طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا آماده با و بدون فر

طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا
متوسط
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

شیرینی زبان یکی از اصیل‌ترین شیرینی‌های ایرانی محسوب می‌شود که از قدیم جایگاه خاصی میان افراد داشته است. این شیرینی خوشمزه که در دسته شیرینی‌های خشک قرار دارد دیگر کم‌تر مورد استقبال قرار می‌گیرد. دلیل آن را می‌توان در سختی دستورش جست‌و‌جو کرد. این روزها شیرینی نارگیلی و شیرینی بهشتی توانسته‌اند جای آن را بگیرند و افراد در منزل درستش کنند. اگر شما از علاقه‌مندان شیرینی زبان محسوب می‌شوید پس طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا را بخوانید تا آن را با و بدون فر در حد یک قناد حرفه‌ای در منزل برای میهمانی‌هایتان درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا

  • خمیر هزارلا یک بسته
  • عسل سه قاشق غذاخوری
  • گلاب دو قاشق غذاخوری
  • زرده تخم‌مرغ یک عدد
  • پودرقند یک قاشق چای‌خوری
  • زعفران یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • پودر هل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • پودر کنجد به مقدار لازم
  • پودر پسته به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی زبان با خیمر هزارلا

۱. مواد را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی زبان باید خمیر هزارلا را از فریزر خارج کنید تا یخ آن باز شود. در این دستور باید به دمای خمیر هزارلا دقت داشته باشید که به دمای محیط نرسند، تنها باید یخ‌شان باز شده و کمی خنک شوند. حال در یک کاسه گود و مناسب پودر قند را با کمک هم‌زن بزنید. در ظرفی دیگر گلاب و عسل را با یکدیگر مخلوط کنید. پودر هل و زعفران را هم به مخلوط عسل اضافه کرده و هم بزنید. در آخر آن را از یک صافی رد کنید تا مخلوطی یک‌دست داشته باشید.

۲. خمیر هزارلا را قالب بزنید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا باید سطح کار خود را آردپاشی کنید. خمیر هزارلا را با کمک وردنه به اندازه نیم سانتی‌متر پهن کنید. با کمک قالب بیضی شکل مخصوص شیرینی زبان، خمیر را به هر تعداد که می‌خواهید قالب بزنید.

۳. شیرینی زبان را بپزید

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا ، سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و شیرینی‌های قالب زده را با فاصله از هم روی آن بچینید.  اکنون باید یک چاقو را کمی به آرد آغشته کنید تا وسط خمیر را ببرید. با توجه به سلیقه‌تان می‌توانید یک برش در وسط خمیر یا سه برش به صورت اریب روی آن بیاندازید. پودر قند و مخلوط زعفرانی را روی خمیرها بزنید. کنجد و پودرپسته را روی شیرینی‌ها بپاشید. در نهایت سینی فر را برای ۲۰ دقیقه داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید. در آخر برای سروِ، روی شیرینی زبان را مخلوط عسل و گلاب بزنید و با کمی پودر پسته و بادام تزئین‌شان کنید.

دستور تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا

نکات تکمیلی پخت شیرینی زبان بدون فر

شیرینی زبان همانند شیرینی مشهدی و شیرینی پفکی گردویی مناسب پذیرایی در روزهای عید و میهمانی‌ها است. افرادی که کمتر در قنادی سررشته دارند معمولا به دنبال دستورهایی هستند که بتوانند در منزل آن را با فر و بدون فر تهیه کنند. در ادامه نکات گفته‌شده در باب تهیه شیرینی زبان را بخوانید تا به آسانی آن را درست کنید.

طرز تهیه شیرینی زبان بدون فر

طرز تهیه شیرینی زبان بدون فر

در طرز تهیه شیرینی زبان بدون فر از تابه یا قابلمه می‌توانید کمک بگیرید. شما باید مراحل پخت را مانند بالا پیش ببرید. قابلمه یا تابه را با کاغذ روغنی بپوشانید. شعله‌پخش‌کن را از ۱۵ دقیقه قبل روی حرارت بگذارید تا خوب گرم شود. شیرینی‌ها را با فاصله داخل تابه یا قابلمه بچینید. ظرف را روی حرارت کم بگذارید. شیرینی‌ها بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آماده هستند. باید این نکته را بدانید که با پخت شیرینی‌ها در قابلمه دیگر رویشان طلایی نیست. اگر فر در دسترس‌تان نیست شیرینی نخودچی را هم می‌توانید درست کنید.

