طرز تهیه پای سیب ترکیه ای خوشمزه، متفاوت و کافی شاپی

طرز تهیه پای سیب ترکیه ای
متوسط
۴۰ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

پای سیب در هر کشوری با روش متفاوتی تهیه می‌شود. از سنتی‌ترین این روش‌ها می‌توان به طرز تهیه پای سیب کاراملی اشاره کرد که در مطالب قبلی کامل به آن پرداخته‌ایم. کشور ترکیه این دسر خوشمزه را با روش و ظاهری متفاوت‌تر از آن‌چه که می‌دانید آماده می‌کند. این دسر ترکیه‌ای طعمی بی‌نظیر دارد پس ما هم این‌جا طرز تهیه پای سیب ترکیه ای را برایتان خواهیم گفت تا آن را متفاوت و به روش کافی‌شاپی برای خود و عزیزان‌تان آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه پای سیب ترکیه ای

  • سیب بزرگ ۴۰۰ گرم
  • گردو خردشده ۸۰ گرم
  • شکر ۵۰ گرم
  • دارچین یک قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای تهیه خمیر پای سیب

  • آرد سفید ۴۰۰ گرم
  • کره ۲۵۰ گرم
  • پودر قند ۳۰ گرم
  • پوست لیمو یک عدد
  • ماست طبیعی یک قاشق غذاخوری
  • بیکینگ‌پودر یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه پای سیب ترکیه ای

۱. فیلینگ را آماده کنید

در اولین مرحله از پای سیب ترکیه ای فیلینگ سیب را باید تهیه کنید. سه عدد سیب‌ به مقدار «۴۰۰ گرم» را خوب شسته و پس از خشک شدن‌شان، آن‌ها را با رنده درشت رنده یا خرد کنید. مهم نیست از چه نوع سیبی استفاده می‌کنید اما تازگی آن را حتما مدنظر داشته باشید. سیب رنده شده، دارچین و ۳۰ گرم شکر را داخل یک تابه مناسب ریخته و روی حرات متوسط بگذارید. ده دقیقه زمان مناسبی برای نرم شدن و پختن سیب‌ها است. در این مرحله دقت داشته باشید که سیب‌ها آب‌دار نباشند تا پای سیب‌تان حالت خمیری به خود نگیرد. برای سریع‌‌تر خنک شدن‌شان، آن را می توانید روی یک سینی پهن کنید. بعد از خنک شدن سیب‌ها گردو خرد شده را اضافه کرده و خوب با یکدیگر مخلوط‌شان کنید. حال به سراغ دیگر مراحل پخت بروید.

۲. فر را آماده کنید

آماده کردن فر و سینی فر

در دومین مرحله از طرز تهیه پای سیب ترکیه ای باید فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا قبل از پخت گرم شود. کاغذ روغنی اندازه سینی فر بریده و داخل آن بیاندازید. حال به سراغ ادامه مراحل کیک سیب بروید. اگر گیاه‌خوار هستید طرز تهیه پای کدو حلوایی را در زمستان می‌توانید امتحان کنید.

۳. خمیر را آماده کنید

 

در سومین مرحله از طرز تهیه پای سیب ترکیه ای کاسه‌ای بزرگ انتخاب کنید. آرد، کره نرم‌شده، بیکینگ‌پودر، پودرقند، ماست و پوست لیمو را در آن بریزید. استفاده از پوست لیمو یا آب‌لیمو از سیاه شدن سیب‌ها هنگام پخت جلوگیری می‌کند. ماست به کیک سیب‌تان بافتی نرم و سبک می‌دهد. به یاد داشته باشید که از ماست طعم‌دار استفاده نکنید. مواد را با کمک نوک انگشتان خود به آرامی هم بزنید تا خوب با یکدیگر ترکیب شوند. در صورت نیاز کمی آرد اضافه کنید. خمیر را خوب با پلاستیک بپوشانید و برای «۱۵ دقیقه» در یخچال بگذارید. در این مرحله خمیر را باید دو تا سه بار الک کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. با مواد گفته شده مانند سیب و دارچین طرز تهیه کره سیب را هم می‌توانید امتحان و از آن به عنوان دسر یا مربا استفاده کنید.

۴. خمیر را ورز دهید

ورز دادن خمیر در طرز تهیه پای سیب ترکیه ای

سطح کار خود را کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار داده و با دستان خود حسابی آن را ورز دهید. مراقب باشید که خمیر را زیادی ورز ندهید که علاوه بر سفت شدن، حالت لاستیکی خود را هم از دست می‌دهد. بعد از ورز دادن آن را به پنج تکه مساوی تقسیم کنید. هر یک از آن تکه‌ها را در دستان خود گرد کرده و به شکل یک توپ درآورید. دقت داشته باشید که وزن تقریبی هر یک از این چانه ها باید «۱۴۰» گرم باشد. با سیب زرد می‌توانید مربا سیب هم درست کنید.

۵. چانه ها را باز کنید

باز کردن چانه های خمیر برای فیلینیگ گذاشتن

در پنجمین مرحله از طرز تهیه پای سیب ترکیه ای ، روی میز کار خود و توپ خمیری کمی آرد بپاشید. با کمک وردنه توپ خمیری خود را به صورت دایره، با قطر ۲۰ سانتی‌متر و ضخامت یک‌دوم سانتی‌متر باز کنید. این کار را برای هر یک از توپ‌های خمیری انجام دهید. از دارچین در تهیه شیر دارچین برای روزهای سرد هم می‌‌توانید استفاده کنید.

