انتخاب کنید تا آرد، نمک و آبی که به دمای ۱۱۰ تا ۱۲۰ درجه فارنهایت (۴۳ تا ۴۸ درجه سانتی‌گراد) رسیده را در آن بریزید. با کمک یک قاشق چوبی بزرگ، مواد را آن‌قدر هم بزنید که آب جذب آرد شود. با این کار دیگر در ورز دادن خمیر مشکلی نخواهید داشت.

۲. خمیر را ورز دهید

ورز دادن خمیر پیراشکی برای تهیه خمیر پیراشکی

خمیر را به مدت ۱۰ تا ۵ دقیقه به خوبی ورز دهید. با خوب ورز دادن خمیر از جدا شدن مواد از یک‌دیگر جلوگیری کنید. اگر دستان شما توان ورز دادن خمیر را ندارد، از هم‌زن برقی پایه‌دار و قلاب خمیرش کمک بگیرید. برای این کار، تمام مواد را در کاسه هم‌زن بریزید و مواد را با دور کم به مدت دو تا سه دقیقه هم بزنید. در نهایت خمیر را از کاسه خارج کنید و آن را با دست برای سه دقیقه ورز دهید تا مانند تصویر شود.

۳. زمان دهید تا خمیر استراحت کند

استراحت دادن خمیر پیراشکی برای طرز تهیه خمیر پیراشکی

خمیری که آماده شده را داخل یک کاسه بزرگ بگذارید و روی آن را با پلاستیک یا پارچه بپوشانید. اجازه دهید خمیر به مدت یک ساعت کامل استراحت کند. این استراحت باعث دو برابر شدن حجم خمیر یا پف کردن آن می‌شود.

برای دو برابر شدن حجم خمیر می‌توانید از خمیر مایه هم استفاده کنید، هنگام مخلوط کردن در مرحله اول، خمیر مایه را هم می‌توانید با دیگر مواد مخلوط کنید.

۴. خمیر پیراشکی‌تان آماده است

صاف کردن خمیر پیراشکی

خمیر را روی یک سطح صاف قرار دهید و دوباره آن را برای پنج دقیقه ورز دهید. این ورز دادن به از بین رفتن حباب‌های خمیر کمک می‌کند و به آن حالت بهتری می‌دهد. در ادامه خمیر را با کمک وردنه صاف کنید. دقت داشته باشید اگر تخته برای خمیر شما کوچک یا بزرگ بود، می‌توانید مایه خمیر خود را به دو قسمت تقسیم کرده و دیگر مراحل را پیش ببرید.

نکاتی برای ورز دادن خمیر

برای آن‌که خمیرتان بهتر باشد در هنگام ورز دادن آن باید نکاتی را رعایت کنید:

  • اگر آردتان کمی چسبناک بود، می‌‌توانید روی آن هم کمی آرد بپاشید.
  • اگر هنگام ورز دادن خمیر به سطح چسبید، روی سطح را حتما کمی آردپاشی کنید.
  • در صورت چسبیدن خمیر به دست‌تان هنگام ورز دادن، کمی آن‌ها را با روغن‌مایع چرب کنید.

۵. خمیر را قالب بزنید

قالب زدن خمیر پیراشکی

در ادامه طرز تهیه خمیر پیراشکی فوری، بعد از صاف کردن خمیر باید به کمک یک کاتر هفت یا ۱۰ سانتی‌متری قالب بزنید، البته از یک کاسه یا لیوان هم برای قالب زدن می‌توانید کمک بگیرید. همه این اندازه‌ها بستگی به سلیقه شما دارد. خمیر پیراشکی‌تان آماده است، از این خمیر می‌توانید در طرز تهیه پیراشکی سوسیس یا طرز تهیه اسفناج ساده و خوشمزه استفاده کنید.

طرز تهیه خمیر پیراشکی فوری
خمیر پیراشکی را به راحتی می‌توانید در منزل برای وعده‌های غذایی خود آماده کنید.

نکات تکمیلی طرز تهیه خمیر پیراشکی

در این مطلب دستوری سریع و آسان تهیه خمیر پیراشکی فوری و پرطرفدار را گفتیم، با این حال در ادامه به سوالاتی که در حین آماده کردن این خمیر ممکن است برایتان پیش بیاید، جواب می‌دهیم تا تجربه‌ای لذت‌بخش از این آشپزی داشته باشید.

آیا خمیر پیراشکی را برای مدت طولانی می‌توان نگه داشت؟

بله. خمیر را به چانه‌های گردی تقسیم کرده و آن‌ها را روی یک کاغذ روغنی آرد‌ پاشیده‌شده بگذارید، سپس این کاغذها را جمع کنید و هر کدام از آن‌ها را داخل یک پلاستیک فریزر بگذارید. برای آن‌که خمیرهایتان بوی پلاستیک فریزر به خود نگیرند، می‌توانید همه چانه‌ها را با هم داخل یک ظرف پلاستیکی بگذارید و درب آن را ببندید. با این کار می‌توانید آن‌ها را به مدت یک ماه در فریزر نگه‌داری کنید.

از این خمیر برای تهیه شیرینی هم می‌توان استفاده کرد؟

بله. این خمیر تنها کاربرد غذایی ندارد. از آن در طرز تهیه پیراشکی پفکی یا طرز تهیه پیراشکی بازاری هم می‌توانید استفاده کنید.

دمای آب دقیقا باید به چه صورت باشد؟

آب در طرز تهیه خمیر پیراشکی فوری نقش مهمی دارد، به این‌خاطر که نباید خیلی سرد یا خیلی داغ باشد. بنابراین بهتر است که اجازه دهید آب به دمای محیط برسد. با این حال اگر خمیر را با آب گرم تهیه کردید، جای نگرانی نیست؛ لطافت خود را از دست نمی‌دهد.

اگر خمیر پیراشکی خشک بود، چه باید کرد؟

رطوبت هوا تاثیر مستقیمی در میزان آب موردنیاز خمیر دارد، پس در صورت خشک بودن خمیر می‌توانید یک قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کنید و دوباره ورز دهید. ترجیحا بهتر است که از آب به دمای محیط‌رسیده استفاده کنید. از سویی دیگر اگر خمیرتان خیس بود، یک قاشق غذاخوری به آن آرد اضافه کنید.

خمیر را به چه صورتی باید باز کرد؟

برای باز کردن خمیر پیراشکی دو راه آسان و سخت وجود دارد که هر دوی آن را برایتان توضیح می‌دهیم تا هرکدام را که خواستید، انجام دهید.

  1. خمیر را پهن کنید و دو سر وردنه را روی آن به سمت جلو و عقب بچرخانید، سپس آن را ۹۰ درجه بچرخانید. این عمل را تکرار کنید تا خمیر به قطر سه سانتی‌متر برسد.
  2. در این روش از دست راست برای باز کردن خمیر و از دست چپ برای چرخاندن خمیر استفاده می‌کنید. به این موضوع دقت داشته باشید که وردنه‌ای که در دست راست‌تان قرار دارد، هرگز نباید از سطح خمیر بلند شود.

دیدگاه ها