طرز تهیه شیرینی دانمارکی با پیمانه بهتر از قنادی و با همه نکات

طرز تهیه شیرینی دانمارکی با پیمانه
آسان
۱۰-۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی دانمارکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های خشک در ایران محسوب می‌شود که کمتر کسی به آن دست رد می‌زند. این شیرینی خوشمزه مناسب پذیرایی در هر میهمانی و تولدی است پس چه بهتر که خودتان آن را در منزل درست کنید. ظاهر، عطر و طعم این شیرینی چند لایه از پشت ویترین قنادی‌ها دل از همه می‌برد. در مطالب قبلی تهیه شیرینی کشمشی با روغن جامد را به صورت کامل بیان کرده‌ایم که می‌توانید آن را بخوانید. اگر روزی به فکر تهیه این شیرینی کلاسیک و خوش‌عطر افتادید، می‌توانید طرز تهیه شیرینی دانمارکی با پیمانه را با همه نکات آن در این مطلب بخوانید تا بهتر از قنادی آن را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه خمیر شیرینی دانمارکی با پیمانه

  • شیر ولرم نصف پیمانه
  • خمیر مایه یک قاشق غذاخوری
  • شکر یک و نصفه قاشق چای‌خوری
  • تخم‌مرغ یک عدد
  • سفیده تخم‌مرغ یک عدد
  • وانیل نصف قاشق چای‌خوری
  • روغن نصف پیمانه
  • نمک به مقدار لازم
  • زعفران دم‌کرده دو قاشق غذاخوری
  • آرد سه و نیم پیمانه

مواد لازم برای تهیه کرم شیرینی

  • آرد قنادی نصف پیمانه
  • شکر نصف پیمانه
  • شیر نصف پیمانه
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • وانیل نصف قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای رومال

  • زرده تخم‌مرغ یک عدد
  • زعفران دم‌کرده دو قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای شهد شیرینی

  • شکر نصف پیمانه
  • آب نصف پیمانه
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی دانمارکی با پیمانه

۱. شهد شیرینی را آماده کنید

تهیه شربت در طرز تهیه شیرینی دانمارکی با پیمانه

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی با پیمانه باید شهد آن را درست کنید. پس یک قابلمه مناسب انتخاب کنید تا مقدار شکر و آب گفته‌شده در آن بجوشند. با حل شدن شکر، گلاب و زعفران را هم اضافه کنید. با غلظت رسیدن مواد می‌توان گفت که شهد شیرینی دانمارکی آماده است. شما با این شهد می‌توانید طرز تهیه بامیه عسلی بازاری را هم برای وعده‌های افطاری خود امتحان کنید.

۲. خمیر را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی با پیمانه باید در یک ظرف مناسب خمیر مایه را با شیر ولرم خوب مخلوط کنید. در ظرف را برای مدت ۱۰ دقیقه بگذارید تا حجم آن دو برابر شود. حال یک عدد تخم‌مرغ، شکر، سفیده تخم‌مرغ، وانیل، روغن، نمک و زعفران گفته‌شده را داخل کاسه بریزید. مواد را کامل با یکدیگر مخلوط کنید. در ادامه آرد قنادی را هم دو تا سه بار الک کنید سپس آرد را کم‌کم اضافه کنید. با انگشتان خود هم بزنید تا چسبناک شود. ورز دادن خمیر را ادامه دهید تا به حالت مناسب و یک‌دستی برسد. در نهایت در این مرحله خمیر را داخل یک کاسه چرب‌شده بگذارید. روی کاسه را با سلفون یا یک پارچه تمیز بپوشانید تا حجم آن دو برابر شود.

۳. کرم شیرینی را آماده کنید

طرز تهیه کرم شیرینی دانمارکی

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی با پیمانه نوبت به تهیه کِرم خوشمزه این شیرینی می‌رسد. یک تابه مناسب روی حرارت کم قرار دهید. مقدار آرد قنادی گفته‌شده را درون آن بریزید. آرد را تا جایی تفت دهید که بوی خامی آن گرفته شود. سپس شکر، گلاب و شیر سرد را به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا به غلظت کافی برسد. در نهایت وانیل را اضافه کنید. مواد را مجدد هم بزنید. در نهایت کمی زمان دهید تا کرم شیرینی دانمارکی سرد شود. شما با دانستن چگونگی تهیه کرم شیرینی می‌توانید طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار با پیمانه را هم برای میهمانی‌هایتان امتحان کنید.

