طرز تهیه پیراشکی کرم دار خانگی خوشمزه + دستور خمیر و کرم

طرز تهیه پیراشکی کرم دار
متوسط
۹ نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

پیراشکی فقط یک غذای ساده نیست بلکه برای خیلی‌ها یادآور یک شیرینی خوشمزه است که خیلی‌ها در روزهای شلوغ و پرهیاهوی کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرشان آن را خورده‌اند، اما شاید همین لحظه دلتان بخواهد دوباره آن عطر و طعم را تجربه کنید، پس در ادامه طرز تهیه پیراشکی کرم دار را با هم مرور می‌کنیم. اگر دوست دارید می‌توانید طرز تهیه خمیر پیراشکی را هم که قبلا در کتاب کاله منتشر شده، مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه خمیر پیراشکی کرم‌دار

  • مخمر دو و نیم قاشق چای‌خوری
  • شیر دو‌سوم فنجان
  • آرد همه‌منظوره سه و نیم فنجان
  • شکر یک‌سوم فنجان
  • نمک دو قاشق چای‌خوری
  • تخم‌مرغ سه عدد
  • کره هفت قاشق غذاخوری

مواد لازم برای کرم پیراشکی

  • شیر یک‌و‌نیم فنجان
  • شکر یک‌دوم فنجان
  • آرد کیک یک‌چهارم فنجان
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • زرده تخم‌مرغ چهار عدد
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • خامه غلیظ شش قاشق غذاخوری
  • روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم
  • شکر برای تزئین

طرز تهیه پیراشکی کرم دار

۱. مواد خشک را مخلوط کنید

 

حل کردن مخمر در شیر برای تهیه پیراشکی کرم دار

در اولین مرحله از طرز تهیه پیراشکی کرم دار نیاز است که در ظرفی مناسب مخمر را با شیری که به دمای محیط‌رسیده مخلوط کنید. در قدم بعدی در ظرف را بگذارید و اجازه دهید که مخمر به خوبی در شیر حل شود. یک تا دو دقیقه برای این کار مناسب است. در ادامه بعد از حل شدن مخمر در شیر، آن‌ها را در هم‌زن برقی مجهز به قلاب خمیر مخلوط کنید. حالا نوبت آن است که آرد، تخم‌مرغ، نمک و شکر را اضافه کرده و آن‌ها را هم با سرعت کم به خوبی مخلوط کنید. سه تا چهار دقیقه معمولا زمان مناسبی برای مخلوط کردن مواد با یکدیگر است. به این نکته دقت داشته باشید که بعد از چهار دقیقه، خمیرتان کامل باید یک‌دست شده باشد.

نکته

اگر بعد از پنج دقیقه مخمر حباب نزد، مخمر جدیدی را امتحان کنید.

تخم‌مرغی که استفاده می‌کنید حتما باید به دمای محیط رسیده باشد تا خمیر منعطف‌تر باشد.

۲. کره را اضافه کنید

اضافه کردن تکه های کره در طرز تهیه پیراشکی کرم دار

در مرحله بعدی برای طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار، کره‌ای که به چند تکه تقسیم کرده‌اید را در ظرفی جداگانه بریزید. دقت کنید که هربار دو تکه از آن را آرام‌آرام داخل ظرف بریزید تا به همراه دیگر مواد خوب مخلوط شوند. پنج تا شش دقیقه زمان مناسبی برای هم‌زدن است. این کار را تا تمام شدن کره‌ها انجام دهید و هربار پنج دقیقه زمان را برای مخلوط کردن آن‌ها با مواد در نظر بگیرید. بعد از مخلوط شدن تکه‌های کره، خمیرتان که دیگر نرم شده بردارید و از کاسه هم‌زن خارج کنید و در ظرف مناسب دیگری بگذارید و روی آن را با یک پلاستیک خوب بپوشانید. نیاز است که خمیر را به مدت شش ساعت در یخچال بگذارید تا خوب استراحت کند.

نکاتی در تهیه خمیر

دقت داشته باشید که حین تهیه خمیر، خمیرتان بعد از ۱۰ دقیقه باید صاف، کش‌دار و چسبنده شود.