۶. فیلینگ را بریزید

طرز تهیه پای سیب ترکیه ای با کمک کاتر یا یک چاقوی تیز، خمیری را که به شکل دایره باز کرده‌اید را برش دهید. یک قاشق از فیلینگ سیب را در ضلع پهن هر مثلث قرار دهید. حال آن‌‌ها را به شکل یک کُنده گرد درآورده و داخل سینی فر بچینید. سینی را به مدت «۲۰ دقیقه» و با دمای «۱۷۰ درجه سانتی‌گراد» در فر بگذارید تا پخته و رنگ آن‌ها قهوه‌ای شود. بعد از آن‌که از فر بیرون آوردید روی آن‌ها را کمی پودر قند بپاشید و در ظرف موردنظر سرو کنید. از سیب و دارچین علاوه بر تهیه کیک و پای در تهیه نوشیدنی تقویتی آب سیب داغ و دارچین هم می‌توان استفاده کرد.

دستور تهیه پای سیب ترکیه ای
پای سیب ترکیه ای یکی از خوشمزه ترین شیرینی‌های کشور ترکیه محسوب می‌شود.

نکات تکمیلی پخت پای سیب ترکیه ای

پای سیب را با روش گفته شده در بالا و به صورت کافی‌شاپی در منزل به راحتی می‌توانید آماده کنید با این‌حال بهتر است نکات گفته شده را هم حین پخت در نظر داشته باشید.

روش های آماده کردن پای سیب

این شیرینی خوشمزه در کشورهای مختلفی مانند فرانسه و آمریکا به روش‌های مختلفی تهیه می‌‌شود حتی شکل ظاهری آن‌ها هم با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال در طرز تهیه پای سیب ترکیه‌ای آن را به صورت لقمه‌ای درست می‌کنند اما در روش فرانسوی نه تنها در دستور بلکه در ظاهر هم کامل متفاوت هستند. برای آشنایی بیشتر می‌توانید طرز تهیه پای سیب فرانسوی با دستور قنادی‌ها را بخوانید.

روش های آماده کردن پای سیب ترکیه ای

دستور تهیه پای سیب ترکیه‌ای

سنتی‌ترین طرز تهیه پای سیب ترکیه‌ای همین روشی است که در بالا آن را بیان کرده‌ایم تنها شکل ظاهری آن را می‌توانید تغییر دهید. در روشی دیگر می‌توانید خمیر را روی سطح کار باز کنید و با کمک یک کاتر یا لیوان آن را برش دهید. یک قاشق از فیلینگ سیب را روی نیمی از آن بریزید و تا کنید. سپس برای پخت با همان دما و زمان در فر بگذارید.

نکات مهم در تهیه پای سیب ترکیه‌ای

برای آماده کردن پای سیب به روش ترکیه‌ای حتما موارد زیر را حتما رعایت کنید:

۱. از سیب ترد و تازه استفاده کنید نه سیب پوک.

۲. در صورت داشتن رژیم می‌توانید عسل را جایگزین شکر کنید.

۳. پای سیب را می‌توانید همراه با یک اسکوپ بستنی، شربت سیب و شربت آلبالو نوش‌جان کنید.

۴. اگر طعم سیب‌تان شیرین است شکر قهوه‌ای آن را کم‌تر بریزید اما اگر سیب‌تان ترش بود از شکر قهوه‌ای و سفید به یک میزان استفاده کنید.

مهم ترین تفاوت پای و کیک

کیک و پای هر دو شیرینی خوشمزه‌ای هستند که با دیدن آن‌ها دل آدم غنج می‌رود. شاید با شنیدن کیک سیب و پای سیب گمان کنید هر دو یکی هستند اما تفاوت‌های اندکی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. مهم‌ترین تفاوت کیک و پای در طرز تهیه و طعم آن‌‌ها است. تفاوت دیگر آن‌ها در نوع فیلینگ‌شان است. فیلینگ کیک‌ها مواد خامه‌ای است در حالی‌که برای پای از انواع میوه‌ها مانند سیب و آلبالو استفاده می‌شود.مور دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد بافت آن‌ها است که بافت کیک اسفنجی و بافت پای بیسکوییتی و ترد است. برای مقایسه بیشتر می‌توانید طرز تهیه کیک سیب و دارچین و طرز تهیه پای سیب کلاسیک را بخوانید.

درست کردن پای با دیگر میوه ها

پای از دو لایه خمیری و موادی که با آن می‌توان داخل خمیر را پر کرد تشکیل شده است. علاوه بر پای سیب ترکیه‌ای که در بالا دستور آن را توضیح دادیم می‌توانید با گیلاس یا مارمالاد آلبالو هم انواع پای را برای جشن‌هایتان امتحان کنید. پیشنهاد ما به شما امتحان کردن طرز تهیه پای گیلاس است.

پای به عنوان غذا

طرز تهیه پای سیب زمینی

این خوراکی خوشمزه از ابتدا به عنوان غذا در میان کشورهای مختلف جای خود را باز کرد. این خوراکی خوشمزه با مواد مختلفی مانند سیب‌زمینی، گوشت و سبزیجات پر و به عنوان یک وعده غذایی کامل سرو می‌شد. با گذشت زمان این مواد جای خود را به میوه‌ها دادند و به عنوان یک شیرینی خوشمزه در میان مردم مطرح شد. طرز تهیه پای سیب‌زمینی یکی از آن خوشمزه‌ها است که در روزهای تعطیل می‌توانید آن را امتحان کنید.

دیدگاه ها