۴. خمیر را پر کنید

حال که شهد و کرم این شیرینی خوش‌‌طعم را آماده کرده‌اید نوبت به مرحله اصلی آن می‌رسد. پس در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی با پیمانه روی سطح کار خود مقدار آرد بپاشید. خمیر را کمی با دستان خود ورز دهید. سپس با کمک وردنه آن را به قطر نیم سانتی‌متر پهن کنید. اطراف خمیر را با چاقو یا کاتر بگیرید تا بتوانید آن را به شکل مستطیل دربیاورید. برای راحتی کار می‌توانید آن را به صورت طولی برش بزنید. در ادامه کرم شیرینی را روی لبه خمیر بمالید. خمیر را به صورت رول بپیچانید. دقت داشته باشید که لبه‌های خمیر به یکدیگر بچسبند. در نهایت شیرینی را برش دهید. پیشنهاد ما به شما تهیه شیرینی حلزونی تابه‌ای در روزهای تعطیل‌تان است.

۵. شیرینی دانمارکی را بپزید

در پنجمین مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی نوبت به پخت آن می‌رسد. پس فر را برای ۱۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. تا گرم شدن فر باید داخل سینی آن یک لایه کاغذ روغنی بیاندازید. شیرینی‌های برش‌خورده را به آرامی روی آن بگذارید. حال برای ۲۰ دقیقه روی آن‌ها را با یک پارچه تمیز یا پلاستیک بپوشانید تا استراحت کنند. قبل از آن‌که شیرینی‌ها را داخل فر بگذارید روی آن‌ها را رومال کنید. به مقدار کافی خلال بادام و کنجد روی آن‌ها بپاشید. سینی را برای ۳۰ دقیقه داخل فر بگذارید. در نهایت شیرینی‌ها را با برس شیرینی‌پزی رومال کنید. شیرینی‌دانمارکی‌هایتان آماده سرو هستند. شما با زرده تخم‌مرغ باقی‌مانده می‌توانید مطلب تهیه شیرینی پفکی گردویی با زرده را خوانده و درست کنید.

دستور تهیه شیرینی دانمارکی با پیمانه

نکات تکمیلی تهیه شیرینی دانمارکی با پیمانه

شیرینی دانمارکی که همانند شیرینی نخودچی از شیرینی‌های خشک محسوب می‌شود در میان ایرانی‌ها بسیار محبوب است تا جایی که دستورهای متفاوتی از آن وجود دارد. نکات گفته‌شده در ادامه مراحل پخت این شیرینی سنتی و خشک را برایتان آسان‌تر خواهد کرد، آن را بخوانید.

پخت شیرینی دانمارکی بدون فر

پخت شیرینی دانمارکی با پیمانه بدون فر

شیرینی دانمارکی را هم مانند ده‌ها شیرینی دیگر بدون نیاز به فر می‌توان پخت. راه‌های مختلفی برای تهیه آن بدون فر وجود دارد که در ادامه به هریک از آن‌ها جداگانه خواهیم پرداخت:

استفاده از تابه دو طرفه برای پخت شیرینی دانمارکی

مراحل تهیه شیرینی دانماکی در تابه تفاوتی با فر ندارد تنها باید کف تابه دوطرفه‌تان را کاغذ روغنی بیاندازید. سپس خمیرهای شیرینی را داخل آن بچینید. در تابه را با دم‌کنی مناسب خوب بپوشانید. یک شعله‌پخش‌کن رو گاز قرار دهید. تابه را روی شعله‌پخش‌کن با حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی و در مدت ۳۰ دقیقه پخته شوند. از تهیه شیرینی خرمایی بدون فر برای میهمانی‌های کودکان‌تان غافل نشوید.

