طرز تهیه شیرینی قرابیه گردویی با پیمانه در حد قنادی

طرز تهیه شیرینی قرابیه گردویی
متوسط
۱۲ نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

قرابیه یکی از شیرینی‌های سنتی و اصیل ایرانی است که ریشه آن به شهر تبریز برمی‌گرد. این شیرینی خوشمزه را به دلیل طعم، بو و شکل ظاهرش مانند شیرینی پفکی گردویی یک شیرینی مجلسی به حساب می‌آورند که می‌توان، پذیرایی در روزهای عید را با آن پیش برد. قرابیه را با طعم‌های گردویی، نارگیلی و بادامی می‌توانید در حد قنادی با هر سلیقه و طعمی به راحتی درست کنید. طرز تهیه شیرینی قرابیه گردویی را می‌توانید در ادامه بخوانید.

مواد لازم برای تهیه قرابیه گردویی

  • پودر گردو ۴۰۰ گرم
  • شکر ۸۰۰ گرم
  • سفیده تخم‌مرغ ۱۲ عدد
  • آرد برنج یک قاشق غذاخوری
  • سرکه دو قاشق غذاخوری
  • وانیل یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • پودر کیک ۳۰۰ گرم
  • بیکینگ‌پودر دو قاشق چای‌خوری
  • بادام خردشده به مقدار لازم
  • پسته خردشده به مقدار لازم

طرز تهیه قرابیه گردویی

۱. مواد را چرخ کنید

مخلوط کردن پودرکیک، گردو خردشده، شکر، سفیده تخم‌مرغ و چرخ کردن مخلوط

در طرز تهیه شیرینی قرابیه گردویی قبل از هر کاری باید مواد را از ۳۰ دقیقه آماده کنید تا به دمای محیط برسند. فر را با دما ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا برای پخت قرابیه‌هایتان گرم شود. حال در یک کاسه مناسب گردو خرد شده، پودر کیک، شکر و شش عدد سفیده تخم‌مرغ را با یکدیگر مخلوط کنید. مخلوط را با چرخ‌گوشت یک بار چرخ کنید. در ادامه شش عدد سفیده باقی‌مانده را هم اضافه و هم بزنید. مجدد مخلوط را چرخ کنید. از درست کردن شیرینی اسکار گردویی در روزهای قبل از عید غافل نشوید.

۲. مخلوط را داغ کنید

مایه شیرینی قرابیه گردویی

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی قرابیه گردویی باید مخلوط را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید تا مخلوط داغ شود. دقت داشته باشید که به نقطه جوش نرسد. در اصطلاح مانند شیرینی نارگیلی داغ زده شود. حال که مخلوط قرابیه‌تان گرم شده است به آن سرکه و بیکینگ‌پودر را اضافه و هم بزنید. در آخر این مرحله، قابلمه را روی حرارت برداشته و به آن وانیل اضافه کنید. کمی زمان دهید تا مخلوط‌تان خنک شود. در صورت غلیظ بودن مخلوط می‌توانید کمی سفیده تخم‌مرغ به آن اضافه کرده و هم بزنید. در نهایت به خمیر یک تا دو ساعت استراحت بدهید.

۳. قرابیه ها را بپزید

پخت قرابیه گردویی در فر

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی قرابیه ، سینی فر را با کمی کره یا روغن چرب کنید. مواد را داخل قیف شیرینی‌پزی بریزید و به شکل گرد و به قطر یک‌و‌نیم سانتی‌متر ماسوره بزنید. در صورت نداشتن قیف از قاشق هم می‌توانید کمک بگیرید. بادام، گردو و پسته خردشده را برای تزئین رو قرابیه‌ها بریزید. در نهایت سینی را برای ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در فر بگذارید تا پخته شوند. اجازه دهید بعد از پخت، شیرینی‌ها برای پنج دقیقه در فر بمانند. در آخر با کمک چاقو به آرامی از سینی فر جدا کرده و داخل ظرف موردنظر بچینید. حال که گردو در دسترس‌تان است می‌توانید کوکی گردویی هم برای پذیرایی از میهمانان‌تان در عید درست کنید.