استفاده از کره‌ی به دمای محیط‌رسیده در طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار باعث می‌شود تا خمیر زودتر پف کند.

۳. خامه را آماده کنید

هم زدن زرده های تخم مرغ

تا هنگامی که خمیر پیراشکی سرد می‌شود، می‌توانید خامه را آماده کنید. برای این کار شکر، نمک و آرد را در یک کاسه کوچک‌تر مخلوط کنید. در ظرفی دیگر زرده‌های تخم‌مرغ را به مدت ۳۰ ثانیه خوب بزنید تا حسابی یک‌دست شوند. مخلوط آرد را که آماده کرده‌اید را به آرامی هم بزنید تا حالت غلیظ و خمیری به خود بگیرد. در ادامه در قابلمه‌‌ای متوسط شیر را گرم کرده و کنار بگذارید. به خاطر داشته باشید که شیر باید روی حرارت متوسط تا جایی گرم شود که حباب‌های ریزی روی لبه‌های ظرف ایجاد شود.

۴. شیر و زرده تخم‌مرغ را ترکیب کنید

شیر و زرده تخم مرغ را ترکیب کنید

شیر حرارت‌دیده را به آرامی داخل زرده‌های زده‌شده بریزید و مدام هم بزنید. مخلوط را دوباره داخل ظرف ریخته و روی حرارت متوسط بگذارید. به خاطر داشته باشید که این مخلوط شیر رو زرده‌های تخم‌مرغ را باید به مدت سه دقیقه مدام هم بزنید تا کامل غلیظ شود. در آخر مخلوط را با حرارت زیاد به مدت ۱۰ ثانیه بجوشانید و هم بزنید، سپس از روی حرارت بردارید. به یاد داشته باشید که خامه شکل‌گرفته غلیظ و براق می‌شود و در این ۱۰ ثانیه به هیچ عنوان کف نمی‌کند.

۵. اجازه دهید خامه قنادی استراحت کند

مخلوط کردن وانیل و خامه آماده شده

در این مرحله خامه قنادی را از سورخ‌های ریز الک رد کرده و داخل یک کاسه بریزید، سپس وانیل را اضافه کنید و با کمک هم‌زن خوب با یکدیگر مخلوط کنید. کاسه مخلوط خامه و وانیل را با نایلون بپوشانید. برای آن‌که سطح خمیرتان پوسته‌پوسته نشود، بهتر است با کف دست، نایلون را روی سطح خامه فشار دهید. خمیر را حداقل چهار ساعت و حداکثر سه روز در یخچال نگه دارید تا خنک شود.

۶. پیراشکی ها را قالب بزنید

قالب زدن خمیر پیراشکی کرم دار

خمیر پیراشکی را از یخچال بیرون بیاورید. سطح کار خود را آردپاشی کرده و سپس با کمک وردنه خمیر را صاف کنید. دقت داشته باشید که خمیر نه خیلی نازک شود نه خیلی ضخیم. در ادامه با کمک یک کاتر گرد هشت سانتی‌متری خمیر را به اندازه نه تا پیراشکی قالب بزنید. پیراشکی‌های قالب‌زده را جدا از هم داخل سینی قرار دهید. سینی را جای گرم بگذارید و روی آن را با پلاستیک یا پارچه بپوشانید تا پیراشکی‌ها دوبرابر شده و حالت پفکی به خود بگیرند. دو تا سه ساعت زمان مناسبی است که می‌توانید برای این کار در نظر بگیرید.

خمیر پیراشکی از آن دسته خمیرهاست که می‌توانید آن را در شیرینی‌ها و غذاهای مختلف استفاده کنید. اگر دوست دارید می‌توانید طرز تهیه خمیر پیراشکی به روش‌های مختلف را در لینک‌های زیر مطالعه کنید:

طرز تهیه خمیر پیراشکی با خمیر مایه

طرز تهیه خمیر پیراشکی پفدار خانگی

۷. پیراشکی ها را سرخ کنید

سرخ کردن پیراشکی

زمانی که پیراشکی‌ها حالت پفکی به خود گرفتند، می‌توانید آن‌ها را سرخ کنید. ماهی‌تابه‌ای گود انتخاب کرده و نصف آن را روغن بریزید. بعد از داغ شدن روغن، پیراشکی‌ها را یکی‌یکی داخل روغن بیاندازید و هر دو طرف آن را دو تا سه دقیقه سرخ کنید تا خوب طلایی شوند. حرارت روغن هنگام سرخ کردن باید متوسط باشد تا پیراشکی‌ها خوب پخته شوند. شما می‌توانید هنگام سرخ کردن آن‌ها، با قاشق رویشان روغن داغ بریزید تا بیشتر پف کنند. در آخر روغن اضافه آن‌ها را با کمک دستمال‌کاغذی بگیرید.

نکاتی برای سرخ کردن پیراشکی‌ها

سرخ کردن پیراشکی‌ها با حرارت پایین منجر به جذب زیادی روغن می‌شود.

سرخ کردن پیراشکی‌ها هم با دمای بسیار بالا منجر به قهوه‌ای رنگ شدن بیرون پیراشکی‌ها و خام ماندن وسط آن‌ها می‌شود.

۸. پیراشکی ها را در شکر بغلتانید

غلتاندن پیراشکی در شکر

کاسه‌‌ای از شکر آماده کنید و پیراشکی های خنک‌شده را یکی‌یکی در آن بغلتانید. بعد از غلتاندن در شکر، اجازه دهید که به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دیگر هم در ظرف خنک شوند.

بهترین زمان برای غلتاندن پیراشکی‌ها در شکر، زمانی است که آن‌ها داغ هستند تا خوب شکر را به خود بگیرند.

۹. داخل پیراشکی‌ها را پر کنید

پر کردن پیراشکی‌های کرم دار با فیلینگ

شش قاشق از خامه غلیظ‌شده‌ را با دور متوسط رو به بالا بزنید تا زمانی که کمی شل شود. قسمتی از پیراشکی را با کمک چاقو یا سیخ چوبی سوراخ کرده و داخل آن را با قیف پر از خامه کنید. بهتر است تا زمانی که پیراشکی‌ها داغ و تازه هستند، سرو شوند. برای نزئین روی آن‌ها می‌توانید از شکلات آب‌شده و پودر قند استفاده کنید. دونات‌ها آماده سرو هستند، نوش جان!

طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار
پیراشکی کرم‌دار را در میهمانی‌ها و جشن‌های تولدتان می‌توانید سرو کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه پیراشکی کرم‌دار

شما در این مطلب با چگونگی روش تهیه این شیرینی نوستالژی آشنا شدید، بنابراین از این به بعد به راحتی می‌توانید پیراشکی‌های خوشمزه‌ای برای میهمانی‌هایتان آماده کنید. با این‌حال در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که لذت این آشپزی را برایتان چندبرابر خواهد کرد.

نحوه نگه‌داری پیراشکی‌های کرم‌دار به چه صورت است؟

بهتر است این پیراشکی‌های خوشمزه را به دلیل کرم داخل آن، همان لحظه که داغ و تازه هستند سروشان کنید، در غیر این‌صورت آن‌ها را می‌توانید بدون پر کردن در یک ظرف درب‌بسته در دمای اتاق به مدت یک تا دو روز نگه دارید. در صورت پر کردن‌شان هم می‌توانید آن‌ها را در ظرف درب‌بسته برای چندروز در یخچال نگه‌داری کنید.

آیا داخل پیراشکی را تنها می‌توان با فیلینگ کرم‌دار پر کرد؟

خیر. برای پر کردن لایه میانی این شیرینی خوشمزه می‌توانید طرز تهیه پودینگ وانیلی و طرز تهیه پودینگ آماده را در کتاب کاله بخوانید و از آن‌ها استفاده کنید.

آیا دستورهای دیگری هم برای تهیه پیراشکی وجود دارد؟

بله. این شیرینی خوشمزه را به راحتی با روش‌‌های متفاوت می‌‌توانید آماده کنید. کتاب کاله به شما در طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خانگی و طرز تهیه پیراشکی پفکی کمک خواهد کرد.

دیدگاه ها