طرز تهیه شیرینی زبان در توستر

تهیه شیرینی زبان در توستر یکی دیگر از راه‌های آسان پخت این شیرینی بدون فر است. شما مراحل را کامل مانند مراحل گفته‌شده در بالا پیش می‌برید. توستر را برای ۱۰ دقیقه با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. روی سینی توستر را کاغذ روغنی بیاندازید. شیرینی‌‌ها را بافاصله مناسب از یکدیگر داخل آن بچینید. سینی را در طبقه وسط توستر با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. یادتان باشد که تنها المنت پایینی روشن باشد. شیرینی‌ها بعد از ۲۰ دقیقه می‌پزند. در آخر یک تا دو دقیقه المنت بالایی را روشن کنید تا روی شیرینی‌ها هم طلایی شوند. اگر علاقه‌مند به شیرینی تر هستید پس دستور تهیه شیرینی خامه‌ای در توستر را بخوانید.

خمیر شیرینی زبان

خمیر شیرینی زبان در دستور تهیه آن

در طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا باید این نکته را مدنظر داشته باشید که با بازشدن یخ، خمیر کمی حالت ناصاف به خود می‌گیرد پس حتما آن را با کمک وردنه یا بطری صاف کنید تا راحت‌تر قالب بزنید. باید مراقب باشید که به خمیر خیلی فشاور نیاورید که لایه‌ها به یکدیگر می‌چسبند. اگر به خمیر هزارلا دسترسی نداشتید خودتان در منزل خمیر یوفکا تهیه و با آن شیرینی زبان را درست کنید.

برش خمیر شیرینی زبان

ظاهر جذاب شیرینی زبان به دلیل برش‌های رون آن است که باید با نهایت دقت صورت بگیرد. شما در این مرحله باید با کمک یک چاقوی تیز یک برش طولی روی خمیر بزنید. شما باید دقت کامل داشته باشید که یک سانتی‌متر از بالا و یک سانتی‌متر از پایین درست وسط خمیر برش بزنید. این کار از نصف شدن خمیر شیرینی جلوگیری می‌کند. از سویی دیگر برش خیلی عمیق هم نباید بزنید چراکه پایین خمیر پاره می‌شود. در آخر خمیر را به شکل مستطیل برش دهید تا هیچ تکه‌ای اضافه نماند. پیشنهاد ما به شما درست کردن کروسان شکلاتی بدون فر برای میهمانی هایتان است.

پف شیرینی زبان

پف کردن شیرینی زبان با خمیر هزارلا

اولین نکته‌ای که در طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا باید به آن توجه داشته باشید سرعت‌عمل بالا در کار با خمیر است. اگر خمیر شیرینی مدت‌زمان زیادی بیرون از یخچال مانده باشد کار با آن سخت می‌شود و پف قابل توجهی نخواهد داشت. از سویی دیگر حتما سینی فر، چاقو و قالب را برای چند دقیقه داخل فریزر بگذارید تا سرد شوند تا کیفیت کارتان پایین نیاید. خمیر شیرینی را از هر چهار طرف یک نوار باریک برش دهید و کنار بگذارید تا هوا لابه‌لای خمیر برود. در آخر برای پف بهتر حتما برای پنج دقیقه فرتان را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.

ضخامت شیرینی

ضخامت شیرینی زبان به سلیقه و ذائقه خودتان بستگی دارد اما قطر خمیر معمولا چیزی بین سه تا پنج سانتی‌متر است. اگر شما شیرینی زبانی با ضخامت کم می‌خواهید پس تنها یک لایه قرار دهید. این نکته را همواره مدنظر داشته باشید که هرچه تعداد لایه‌ها بیشتر باشد مدت‌زمان پخت هم بیشتر می‌شود. اگر به دنبال دستور شیرینی تر و بدون فر هستید حتما دستور تهیه رولت خامه‌ای بدون فر را خوانده و درست کنید.

شربت شیرینی زبان

شربت شیرینی زبان

طعم و عطر شیرینی زبان نقش مهمی در محبوبیت آن در میان افراد داشته است پس نهایت دقت را در درست کردن آن به کار بگیرید. نکته اول آن‌که شربت‌تان نباید شل و آبکی باشد که از اطراف شیرینی بریزد. شربت را تنها باید روی خمیر بمالید پس مراقب باشید که اطراف شیرینی آغشته به مخلوط عسل نشود و در کف سینی فر نریزد. در صورت نبود عسل باید شکر را جایگزین آن کنید. باید در یک قابلمه مناسب شکر و آب را با یکدیگر مخلوط کنید. بعد از حل شدن شکر با توجه به ذائقه‌تان چند قطره گلاب و آب‌لیمو داخل آن بریزید. در نهایت زمان دهید شربت کمی غلیظ شود اما باید از شربت عسل کمی روان‌تر باشد.

دیدگاه ها