دستور تهیه شیرینی قرابیه گردویی

نکات تکمیلی پخت شیرینی قرابیه گردویی

شیرینی قرابیه را مانند شیرینی گردویی می‌توان از شیرینی‌های پرطرفدار دانست که در میان ایرانی‌ها از جایگاه بالایی برخوردار است. شما اگر می‌خواهید آن را مانند دیگر شیرینی‌های عید در حد قنادی در منزل به آسانی درست کنید تنها کافی است نکات زیر را خوانده و رعایت کنید.

خمیر شیرینی قرابیه گردویی

خمیر شیرینی قرابیه

خمیر در طرز تهیه شیرینی قرابیه گردویی نیاز به استراحت دارد پس هرچه زمان استراحت آن بیشتر باشد، رنگ خمیر و شیرینی‌ها تیره‌تر می‌شود. یک تا دو ساعت معمولا زمان مناسبی برای استراحت خمیر این شیرینی محسوب می‌شود. برای بهبود کیفیت خمیر می‌توانید آن را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل یخچال بگذارید. نکته آخر آن‌که خمیر قرابیه را با کف دست ورز ندهید چراکه شیرینی‌تان روغن خواهد انداخت. پیشنهاد ما به شما برای پذیرایی از میهمان‌هایتان در روزهای عید درست کردن شیرینی اصیل قطاب یزدی است.

غلظت مایه شیرینی قرابیه

غلظت مایه شیرینی قرابیه گردویی نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد پس اگر هنگام ریختن آن در سینی متوجه شل بودن آن شدید کافی است کمی آرد برنج به مخلوط اضافه کنید. در صوت سفت بودن مخلوط و بیرون نیامدن از قیف باید نصف سفیده تخم‌مرغ را کم‌کم به آن اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسد.

استفاده از پودر کاکائو در تهیه شیرینی قرابیه

استفاده از پودر کاکائو در تهیه قرابیه گردویی

اگر به دنبال رنگ تیره‌ در شیرینی قرابیه گردویی هستید علاوه بر استراحت بیشتر آن، می‌توانید یک قاشق پودر کاکائو هم هنگام مخلوط کردن به مواد اضافه کنید. از دیگر شیرینی‌های ساده‌ برای نوروز و میهمانی‌ها تهیه شیرینی نخودچی با کره است.

تزئین شیرینی قرابیه گردویی

راحت‌ترین راه تزئین قرابیه گردویی ریختن مغزهای خردشده مانند گردو، بادام و پسته رو قرابیه‌ها قبل از پخت و گذاشتن آن‌ها داخل فر است. در روشی دیگر می توانید عسل، سس شکلاتی یا شربت‌بار روی آن‌ها بمالید. در آخر این نکته را به خاطر داشته باشید که این شیرینی‌ با در مرض هوای تازه قرار گرفتن زود خشک می‌شود پس باید آن را در یک ظرف دربسته نگه‌داری کنید.

ترفندهای طلایی پخت شیرینی قرابیه

شیرینی قرابیه گردویی

دستور تهیه شیرینی قرابیه گردویی کمی قلق دارد اما اگر این ترفندها را بدانید می‌توانید مراحل پخت را راحت‌تر پیش ببرید. شیرینی قرابیه باید ترک خورده و ترد باشد پس برای این کار بعد از پایپ کردن شیرینی‌ها در سینی فر باید انگشت‌تان را در روغن مایع زده و روی شیرینی‌ها بزنید. در نهایت با همان دما و زمان گفته‌شده در بالا، داخل فر بگذارید تا شیرینی‌های ترک‌خورده‌ای داشته باشید. نکته آخر آن‌که می‌توانید به جای پودر کیک از خرده کیک اسفنجی یا خرده بیسکوییت هم استفاده کنید. از درست کردن شیرینی کشمشی برای روزهای عیدتان غافل نشوید.

تاریخچه شیرینی قرابیه

ریشه این شیرینی به شهر تبریز می‌گردد که در قرن هفتم میلادی وارد ایران شد و با دستور عجیب خود در میان مردمان ترک‌زبان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد. واژه «Kurabiye» یا قرابیه به نوعی کوکی اشاره دارد که در شهرهای ترکیه، یونان، بلغارستان و مراکش تهیه می‌شود. شما به آسانی می‌توانید شیرینی قرابیه را هم در فر و هم بدون فر با سه طعم گردویی، بادامی و نارگیلی برای خود درست کنید. از دیگر شیرینی‌های معروف تبریزی می‌توان به حلوا گردویی اشاره کرد که طرز تهیه آسانی دارد.

دیدگاه ها