استفاده از توستر در تهیه شیرینی دانمارکی

تهیه شیریین دانمارکی در توستر

اگر کار با توستر برایتان راحت‌تر است می‌توانید مراحل تهیه شیرینی دانمارکی را پیش ببرید. توستر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۰ دقیقه روشن کنید تا گرم شود. یک کاسه فلزی آب داخل توستر بگذارید تا رطوبت شیرینی‌ها حفظ شود. برای خشک نشدن رویه شیرینی باید با المنت روی آن را بپوشانید. شیرینی‌ها را برای ۳۰ دقیقه داخل دستگاه بگذارید. پس از ۳۰ دقیقه پخت باید آلومینیوم را بردارید تا سطح دانمارکی‌ها کمی برشته شود. شما در کنار شیرینی دانمارکی می‌توانید کیک ساده در توستر را هم امتحان کنید.

تهیه شیرینی در مایکروفر

شیرینی دانمارکی به راحتی با روش‌های متعدد و آسانی پخته می‌شود که یکی از آن‌ها پخت در مایکروفر است. با پیش بردن مراحل تهیه شیرینی دانمارکی با پیمانه باید شیرینی‌های برش‌خورده را داخل سینی بچینید. سینی را ۲۰ تا ۱۵ دقیقه با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد داخل دستگاه بگذارید. در نهایت شیرینی‌ها را با توجه به ذائقه‌تان رومال کنید. اگر از مایکروفر برای پخت کیک‌ها و شیرینی‌هایتان استفاده می‌کنید از تهیه کیک فنجانی در مایکروفر غافل نشوید.

تهیه کرم شیرینی با نشاسته

کرم میانی شیرینی دانمارکی

کرم شیرینی دانمارکی را می‌توانید با روش‌‌های متعددی درست کنید که یکی از آن‌ها را در دستور اصلی برایتان توضیح داده‌ایم. در دستور دیگر می‌توانید نشاسته را هم به آن اضافه کنید. به این‌معنا که باید آرد را درون قابلمه مناسب بریزید. شیر سرد را به آرامی به آن اضافه کنید. شیر و آرد را با کمک چنگال داخل همان قابلمه هم بزنید تا آرد حل شود. شکر را هم اضافه و هم بزنید. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید. کرم را مدام هم بزنید تا به کف قابلمه نچسبد. در آخر که کرم کمی غلیظ شد وانیل و گلاب را هم اضافه کنید. کرم شیرینی‌تان باید کش‌دار باشد پس آن را درون یک کاسه بریزید. روی آن را سلفون پوشانده و کنار بگذارید.

جایگزین شیر در تهیه شیرینی دانمارکی

بهترین جایگزین شیر در تهیه خمیر مایه، آب است که هیچ تغییری در فرایند آن ایجاد نمی‌کند. از سویی دیگر در طرز تهیه شیرینی دانمارکی با پیمانه می‌توانید نصف پیمانه شیر و نصف پیمانه ماست بریزید. این جایگزین نه تنها در مزه آن تغییری ایجاد نمی‌کند بلکه بافت بهتری از شیرینی را خواهید دید. برای کودکان دلبندتان حتما پنکیک ساده با آب را درست کنید.

نگه داری شیرینی دانمارکی

نگه داری شیرینی دانمارکی

نگه‌داری شیرینی دانمارکی همانند پخت آن بسیار مهم است چراکه باید طعم و بافت آن حفظ شود پس آن را داخل یک ظرف دربسته در یخچال قرار دهید تا خشک نشود. با گذاشتن شیرینی دانمارکی در معرض هوای آزاد، به مرور خشک شده و طعم آن تغییر خواهد کرد. بهترین زمان مصرف این شیرینی کلاسیک و خوشمزه یک هفته تا ۱۰ روز است. از خواندن مطلب طرز تهیه شیرینی قرابیه گردویی برای روزهای عیدتان غافل نشوید.

دلیل سفت شدن شیرینی دانمارکی

پف شیرینی دانمارکی به زیبایی ظاهری آن بسیار کمک می‌کند اما به دلایل مختلف هنگام پخت پف نکرده و سفت می‌شود. این مسئله دلایل مختلفی را شامل می‌شود که در ادامه به صورت تیتروار به آن اشاره خواهیم کرد:

  • رعایت نکردن مقدار شیر
  • استفاده بیش از حد از شکر
  • هم زدن و ورز دادن زیادی خمیر
  • نازک بودن خمیر
  • حل نشدن شکر
  • گرم نبودن فر

دیدگاه ها